Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Man trenger kanskje ikke gifte seg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-10, 16:23   #161
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?

Vår prest snakket litt om ette løftet med oss, hva man lovet. Ingen kan love evig troskap, til døden skiller osv. Mye kan skje i et liv, på godt og vondt. Men når man avgir løftet, her og nå, så VIL/ØNSKER man at det skal være slik til evig. Men forutsetningene kan altså endres, og da kan svaret bli noe annet.

Uansett synes jeg kanskje tinghusversjonen kunne hatt en noe mer moderert lovnad.

Gammel 02-01-10, 17:29   #162
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er mulig jeg er verdens mest kyniske person, men jeg ser ikke at det er noe i veien med å ta abort dersom man blir gravid uten at det var planlagt med en mann man ikke vil ha barn med. Jeg mener det er en helt adekvat måte å ta kontrollen tilbake over livet når prevensjonen, dømmekraften og vettet svikter.

Denne synes jeg er veldig ovenfra og ned, Mim, for å si det mildt. Du rakker ned på veldig mange kvinners valg om å bære frem et barn til tross for forholdene rundt.

Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 17:54   #163
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det ikke veldig rart å ønske å ha barn med en mann man overhode ikke kan tenke seg å leve sammen med/gifte seg med?

På en måte, ja, men ikke mye rarere enn å gå til en eller annen sædbank. (Billigere er det også. :fjaser: )

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Denne synes jeg er veldig ovenfra og ned, Mim, for å si det mildt. Du rakker ned på veldig mange kvinners valg om å bære frem et barn til tross for forholdene rundt.

Enig. Og for barnet sin del er det sikkert bedre å ha en enslig mor enn å være død. Eller?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 18:21   #164
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mange erfarer at de ved å ha flyttet inn til en person, latt denne personen styre økonomien, jobbet deltid og tatt seg av unger uten å tjene seg opp noe særlig med pensjonspoeng, ikke ordnet med pensjonsforsikringer som kompensasjon for deltidsarbeid, la personen som tjener penger kjøpe inn de store tingene slik at det står i den andres navn, har låst seg økonomisk for resten av livet.

Ja, du milde. Det er mange av dem, altså.

Gammel 02-01-10, 18:22   #165
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner flere som lever slik og har snakket om dette med dem flere ganger men det er å snakke til døve ører. "Ingenting skjeeer, vi tar ting som de kommer, man kan ikke bekymre seg for alt her i livet, tenk positivt blablabla".

Gammel 02-01-10, 18:25   #166
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg ville ikke gjort det. Jeg mener det er uansvarlig å få barn når man ikke kan forsørge det, ikke har en adekvat far å tilby eller har ting på stell. Da ville jeg latt være. Jeg er tilhenger av et politisk system som vil sikre dem som ikke klarer å sikre seg selv, jeg ville bare ikke likt å være i den situasjonen selv. Det gjør meg vettskremt å ikke ha maksimal trygghet i alle former.

Gammel 02-01-10, 18:27   #167
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle klarer å forsørge barna sine i Norge, det er derfor vi har en velferdsstat.

Gammel 02-01-10, 18:29   #168
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg kjenner flere som lever slik og har snakket om dette med dem flere ganger men det er å snakke til døve ører. "Ingenting skjeeer, vi tar ting som de kommer, man kan ikke bekymre seg for alt her i livet, tenk positivt blablabla".

Famous last words før man rykker tilbake til start og bor i fuktig leid sokkelleilighet.

Gammel 02-01-10, 18:30   #169
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Alle klarer å forsørge barna sine i Norge, det er derfor vi har en velferdsstat.

Nå ble jeg litt usikker på hva du mente.

Gammel 02-01-10, 18:30   #170
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg ville ikke gjort det. Jeg mener det er uansvarlig å få barn når man ikke kan forsørge det, ikke har en adekvat far å tilby eller har ting på stell. Da ville jeg latt være. Jeg er tilhenger av et politisk system som vil sikre dem som ikke klarer å sikre seg selv, jeg ville bare ikke likt å være i den situasjonen selv. Det gjør meg vettskremt å ikke ha maksimal trygghet i alle former.

Jeg hadde ikke klart å fjerne barnet (for det er jo sånn jeg ser på det) mitt fordi jeg ikke hadde god råd, man får alltid til noe når man er så heldig å bo i dette landet, det handler om innsats og vilje. Jeg hadde ikke klart å ta abort, jeg hadde blitt ødelagt for livet og dermed hadde det vært et mye verre alternativ for meg enn å bli alenemor. Men du ser jo ikke på abort som noe mer enn å fjerne en negl, og da skjønner jeg jo at du tenker slik som du gjør. Samtidig bør du ha forståelse for at andre ser på abort på en helt annen måte og aldri hadde klart å gjennomføre det og være samme person etterpå.

Gammel 02-01-10, 18:33   #171
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener det er uansvarlig å få barn når man ikke kan forsørge det, ikke har en adekvat far å tilby eller har ting på stell.

Hva legger du i å ikke kunne forsørge dem? Mamma var alene da hun fikk meg, hun eide ikke nåla i veggen og vi bodde kummerlig. Faren min var heller ikke noe å hoppe i taket over. Likevel var den tidlige barndommen min kjempeflott. Jeg har nesten utelukkende gode minner fra den tiden da ting var "tøffe". Det var da mamma giftet seg og fikk ting på stell at ting ikke ble så bra for meg. Så hvis det er barnas beste du har i tankene, så tror jeg verken penger eller en farsfigur nødvendigvis har all verden å si. Jeg er i alle fall utrolig glad for at mamma ikke så på abort som et alternativ.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 18:33   #172
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Fjerne en negl? Er du helt koko?

Jeg ser på abort som et meget alvorlig og drastisk valg, et valg man bør beskytte seg mot ved å bruke prevensjon dersom man ikke er klar for barn, men jeg ser på det å bære frem et uønsket barn som mye verre. Jeg har sett hvilke skjebner som har vært resultatet av å måtte bære frem barn man ikke har ønsket seg, både for mor og barn.

www.kampdager.no er et godt sted å starte for å forstå kampen for fri abort i Norge.

Gammel 02-01-10, 18:35   #173
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå ble jeg litt usikker på hva du mente.

Ja, det var faktisk en ganske klønete setning. Det jeg mente å si var at velferdsstaten gjør at alle skal klare å forsørge barna sine i Norge. Det er ikke nødvendig med to foreldre. Selvfølgelig er det ikke fett å være aleneforelder, men etter min mening behøver man ikke ta abort, i Norge, i 2010, fordi man er redd for at man ikke klarer å forørge barnet sitt.

Gammel 02-01-10, 18:35   #174
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg sier ikke at jeg er imot abort, jeg sier at jeg aldri noensinne kunne gjennomført det selv, jeg hadde blitt ødelagt, og jeg er ikke alene om det. Du sier du glatt hadde tatt abort, jeg hadde ikke det og folk bør forstå at ikke alle ser like "lett" på det å fjerne et foster.

Gammel 02-01-10, 18:39   #175
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

..........

Sist redigert av -ea- : 10-10-11 kl 20:03.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 18:40   #176
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men i fri abort ligger også valget å IKKE ta abort, Mim. Det virker på meg som om du synes at alle som ikke velger å ta abort når ting ikke er "på stell" er teite og uansvarlige. Teite og uansvarlige mennesker finnes dog i begge leire, både blant de som velger og de som ikke velger abort i en vanskelig livssitasjon.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 18:43   #177
Skvetten
Passiv

Standard

Famous last words før man rykker tilbake til start og bor i fuktig leid sokkelleilighet.

Jeg håper inderlig at du spøker nå Mim. For de generaliseringene du driver med er virkelig på kanten.

Det at ikke alle bor i enebolig og er gift betyr faktisk ikke at de lever et liv som er mindre verdt. Tro det eller ei så kan det bli folk av de som vokser opp i leide leiligheter også.

Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 18:45   #178
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

De tre siste "talere" får grønne av meg.

Gammel 02-01-10, 18:46   #179
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og for barnet sin del er det sikkert bedre å ha en enslig mor enn å være død. Eller?

For min del er det helt ulogisk å ta hensyn til et foster/embryos følelsesliv. Sikkert ikke slik for alle, men jeg går altså ikke rundt og synes synd på alle fostre som ender opp i MA og SA - ei heller provoserte aborter. Foreldrene - ja, men alldeles ikke fosteret.

Gammel 02-01-10, 18:47   #180
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Er livet mindre verdt om man bor i leid leilighet?
Alle leiligheter er heller ikke fuktige. Jeg ville heller bodd i en leid leilighet med barnet mitt enn å være i ett dårlig forhold.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:23.