|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..Det som betyr noe er vel hva en ulykke eller sykdom gjør med personen. Det er slett ikke sikkert at vedkommende hadde vært den samme gamle, og da er det en forferdelig vanskelig situasjon for alle parter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Originala
|
![]() Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..
Jeg sliter litt med å tolke dette. Det du sier er at det ikke er slik at du hevder at du aldri vil gå fra mannen din, men at du aldri vil greie å forlate ham om han blir alvorlig syk eller skades i en ulykke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..Det kommer veldig an på en rekke faktorer tror jeg. I utgangspunktet håper jeg jo at jeg hadde taklet ulykker og sykdom flott og på strak arm, karret oss gjennom det hele og jeg kunne sitte tilbake med god samvittighet som 80-åring.
![]() |
#24 |
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..Det er stor forskjell på sykdom som feks kreft og på konsekvenser etter forskjellige typer ulykker.
![]() |
#25 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om ...Jeg synes også man skal være veldig forsiktig med å være skråsikker på hva man ville gjort i en hypotetisk situasjon. Eller skråsikker kan man såklart være, men å være uttalt skråsikker på at man ville ha reagert "bedre" enn folk som faktisk har vært i situasjonen, det klinger både litt hult og uempatisk.
![]() |
#27 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Erfaren
![]() Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om ......... Sist redigert av lillemy01 : 09-01-10 kl 14:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Passiv
|
Ja, for det er jo akkurat sånn folk tenker når de har endt opp med å forlate sine syke livspartnere. |
![]() |
![]() |
#31 |
Erfaren
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Passiv
|
![]() Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om ...Din far er én person og gjorde sitt valg ut fra seg selv. Slik det oppleves for deg skjønner jeg at det er vondt, såklart. Men derfra til å snakke generelt nedsettende om folk som forlater ektefeller/partnere som blir syke er jo helt feil. Det finnes like mange grunner til at man velger slik som det finnes situasjoner hvor det har skjedd. Du kan ikke dømme andre ut fra hva én enkeltperson har gjort. |
![]() |
![]() |
#33 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om ...Det kommer an på hva som skjer. Om mannen min hadde "bare" blitt lam men ellers vært samme person så hadde jeg neppe det. Hadde han fått Huntington eller noe slikt med total personlighetsforandring så kan det godt være at ekteskapet hadde formelt tatt slutt om det i realiteten også var det.
![]() |
#34 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om ...Dette er jo helt umulig å svare på egentlig. Det kommer an på så mye.
![]() |
#35 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Hm. Hvor deilig hadde det ikke vært å levd i den boblen en stund.
![]() |
#36 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om..Fir meg er det helt umulig å svare på dette. Jeg tror det er lett å tenke hva man ville gjort, men når det eventuelt skjer, og man kommer oppi en sånn situasjon så endrer tankene og meningene seg.
![]() |
#37 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om ...I en hypotetisk situasjon hadde jeg heller forlatt en mann fremfor å få et barn/pleiepasient/you name it.
![]() |
#38 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om ...Er i situasjonen. Har hatt mange runder med meg selv, veid for og i mot, slitasjen, ventingen, alle de ubesvarte spørsmålene. Usikkerheten, utryggheten osv. Det sliter ekstremt på i lengden. Belastningen over tid er enorm. Livet på vent, aldri svar, alltid forbehold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Originala
|
![]() Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om ...
Ang det første, så kan det være så. Men du har et ansvar for at barna dine har et trygt og godt hjem. Misforstå meg rett, jeg insinuerer på ingen måte at funksjonshemmede generelt ikke er ypperlige foreldre. Men visse skader medfører at man ikke bare ikke fungerer optimalt, men man belaster barna. Eksempelvis rapporterte 4 av 4 intervjuede (dybdeintervju over en lang peridode) barna i en pilotstudie (Butera-Prinzi og Perlesz 2004) at hverdagen er endret i form av fysisk og verbal aggresjon, isolasjon fra venner pga den skaddes atferd, belastning ved å leve med en ulykkelig og sliten frisk forelder etter at deres far fikk en ervervet hjerneskade og ikke minst det å måtte kjempe om den friske forelderens oppmerksomhet. Det er selvsagt et veldig lite utvalg en ikke uten videre kan generalisere ut fra, men det er et godt eksempel. Skal den friske forelderen stå ved sin kjæres side og la en dysfunksjonell familie fortsette med de konsekvenser det får for barna, eller skal hensynet til barna veie tyngst? Jeg får assosiasjoner til barn som lever med en forelder med misbruksproblematikk. Hvem klandrer de mest? Jo, mange av dem klandrer den FRISKE forelderen mest, fordi hun eller han ikke beskyttet dem mot den foreldren som ruset seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|