Sv: Første matkurs hos Mim!
Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.
Men seriøst er det en regel for det ...? Jeg mener jeg vet at det skal være å foran første verbet, men nåre man har tre verb i infinnitiv (?) er det en regel for at de to første skal ha å mens det siste skal ha og????
Vanligvis er det slik, men det er ingen absolutt regel om det der. Det kommer an på setningen. Det skal være "og" mellom verbene hvis de er sidestilte: "jeg vil hoppe og danse". Men hvis jeg sier "jeg vil prøve å hoppe", så skal det ikke være og, for jeg skal jo ikke både "prøve" og "hoppe" - jeg skal prøve å (få til å) hoppe. (Tinetoff hadde et ord for denne typen verb, men jeg husker det ikke.) Videre: "jeg har tenkt å begynne å prøve å hoppe" - igjen, jeg skal ikke gjøre alle disse tre tingene - "begynne" og "prøve" og "hoppe" - jeg skal ikke en gang begynne med å både "prøve" og "hoppe", jeg skal begynne (med) å prøve (på) å hoppe. Mens det derimot vil hete "jeg har tenkt å begynne å prøve å hoppe og danse" - for "hoppe" og "danse" er to ting jeg begge har tenkt å begynne å prøve på.