Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Introkurs i filosofi, moral og etikk

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-10, 09:29   #24
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Mandela var et veldig godt forslag. Jeg må skumme gjennom "A long walk" og se hvorfor alle elsker den så høyt.

Alt jeg formidler er gjennomsyret av naturvitenskaplig tenking, så de får inn mye mellom linjene. Men jeg skal ta en kikk på de andre du nevner, Ulvefar. Dawkins syns jeg har en tendens til å tippe over i det religiøse (han "tror" på en måte på evolusjon, hvis du skjønner hva jeg mener). Men kanskje de andre er hakket mer nøytrale. Det kan jo også være spennende å ta en debatt om hva som er vitenskap og hva som er religion, og så trekke inn noen av de mest voldsomme uttalelsene av slike som Dawkins.

Lao Tse og Buddha er obligatoriske. Det er en god ide å ta dem ganske kjapt slik at de ikke er for preget av de vestlige tenkerne. Dessuten vil det stemme bra i forhold til tidslinjer.

Takk for tips om flere damer. Har dere enda flere? Mye av samfunnsdebatten er preget av feministisk ideologi, og det er viktig å vite noe av bakgrunnen for den.

Hva med jødene? Og kanskje noen naturreligioner? Det siste får vi jo delvis inn hvis vi går inn på miljøfilosofi.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:41.