|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Romerike
![]() |
![]() Ammenytt på NRK i kveldJeg fikk dessverre ikke med meg hele innslaget, men oppfattet at på Dagsrevyen i kveld uttalte en forsker seg om nytteverdien av morsmelk fremfor industrielt framstilt melk for spedbarn. Jeg ble ganske sjokkert da han sa at det antagelig ikke er noe særlig forskjell i det hele tatt.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Ammenytt på NRK i kveldJeg har en unge som fikk omtrent en desiliter morsmelk totalt. Han er tolv år, 45 i sko, pen og sterk og aldri syk. Også har jeg en som ble ammet til halvannet år eller hva det nå var. Han var syk sammenhengende til han var seks. Også er han liten og hissig. Jeg er sikker på at om jeg var en ku så hadde de laget burger av meg. |
![]() |
![]() |
#6 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Ammenytt på NRK i kveldNå er dette bare en studie og det går på hvordan 6-åringer har det.
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Ammenytt på NRK i kveldJeg har ikke sett på innslaget og heller ikke lest undersøkelsen, men er den gjort på barn som har blitt fullammet i 3 vs. 6 måneder? Da får man kanskje ikke de helt store forskjellene.
![]() |
#8 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Ammenytt på NRK i kveldDet han NTNU-forskeren sa på TV var at han trodde det var andre faktorer som spilte inn i steden for amming, som mors hormonnivå og fosterliv. Det er godt mulig det stemmer, men jeg synes han tok litt hardt i når han påsto at amming muligens ikke hadde NOEN effekt hvis undersøkelsen han baserte den uttalelsen på var den hviterussiske undersøkelsen siden alle barna der ble ammet. Det mest interessante hadde selvsagt vært å studert barn som ikke ble ammet i det hele tatt med de som ble fullammet, og helst innen grupper av foreldre (såkalte "ressurssterke" vs "ressurssvake"). Et slikt forsøksdesign lar seg imidlertid vanskelig gjennomføre på mennesker.
![]() |
#9 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Ammenytt på NRK i kveld
Nemlig. Og det er jo etter hva man tenker sånn i utgangspunktet også, at det viktigste er at barna får noe morsmelk frem til 3-4 måneders alder og så er det vanskelig å se noen særlig forskjell.
![]() |
#10 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ammenytt på NRK i kveldJeg så ikke innslaget, men det var jo også nettopp i nyhetsbildet at barn som blir ammet antakelig får i seg mer giftstoffer via morsmelk enn barn som får MME. Har jeg ikke lest noe sånt rett før jul? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Mother of Dragons
|
Det har det jo blitt gjort ganske mange studier på, og det ser ut til at det er godt dokumentert at det er viktig at spedbarn får ihvertfall noe morsmelk frem til 3-4måneders alder.
![]() |
#12 |
nju nja njo
|
Ok, det hadde jeg ikke fått med meg.
![]() |
#13 |
Ekvilist
|
Vet du om det da er innenfor de 3-4 månedene det ansees som viktig, eller om det er i et langtidsperspektiv? Jeg trodde f.eks tidligere at det å gi barnet MME var som å be om at barnet utviklet allergi og astma, dette har jeg hørt referert til både her og der. Men når jeg fikk snakket med helsepersonell da det var finito med amming for den allergidisponerte Poden, så fikk jeg vite at det var samtidig som de ble ammet at barnet hadde bedre beskyttelse mot astma/allergi, ikke etter at ammingen var avsluttet. Bare for å sette spørsmålet mitt i en kontekst.
![]() |
#14 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Ammenytt på NRK i kveldKunne også tenkt meg at forskningsgrunnlaget kom bedre frem i all ammeinfoen man får. Jeg opplever en del "Amming ER best for ALT!"-helsesøstre som virkelig ikke kan svare for seg når jeg ber om utbrodering av hva det hjelper for og hvilke studier som ligger til grunn. Ikke at jeg nødvendigvis mistror påstanden altså, men artikler som the Times´"Exposing the Myths of Breastfeeding" kan jo få en til å lure på dokumentasjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Mother of Dragons
|
Jeg har jo hatt drøssevis med diskusjoner om amming her på FP, men da på den andre siden faktisk hvor jeg har argumentert for at langtidsamming er oppskrytt. Nå finner jeg ikke frem linker for dokumentasjon for alt dette, men det finnes i andre diskusjoner.
![]() |
#16 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Ammenytt på NRK i kveldJeg må bare si at jeg gjerne skulle sett at man fikk litt mer sympati / hjelp / støtte / hva_har_du når man ikke kan amme, ikke bare hevede øyebryn og spørsmål om man egentlig har prøvd hardt nok. Jeg fikk ikke nok melk, og hadde i tillegg en prematur som var for slapp til å suge pga gulsott i over 3 uker. Allikevel møter jeg personell på helsestasjonen som mener jeg gav opp å amme for tidlig (etter å ha ammet, gitt flaske og pumpet døgnet rundt i 1,5 mnd). |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
maler
|
![]() Sv: Ammenytt på NRK i kveldDet er vel mange som oppfatter effekten av amming, og da tenker jeg på morsmelk utover de første ukene som er godt dokumentert, som mye større enn den faktisk er. Det er vel dokumentasjon på at det er en viss effekt av immunstoffer også etter det første halvåret, det har sine fordeler som ernæring for barn også under og etter introduksjon av fast føde, men det er jo ikke slik at barn som i Norge får MME tilberedt riktig på rent vann lider noen som helst overlast. Vi snakker små marginer, og det er andre faktorer som spiller mye større rolle for barnets utvikling som det snakkes mye mindre om.
![]() |
#18 |
Mother of Dragons
|
Det er jo det som er problemet, at det er en sånn holdning at det går alltid for alle, om man bare står på nok.
![]() |
#19 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
#20 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Ammenytt på NRK i kveldRikshospitalet ja, Pelle. Som lar ferdigblandet MME stå flere dager i kjøleskapet til de nyfødte. Det verste med inkompetansen vedrørende flaskemating hos helsepersonell som har med babyer å gjøre er jo dette at barna kan få lide for det. Når barnet er så uheldige å måtte flaskemates, så er ikke grunnleggende forholdsregler så viktige lenger?
![]() |
|
|