Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Produserer dere mye boss/søppel/avfall?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-10, 23:11   #21
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Produserer dere mye boss/søppel/avfall?

Vi har ikke mulighet til å velge hyppighet på tømming, kun størrelse på avfallsdunken. Vi har den minste dunken til restavfall og den tømmes hver 14. dag. Vanligvis er det ok med plass i den etter 14 dager. Vi har ett bleiebarn.
Vi sorterer plast, papp/papir, glass/metall, restavfall og matavfall. Matavfallet komposterer vi. Det sparer oss for veldig mye restavfall og gir oss næringsrik jord (og litt arbeid).

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-10, 23:47   #22
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Her blir restavfall henta berre kvar 4. veke, så det blir sortert, ja! Matavfall i eigen dunk som blir henta kvar 14. dag, papir blir henta kvar 4. veke og brukar å vere full (mange aviser får ta skulda her), plast og glas blir levert på miljøstasjon.

Vanlegvis held ein standard søppeldunk for restavfall akkurat til neste tømming, men det skal ikkje så mykje ekstra gåvepapir o.l. til før vi har problemer med kapasiteten. Men det er eit "nederlag" å gå over til større dunk, så vi prøvar så godt vi kan.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-10, 23:55   #23
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Vi sorterer mat, glass, metall, plast og papir. .......................
Er papirdunken for liten så setter vi bare en stor pappeske full av papir og papp ved siden av også. De tar det bestandig med seg når vi setter plast eller papir i tillegg på de hentedagene. Alt blir hentet hjemme hos oss. Veldig deilig. Plast hver 3.dje uke og glass/metall hver 6.uke. Resten er annenhver uke og mat hver uke.

Vi har det som Elisabet, men hverken far eller ungene er helt flinke nok til å sortere enda. Ungene kommer seg, men far tror jeg det er lite håp for - han vil liksom ikke helt ...

Gammel 02-01-10, 00:00   #24
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Vi sorterer restavfall, papp og plast, som vi har egne dunker til. I tillegg så samler jeg opp galss og metall, som kjøres til miljøstasjoner.

Restavfallet blir fort fullt her. Vi har av de største dunkene som leveres til privat husholdning her, fordi at vi deler med sokkelleiligheten, og den dunken er alltid smekkfull når det tømmes. Tømmes hver fjortende dag.

papirdunken er også full til tømming, som er hver fjerde uke.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 00:07   #25
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har bleiebarn og produserer sykt mye. Sånn utenom bleiene så har vi også en god del vil jeg si. Tømmer nok søppel annenhver dag - dessverre mye matavfall.

Gammel 02-01-10, 00:29   #26
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det blir endel papiravfall, men skal få merket postkassen så jeg slipper all reklamen. Vi kildesorterer i brennbart, mat, og glass/metall/lær/klær/younameit, samt farlig avfall. Begge de to bleiebarna bruker tøybleier, så der har vi ikke noe.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 00:33   #27
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi går ut med en søppelpose hver kveld, det er heldigvis tømming hver uke her. Dunken er stort sett alltid full. Vi sorterer ut papir og glass/metall. Tips? Gå ut med søpla hver kveld, så lukter det ikke vondt om morgenen. Og trykk gjerne posen godt ned i dunken, så får du plass til mer.

Gammel 02-01-10, 00:34   #28
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Vi har utrolig mye papiravfall, mest på grunn av all reklamen. Papiravfallet tømmes kun hver 4.uke og da er dunken som regel overfylt. Vi må få bestilt en større papirdunk. Matavfallet blir sjelden full, muligens om sommeren når plenen klippes ofte. Restavfallet går som regel akkurat, dunken er som regel full når den tømmes. Vi sorterer også bort glass og metall.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 00:37   #29
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror vi er ganske flinke Vi deler søppelkasse med foreldrene mine, og den tømmes hver uke. Aldri at den er så full at lokket ikke går igjen, selv ikke etter at vi fikk bleie-baby. Vi har optisk kildesortering her i byen. Papir, kartong, matavfall/bio og plast har hver sin farge på posen, mens rest går i en vanlig handlepose. Glass og metall kildesorteres for seg selv, det henter ikke søppelbilen. Men den ene dunken holder altså for 4 voksne, 3 katter, en tenåring og en baby som bruker papirbleier

Gammel 02-01-10, 00:56   #30
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sorterer ut plast og papir.
Jeg har ekstra stor dunk både til vanlig søppel og papir siden jeg har leieboere (som ikke sorterer, men er lite her)
Stort sett har jeg ikke fylt opp restavfall dunken, men det hender den er overfull også (når jeg har hatt ryddeånden over meg)
Papirdunken er alltid stappa stort sett og jeg setter ut flere poser med plast når den hentes.
Vi har tømming av dunkene hver uke for restavfall, 1 gang i måneden for papirdunken og plastsekker hentes en gang pr mnd.
Matavfall sorteres ikke ut.
(jeg er ikke like flink til å sortere ut glass dessverre, og heller ikke hermetikkbokser)

Gammel 02-01-10, 02:01   #31
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Der BIR er renovasjonsselskap kan man sende de en mail og vips så kommer de og setter fra seg en gigantisk papirholder. Og tar med seg den gamle. Det koster ingenting.

Er det så enkelt å få tak i den store?
Og jeg som har undret meg på hvordan vi skulle få tak i en sånn!

Gammel 02-01-10, 02:21   #32
Verdande
Melkeku

Verdande sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Vi sorterer papir, glass, metall, plast og farlig avfall, i tillegg til hageavfall i sommerhalvåret. Kommunen har ikke henteordning for annet enn restavfall og papir, så alt det andre vi sorterer må vi levere selv. Etterhvert har vi planer om å lage kompostbinge i hagen, så vi kan sortere matavfall også.

Her i huset er vi ganske miljøbevisste, bruker ikke engangsprodukter der det finnes alternativer, og Lille er tøybleiebruker, så det blir ikke så veldig mye restavfall. Gjennomsnittlig 2-3 fulle bæreposer i uka, tipper jeg.

Jeg irriterer meg grundig over all den unødvendige emballasjen som følger med varer fra butikken.

Gammel 02-01-10, 07:23   #33
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Vi går ut med en søppelpose hver kveld, det er heldigvis tømming hver uke her. Dunken er stort sett alltid full. Vi sorterer ut papir og glass/metall. Tips? Gå ut med søpla hver kveld, så lukter det ikke vondt om morgenen. Og trykk gjerne posen godt ned i dunken, så får du plass til mer.

Sortere plast!
Helt sykt hvor mye plast som kastes. Minst 50% av restavfallet.
Hvis ikke de henter plast så er det bare å samle i store søppelsekker å kjøre unna engang i ny og ne.

Gammel 02-01-10, 07:50   #34
Ullsokk
Aktiv

Ullsokk sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
Ullsokk er litt kulUllsokk er litt kul
Standard

Vi sorterer plast, matavfall og restavfall i poser med forskjellige farger, men alt skal i samme dunken. Den blir tømt hver uke og er ca 2/3 full. Det blir en del søppel ja.

Papir er i egen dunk og den er alltid full.

Gammel 02-01-10, 07:52   #35
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av også en BiR kunde

Er det så enkelt å få tak i den store?
Og jeg som har undret meg på hvordan vi skulle få tak i en sånn!

Det der klarte til og med jeg.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 08:45   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi produserer forferdelig mye søppel. Veldig mye emballasje, alt for mye matavfall, og en god del restavfall, men vi har bleiebarn. Vi fyller minst to poser med papir/aviser i løpet av en uke, og sikkert tre poser med plast.

Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 09:01   #37
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg er alene og produserer maks to poser med søppel hver uke. Jeg sorterer alt som kan sorteres.

Har merke på postkassen sånn at jeg slipper uadressert reklame. Ellers kjøper jeg produkter som har lite ekstra emballasje. Generellt sett kjøpe jeg lite. Kaster nesten aldri mat.

Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 11:11   #38
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Med 3 bleiebarn blir det ganske store mengder ja. Ca en bærepose med bleier hver/annen hver dag. Ellers sorterer vi papir, matavfall og plast. Vi kaster ikke så mye mat føler jeg, men det blir mye papir.

Gammel 02-01-10, 11:33   #39
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Foreløpig sorterer vi bare papir/papp, glass/metall og småelektrisk/batteri/lyspærer/sprayflasker, men fra februar skal vi også sortere matavfall og plast. Gleder meg til å få begynt med det, da det irriterer meg stort at vi sorterte plast i Trondheim for 10 år siden, mens Oslo har tatt seg gooooood tid. Vi tar en søppelpose ut hver dag og håper det blir færre med mer sortering.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 12:03   #40
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er god på sortering, enda så blir den grønne dunken full på 14 dager. Også papir blir full, og vi har den mellomstore dunken. Vi har de siste årene kastet veldig lite mat, og det er egen kasse. Metall/glass kjøres bort, plast sorteres i egne poser.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:08.