Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-10, 12:03   #1
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melk

Når vi er inne på dette med amming, og andres meninger rundt dette. Så begynte jeg og tenke litt på dette maset jeg fikk høre om og gi babyen mat. Fikke hørs det fra litt eldre damer allerede fra 2 mnd aldere.

Små barn trenger næring og melk var ikke nok. Og spørsmål om når babyen skulle begynne og spise grøt.

Har dere fått hørt det samme?

Gammel 08-01-10, 12:06   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melk

Åja, det fikk jeg i massevis, spesielt av svigers. Mest første gangen. De ville gi eldste riskrem og sjokoladekake på julaften, da var hun 2,5 mndr gammel. Jeg fikk heldigvis stoppet det. Og de maste FÆLT om denne morsmelkerstatningen etter fylte 6 mndr, da mente de jeg burde gå over på kumelk, for etter 6 mndr kunne babyer drikke det. Det kunne de for 30 år siden, og hennes to sønner overlevde jo. Jeg var særdeles vanskelig fordi jeg ville vente til 1-årsalder med kumelk, noe sånt tøv!
Heldigvis var det ikke så ille andre gangen, selv om de hele tiden har vært veldig ivrige etter å putte sjokoladepudding, saft og brus inn i minsten. Vann er jo så kjeeedelig.

Gammel 08-01-10, 12:07   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I "gamle dager" så var det vanlig å gi fast føde tidligere tror jeg, så det er kanskje ikke så rart at de spør om det. Det er jo ikke så vanlig å holde seg oppdatert på kostholdsråd fra spebarn når man er godt forbi den perioden selv. Man bør selvsagt holde seg for god til å mase om det når man blir fortalt at ting har endret seg.

Jeg opplevde ikke noe særlig mas om dette, egentlig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 12:09   #4
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg fikk høre det en del ja.
Pappan min spurte stadig vekk, men han har jo ikke peilig, så det er greit. Litt mer irriterende at svigermor skulle mase om dette, på samme måte som hun nå lurer på hvorfor jeg fortsatt ammer om natta. Gutten er da begynt å bli stor (8 mnd).

Gammel 08-01-10, 12:14   #5
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg forundres stadig over at så mange mener de har rett til å bry seg med om du ammer eller ikke, hvor lenge og ofte og når du skal begynne å gi mat osv. Det er pokker ikke rart at mange sliter med stress i småbarnsfasen. Man MÅ jo være teflon for å overleve med hodet nogenlunde rett skrudd på hodet

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 12:21   #6
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

I "gamle dager" så var det vanlig å gi fast føde tidligere tror jeg, så det er kanskje ikke så rart at de spør om det. Det er jo ikke så vanlig å holde seg oppdatert på kostholdsråd fra spebarn når man er godt forbi den perioden selv. Man bør selvsagt holde seg for god til å mase om det når man blir fortalt at ting har endret seg.

Jeg opplevde ikke noe særlig mas om dette, egentlig.

Jo, det var jo veldig vanlig tidliger med fast føde tidlig til babyer. Og en skal heller ikke forvente at man skal holde seg oppdatert på de nye kostholdsråden som kommer.

Men man trenger ikke være bombastisk i sine meninger mener jeg. For jeg prøvde og forklare hvorfor jeg "bare" ammet som de sa. Og da hadde det været greit og ikke høre uttaleser som "vi gav barna middag fra de var 1 nmd og de har nå ikke tatt skade av det, så da kan det ikke være så feil". Heldigvis er det ikke alle som er så bestemmt i sine meninger.

Gammel 08-01-10, 12:24   #7
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Nei, i grunn ikke opplevd. Altså, noen har jo spurt når hun kommer til å få annen mat, men det har vært fordi de lurer på det, ikke fordi de har en mening om når det bør skje.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 13:48   #8
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Grøt løser visst alle problemer med dårlig nattesøvn. Fikk jeg høre. Simsalabim.

Gammel 08-01-10, 13:54   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Besteforeldregenerasjonen syntes det var rart at vi ventet så lenge med matintroduksjon, men det er vel fordi man startet tidligere med den slags før. Det var egentlig bare mamma som maste mye, og når det gjelder henne og kosthold så gjør man lurest i å gjøre det stikk motsatte av hva hun sier.

Knerten ville ikke ha noe annet enn pupp, så den saken var jo grei.

Gammel 08-01-10, 13:55   #10
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Er det ikke det ene så er det det andre, sånn er det bare.

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Grøt løser visst alle problemer med dårlig nattesøvn. Fikk jeg høre. Simsalabim.

Ja, ikke sant.
Nå er det når du kutter ut amingen kommer han til å sove hele natten, som om den skvetten han får nå spiller noen rolle.

Gammel 08-01-10, 14:11   #11
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Det har jeg så og si sluppet unna, med noen få unntak av minstemor, som en periode ble veldig tynn pga lite melk hos meg, men da var jo også annet en melk på sin plass ettervhert.

Sist redigert av Susse : 08-01-10 kl 14:17.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 15:06   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel også litt fordi diverse besteforeldre har så lyst til å prøve å gi et eller annet. Min far hadde gitt meg yoghurt da jeg var ganske liten, de blir ikke helt enige om jeg var 3 eller 6 måneder eller hva jeg var, men det hadde vært alt for tidlig og jeg hadde likt det såååååå godt. Så på alle mine tre barn har det vært mas om den yoghhurten fra ca 2 mnd alder. Og så vil de så gjerne gi komplett ufornuftige ting som dessert når de først får lov til å gi noe. For ikke å snakke om stakkars barn som ikke får saft å drikke til maten. Jaja tenker jeg. De foreldrene man en gang hadde er ikke de samme som nå er besteforeldre, det er helt sikkert. Må være en eller annne koko-transformasjon av fornuften i mellomtiden.

Gammel 08-01-10, 15:43   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt forunderlig det der med snopet, Katta. Jeg har jo vokst opp i skikkelig søttitalls hippiefamilie og hadde vel knapt smakt annet snop enn nøtter og rosiner til jeg var 3-4 år, og slik har mange av vennene mine hatt det også. Men når barnebarna kommer, da har disse nøtte-og-rosin-foreldrene forandret seg til kake-og-is-bonanza-besteforeldre som man omtrent må holde tilbake for at de ikke skal stappe babyene fulle av kliss fra et par måneders alder.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 15:52   #14
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sånt mas overhører jeg glatt, så lenge jeg vet at ungen trives og legger på seg av morsmelk.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 15:59   #15
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Simsalabim, ja.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:04.