Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Jeg tenker mye over dette, for hvis man skulle være så dum å ytre sin bekymring om overdrevne bursdagsfeiringer i bhg og lignende, blir man vanligvis møtt med dustekommentarer som "en gang i blant skader da ingen..." og "hva gjør det om ungen spiser kake i barnehagen, det er jo så sjelden..." osv. Da lurer jeg veldig på hvilken verden de eller den personen lever i.
Jeg synes det er vanskelig å komponere middagsretter over en uke som skal inneholde alt barnet trenger for vekst og utvikling. Jeg synes det er vanskelig å finne den maten med minst sukker, i håp om å gi henne et tilsvarende grunnlag jeg fikk da jeg voks opp. Jeg liker å "skjeie ut" av og til, og for oss kan det være en tur på McDonalds. Sånn er det, jeg elsker hamburgere. Men nå til dags, føler jeg aldri at vi kan det, for snur jeg ryggen til, så smatter jentungen på en kuli fordi Rema feirer år, mannen på restauranten sender jentungen av sted med en is og en kjærlighet på pinne, venninnen min gir henne en stratos for eksemplarisk oppførsel på café og den koselige mannen på bakern gir henne et skolebrød for hun er jo bare så søt. Er det ingen andre som opplever dette? Som med hånden på hjertet kan si at "ja, når bhg feirer en eller annen unge, da spiser ungen det eneste søte den uka!"
Jeg føler jeg ikke har den kontrollen over barnets inntak, for jeg kan ikke nekte henne andres "snillisme", ikke når ungen blir direkte tilbudt herligheten. Hvis noen først skal gi henne noe godt, så bør jeg eller pappaen få lov til det.
Så da tenker jeg at kanskje andre foreldre ikke tenker over hva de putter i ungene sine, kanskje det forklarer denne "ny og ne-en" alle snakker om.
Jeg tror jeg føler mye det samme som deg om dette temaet.
Svigermor har vært så snill å innføre søtsaker for begge ungene våres før de kunne gå omtrent.
Jeg tror faktisk at vi som foreldre kan gjøre en forskjell. Ved å prøve å ha et sunt kostholdt hjemme, samtidig som man viser at det er helt ok å skeie ut i blandt. Problemet er vel at man mister kontrollen når barna blir tilbudt både det ene og det andre overalt hvor man snur seg. Vi hadde det problemet med storesøster, men heldigvis så er hun mye mer glad i frukt og vann enn snop og brus, så hun takker stort sett nei når hun blir tilbudt noe. Lillesøster er melkeallergiker og har en del matintoleransert så da er det jo mye lettere å takke nei når noen vil proppe i henne usunne ting.