|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
heimføing
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Er det ikke også noe med at juridisk sett så er foreldre (eller voksne barn) nærmeste pårørende til en som ikke er gift, men hvis man er gift så er det ektefellen? Sist redigert av -ea- : 02-01-10 kl 12:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?
Jepp det er riktig. Og for noen er det da en grunn til å gifte seg, men for andre heller en grunn til å ikke gjøre det.
![]() |
#123 |
Passiv
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Men dette kan man skrive noe sted ett eller annet om? |
![]() |
![]() |
#126 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#127 |
Passiv
|
Nei, du skriver en skikkelig avtale som regulerer også sykdom. Et godt testamente som holder modern og fadern unna. |
![]() |
![]() |
#128 |
Mother of Dragons
|
Tror ikke du kan gjøre om samboer til nærmeste pårørende uten å gifte deg altså, men jeg er jo ikke jurist.
![]() |
#129 |
Bedreviter
|
Jeg er temmelig sikker på at man kan velge selv hvem som er nærmeste pårørende nå, men dette bør man sikkert også ordne opp i skriftlig. Et testamente eller en samboerkontrakt tror jeg kan fastsette også slike ting som hvem som skal være nærmeste pårørende, men ikke ta mitt ord for det altså. Vi valgte den enkle dummies-kontrakten som heter ekteskap for å sikre oss, så jeg har ikke finlest loven for slikt når det gjelder samboere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Passiv
|
Min nærmeste pårørende i tillegg til min sønn er noen jeg ikke er i familie med. Så det er null problem å ordne det. |
![]() |
![]() |
#131 |
Bedreviter
|
Det tror jeg; i alle fall var det det jeg kom frem til da jeg googlet i forbindelse med en lignende diskusjon for en tid tilbake, men som sagt: ikke ta mitt ord for det. Jeg har bare lest det på internett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Textrovert
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Jeg er en av de som ikke ville gifte meg da jeg ble uventet gravid som 24-åring. Det å plutselig skulle ha barn var så skremmende for meg at tanken på å i tillegg skulle gifte meg gjorde meg helt matt av skrekk. Kjæresten min var utenlands og jeg trodde lenge vi måtte gifte oss for at han skulle få være i landet. Men jeg var så glad at jeg gråt da jeg fant ut at det ikke var nødvendig.
![]() |
#133 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Dette sier Store norske leksikon:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Epikur
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Jeg ville ikke hatt barn med en jeg ikke kunne sett for meg å gifte meg med, men nå er jeg av typen som ikke en gang ille ha barn med en mann jeg faktisk var gift med, så jeg er sikkert veldig sær.
![]() |
#136 |
Epikur
|
Det er mulig jeg er verdens mest kyniske person, men jeg ser ikke at det er noe i veien med å ta abort dersom man blir gravid uten at det var planlagt med en mann man ikke vil ha barn med. Jeg mener det er en helt adekvat måte å ta kontrollen tilbake over livet når prevensjonen, dømmekraften og vettet svikter.
![]() |
#137 |
Bedreviter
|
Sånn helt uavhengig av om man er enig eller enig i dette, så er vel det totalt irrelevant i en diskusjon om ekteskap kontra livslangt samboerskap? |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Epikur
|
Ikke irrelevant i fht "tvunget til å gifte seg".
![]() |
#139 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Seriøst? :died and woke up in the Middle Ages:
![]() |
#140 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig.
![]() |
|
|