|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Erfaren
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
![]() ![]() ![]() |
![]() Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melkNår vi er inne på dette med amming, og andres meninger rundt dette. Så begynte jeg og tenke litt på dette maset jeg fikk høre om og gi babyen mat. Fikke hørs det fra litt eldre damer allerede fra 2 mnd aldere.
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melkÅja, det fikk jeg i massevis, spesielt av svigers. Mest første gangen. De ville gi eldste riskrem og sjokoladekake på julaften, da var hun 2,5 mndr gammel. Jeg fikk heldigvis stoppet det. Og de maste FÆLT om denne morsmelkerstatningen etter fylte 6 mndr, da mente de jeg burde gå over på kumelk, for etter 6 mndr kunne babyer drikke det. Det kunne de for 30 år siden, og hennes to sønner overlevde jo. Jeg var særdeles vanskelig fordi jeg ville vente til 1-årsalder med kumelk, noe sånt tøv!
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melkI "gamle dager" så var det vanlig å gi fast føde tidligere tror jeg, så det er kanskje ikke så rart at de spør om det. Det er jo ikke så vanlig å holde seg oppdatert på kostholdsråd fra spebarn når man er godt forbi den perioden selv. Man bør selvsagt holde seg for god til å mase om det når man blir fortalt at ting har endret seg.
![]() |
#4 |
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melkJeg fikk høre det en del ja.
![]() |
![]() |
#5 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melkJeg forundres stadig over at så mange mener de har rett til å bry seg med om du ammer eller ikke, hvor lenge og ofte og når du skal begynne å gi mat osv. Det er pokker ikke rart at mange sliter med stress i småbarnsfasen. Man MÅ jo være teflon for å overleve med hodet nogenlunde rett skrudd på hodet |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Erfaren
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melk
Jo, det var jo veldig vanlig tidliger med fast føde tidlig til babyer. Og en skal heller ikke forvente at man skal holde seg oppdatert på de nye kostholdsråden som kommer.
![]() |
#7 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melkNei, i grunn ikke opplevd. Altså, noen har jo spurt når hun kommer til å få annen mat, men det har vært fordi de lurer på det, ikke fordi de har en mening om når det bør skje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melkGrøt løser visst alle problemer med dårlig nattesøvn. Fikk jeg høre. Simsalabim.
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melkBesteforeldregenerasjonen syntes det var rart at vi ventet så lenge med matintroduksjon, men det er vel fordi man startet tidligere med den slags før. Det var egentlig bare mamma som maste mye, og når det gjelder henne og kosthold så gjør man lurest i å gjøre det stikk motsatte av hva hun sier.
![]() |
![]() |
#10 |
er her
|
![]() Sv: Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melkEr det ikke det ene så er det det andre, sånn er det bare.
Ja, ikke sant.
![]() |
#11 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melkDet har jeg så og si sluppet unna, med noen få unntak av minstemor, som en periode ble veldig tynn pga lite melk hos meg, men da var jo også annet en melk på sin plass ettervhert.
En, to, tre, fire What you give is what you get in return. Sist redigert av Susse : 08-01-10 kl 14:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
maler
|
![]() Sv: Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melkDet er vel også litt fordi diverse besteforeldre har så lyst til å prøve å gi et eller annet. Min far hadde gitt meg yoghurt da jeg var ganske liten, de blir ikke helt enige om jeg var 3 eller 6 måneder eller hva jeg var, men det hadde vært alt for tidlig og jeg hadde likt det såååååå godt. Så på alle mine tre barn har det vært mas om den yoghhurten fra ca 2 mnd alder.
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melkDet er helt forunderlig det der med snopet, Katta. Jeg har jo vokst opp i skikkelig søttitalls hippiefamilie og hadde vel knapt smakt annet snop enn nøtter og rosiner til jeg var 3-4 år, og slik har mange av vennene mine hatt det også. Men når barnebarna kommer, da har disse nøtte-og-rosin-foreldrene forandret seg til kake-og-is-bonanza-besteforeldre som man omtrent må holde tilbake for at de ikke skal stappe babyene fulle av kliss fra et par måneders alder.
![]() |
#15 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Matmas, om å få høre at den lille babyen trenger noe annet enn melk
Simsalabim, ja.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|