Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Noe pels ok?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-10, 08:05   #21
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Noe pels ok?

Jeg lurer på hva som er verst av kloakkrottepels og svinepels.

Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 17:59   #22
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ja galt kan det bli uansett.

Jeg er ingen stor tilhenger av jakt på dyr da, åkke som. Faren for at de blir skadeskutt finnes, og dette "jaget" i folk etter å drepe synes så vanskelig å forstå. De som gleder seg til å jakte. Men hver sin smak. Slakt på et slakteri synes i så måte mer humant.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 18:01   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner heller ikke de som elsker å gå på jakt, jeg synes det er litt kvalmende når man snakker om at man eeelsker å jakte, men jeg har respekt for mat-jakt i seg selv, og foretrekker det hundre ganger fremfor slakterier, slakterier synes jeg ikke er humane i det hele tatt. Dyrene transporteres og blir stresset både av det og av blodlukt når de kommer til slakteriet. Mange steder blir de direkte mishandlet, og det har ofte skjedd her i landet også, spesielt kyllinger og griser.

Gammel 09-01-10, 18:08   #24
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg er ingen stor tilhenger av jakt på dyr da, åkke som. Faren for at de blir skadeskutt finnes, og dette "jaget" i folk etter å drepe synes så vanskelig å forstå. De som gleder seg til å jakte. Men hver sin smak. Slakt på et slakteri synes i så måte mer humant.

Det skjønner jeg ikke. Dyret som blir drept vet uansett ikke om motivet til den som skyter/slakter. Men vilt som blir skutt på jakt har ihvertfall hatt et ok liv helt til skuddet smeller. Annerledes med husdyr som stues sammen i slaktetransporter.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 18:16   #25
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg lurer på hva som er verst av kloakkrottepels og svinepels.

"Jeg skaffet meg en ny svinepels i går. Den er bare sååååå varm"! "Men i dag nektet han å gå ut".

Pels fra annet enn dyr som allikevel skal spises er nei nei og fy fy i mitt vokabular.
Sausekinnspels kunne jeg jo godt ha brukt f.eks, men ikke mink eller rev, eller ulv for den del. Hvis skinnet er et biprodukt etter at dyret er brukt til mat er det helt ok.
Ønsker meg pjekser jeg.

Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 18:29   #26
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Ståpels er helt OK. Alt det andre kan du ha for min del.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 18:35   #27
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Rekk opp handa dere som ikke har en lammefell/sauefell liggende!

Det har vi, jeg har tidligere hatt ei jakke i saueskinn: den savner jeg nå i sprengkulda.
Lillebror har forelsket seg i et kaninskinn som har kommet i hus her på en eller annen måte. Jeg har også en gammel jakke med minkkant rundt kragen, den bruker jeg ikke lenger, primært fordi den er utslitt og feil passform. Jeg har også hatt fjern slekt med pelsfarmer, jeg er glad for at de har sluttet med det nå.

Ville IKKE kjøpt meg en pels nå. Er i mot pelsindustrien, men ser ikke helt problemet med å bruke opp gamle jakker.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 18:44   #28
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Ville IKKE kjøpt meg en pels nå. Er i mot pelsindustrien, men ser ikke helt problemet med å bruke opp gamle jakker.

Det er nettopp det.Jeg kaster ikke fullt brukbare kåper som er kjempedeilige nå.

Gammel 09-01-10, 18:49   #29
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg rekker ikke opp hånden. Vi har en i hver seng (til sammen 7) og en i sofaen.

Dessuten har jeg skinnsofa, og jeg bruker skinnsko.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 18:50   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Saueskinnsfell er jo helt ok, mener jeg, siden det er fra et dyr som uansett blir brukt til mat. Det er pelsdyrnæringen jeg ikke liker.

Gammel 09-01-10, 20:01   #31
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Saueskinnsfell er jo helt ok, mener jeg, siden det er fra et dyr som uansett blir brukt til mat. Det er pelsdyrnæringen jeg ikke liker.

Jeg har vært på både reve- og minfarm, og det var ikke noe lystig syn for å si det sånn.

Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 20:06   #32
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en dunkåpe med coyotepels rundt kragen. Jeg må innrømme at jeg ble litt fortvilet da jeg skjønte det, etter å ha brukt jakken en stund. Det slo meg ikke et sekund at det kunne være ekte, jeg er så vant til at man bruker pelsimitasjon. Det var noen dyreaktivister som demonstrerte foran Max Mara i Vika her forleden, og da fikk jeg litt noia for å bli kastet maling på. Men hva skal man gjøre? Legge den bort?

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 20:42   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Ja galt kan det bli uansett.

Mener du virkelig det? At et fint og flott liv i frihet hvor det plutselig blir skutt helt ut av det blå er verre for dyret enn oppdrett, hvor de blir stuet sammen for å slaktes, de blir stresset, hyler og skjønner hva som skal skje? Vet du noe som helst om slakterier?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 21:08   #34
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Mener du virkelig det? At et fint og flott liv i frihet hvor det plutselig blir skutt helt ut av det blå er verre for dyret enn oppdrett, hvor de blir stuet sammen for å slaktes, de blir stresset, hyler og skjønner hva som skal skje? Vet du noe som helst om slakterier?

Det der forstår ikke jeg heller. Etisk sett spiser jeg langt heller hjort eller elg heller enn storfe, og mye heller rype enn fabrikk-kylling.

At slakteri er mer humant er i min bok milevis fra sannheten, spesielt nå som det blir færre og færre slakterier og stadig lengere transporter. Det har jo vært nok rapporter om misshandling ved norske slakterier.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 21:10   #35
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det skjønner jeg ikke. Dyret som blir drept vet uansett ikke om motivet til den som skyter/slakter. Men vilt som blir skutt på jakt har ihvertfall hatt et ok liv helt til skuddet smeller. Annerledes med husdyr som stues sammen i slaktetransporter.

Nei det er faren for skadeskyting jeg ikke liker. Altså avlivningen. Liker ingen avlivning der det ikke foregår kontant og umiddelbart.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 23:05   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Da kan du hvertfall ikke si at slakterier er humant. Som regel er det kanskje det, men dyrene skjønner hva som foregår lenge før de drepes, det er jeg sikker på. Lukten av blod, jagingen frem mot slakteren osv. I tillegg hører man hele tiden historier om dyr som ikke er blitt avlivet skikkelig før de skoldes, flås osv. Var det ikke også noe i media om griser som ble kastrert uten bedøvelse fordi bedøvelsen ga smak i kjøttet? Eller hva var det nå med den saken? Dette var vel på gårdene da, men uansett. Dyr i skogen slipper sånt.

Ugh, nå husker jeg hvorfor jeg var veggis i så mange år.

Gammel 09-01-10, 23:17   #37
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg forstår ikke vegringen mot jakt jeg.
Jeg har selv en mann som er aktiv jeger. En fornuftig en sådan. Han har enda ikke skadeskutt dyr, men sjansen er der jo. Er man en fornuftig jeger skyter man ikke før man er så sikker som man kan bli. Blir dyret skadeskutt da følger man etter til man finner dyret og får avlivet det så raskt som mulig.

Jegere som ikke har dyrets ve og vel som førsteprioritet når de er ute er ikke jegere i mine øyne. De burde heller ikke fått jakte. Men jakten i seg selv er utrolig viktig for at viltet vårt skal ha det bra. Ha nok mat og nok plass.
I en perfekt verden ville naturen ha klart å regulere seg selv til tross for menneskelig påvirkning i stor grad slik vi har det i dag. Men sånn er det ikke. Vi må hjelpe til, og da er det veldig fint at dyrene kan leve livene sine som de er ment til å ha helt frem til det øyeblikk de blir skutt.

Jeg har fryseren full av elg, rådyr og noe and. Og jeg vil mye heller spise det enn kjøttdeigen i disken på rema for å si det sånn. Jeg vet at dyrene jeg har i fryseren har gjort det de er ment for her i livet.

Gammel 09-01-10, 23:21   #38
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Ja, og lysten til å drepe er ikke det som driver en skikkelig jeger. Det som driver de jeg kjenner som jakter er naturopplevelsene. Det er utrolig mange timer som blir tilbrakt i skogen i forhold til hvor mange dyr de tar i løpet av en sesong. Hadde det vært for skuddets skyld de jaktet ville nok mange ha gått lei etter en tur eller to.

Mannen kommer hjem her og forteller ivrig om alt han har sett i skogen når han er ute, og jeg er så utrolig glad for at han har en så sunn hobby! Som samtidig tjener naturen rundt oss! Han har et par ganger skutt dyr som har vært tydelig syke, både rådyr og rev, og det syns jeg også er en utrolig fin ting.

Jeg håper datteren vår blir interessert i jakt også.

Total avsporing her nå, men allikevel.

Gammel 09-01-10, 23:22   #39
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har to pelser. Den ene er begravelsesjakken min, den er en mørk sort jakke. Er det mink?
Den andre er litt kort i ermene og blir ikke brukt. Det ser ut som Gepard eller et eller annet prikkete kattedyr. Den ser veldig falsk ut så den kunne man sikkert kommet unna med å gå ut med hehe.

De er begge arvet av min mormor. Jeg hadde nok ikke kjøpt pels nå, men arvede saker ser jeg også annerledes på i likhet med andre her.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 23:25   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Ja, og lysten til å drepe er ikke det som driver en skikkelig jeger. Det som driver de jeg kjenner som jakter er naturopplevelsene. Det er utrolig mange timer som blir tilbrakt i skogen i forhold til hvor mange dyr de tar i løpet av en sesong. Hadde det vært for skuddets skyld de jaktet ville nok mange ha gått lei etter en tur eller to.

Mannen kommer hjem her og forteller ivrig om alt han har sett i skogen når han er ute, og jeg er så utrolig glad for at han har en så sunn hobby! Som samtidig tjener naturen rundt oss! Han har et par ganger skutt dyr som har vært tydelig syke, både rådyr og rev, og det syns jeg også er en utrolig fin ting.

Jeg håper datteren vår blir interessert i jakt også.

Total avsporing her nå, men allikevel.

Men alle disse naturopplevelsene kan man jo fint ha uten rifle også? Med et fotoapparat, feks? Nå er jeg faktisk ikke anti-jakt da, jeg skulle ønske mannen dro på jakt og kom hjem med viltkjøtt, men han er lik meg og klarer ikke å drepe noen dyr, ingen av oss klarer å drepe fisk, engang, og vi kan aldri koke krabbe.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:02.