|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#301 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg skriver vanligvis, fordi det er min erfaring. Jeg er helt sikker på at det ikke er tilfelle alle steder, og at assistenter er like viktige for barna som pedagogene er.
|
|
|
#302 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Skjønte det da
|
|
|
#303 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Nå får jeg nok mange på nakken, men som pedagog i barnehage, sier jeg meg enig med Skremmeren at ofte - ikke alltid for all del - men ofte har en med pedagogisk utdannelse en annen tilnærming til barna enn hva assistenter uten utdanning har. De bør i det minste ha det, skal det være noe poeng i utdannelsen deres.
|
|
|
#304 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg er ikke enig i at man burde merke forskjell på hvordan de voksne henvender seg til barna og er sammen med dem (med mindre assistentene er helt ferske og bare er ringevikarer). Assistentene burde, som du også selv skriver, ha nok erfaring og veiledning til å fungere (omtrent) like bra som førskolelærerne i vanlig samhandling med barna. Jeg merker forskjell på pedleder og assistenter, i hvordan de henvender seg til oss foreldrene, da. Og hvordan de organiserer dagen og står bak det meste av det organiserte innholdet i løpet av dagen. Når Kløver kommer hjem og synger en ny sang, eller gjør pilates (jepp, du leste riktig!
|
|
|
#305 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Tiltaler folk med stilling, om det ikke er naturlig å bruke navn. Selv om det er ment godt å kalle folk tante, syns jeg det er å vise lite respekt for utdannelsen, jobben og ansvaret deres. |
|
|
|
|
|
#306 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Jeg synes ikke dette synet er noe å trå varsomt med. Jeg tenker at det er selvsagt at man skal merke en forskjell. Hadde man ikke gjort det ville jo utdannelsen vært bortkastet! Ikke sikkert man merker det i enhver situasjon, men sånn generelt så merker ihvertfall jeg det. |
|
|
|
|
|
#307 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Hos oss merker vi forskjell på førskolelærerne og assistentene. En var jeg veldig i tvil om en stund, så jeg spurte, og det viste seg at hun var fagarbeider, altså litt midt imellom.
|
|
|
#308 |
|
Tittel og tittel....
|
Her i byen tror jeg de bare kalles førskolelærer, verken mer eller mindre.
|
|
|
|
#309 |
|
Epikur
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Utrolig nedlatende og respektløst å kalle noen for "tante" når de faktisk har en utdanning og en yrkestittel. De driver ikke med barneoppbevaring i barnehager, det er faktisk en del av skolesystemet.
|
|
|
#310 |
|
maler
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg har faktisk ikke merket så stor forskjell på hvordan de behandler/snakker til barna. Men nå har vi hatt dem i en barnehage med svært stabilt personale og hvor assistentene også har noe utdanning, hele avdelingen spilte på lag og det merker man. Men jeg har merket forskjell når det gjelder måten de snakker OM barna på. Altså hva de tenker rundt situasjoner og hvem som tenker fremover i forhold til hvordan de jobber. Jeg var virkelig overrasket positivt de første gangene på foreldresamtale på stor avdeling i forhold til hvor mye de planlegger/tenker/jobber med i forhold til det enkelte barn.
|
|
|
#311 |
|
saftig
|
Jeg holder meg langt unna nakken din, for jeg er helt enig. Og jeg har samme erfaring - både fra min tid som ansatt i barnehage, og som mor.
|
|
|
#312 |
|
trøtt
|
Nemlig! Utdannelse (altså fagkunnskap) gjør en klar forskjell. Selv om det også skal sies at det ikke hjelper en døyt med utdannelse om man ikke er egnet.
|
|
|
#313 |
|
Ekvilist
|
Det går bra så lenge du ikke sier ped.o.
|
|
|
#314 |
|
can-jur
|
Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Okei, jeg har oppdaget bonde paralellen til "tante".
|
|
|
|
#315 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
|
![]() |
|
|