Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Støpe lys

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-10, 18:44   #1
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Spørsmål

Støpe lys

Ja det har jeg lyst til. Kubbelys.
Det høres så koselig ut å støpe lys før jul og så får jeg jo resirkulert lysstumpene her i huset i stedet for å kaste dem.
Vet noen hvor jeg kan få kjøpt former til støping, og veker og det jeg trenger?

Gammel 09-01-10, 18:49   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Støpe lys

Åh, det gjorde jeg mye før, for mange år siden. Laget DE flotte, svære flerfargede kubbelysene. Jeg brukte halve melkekartonger for firkantede lys, og store Nutrilettbokser (nå selges ikke de lenger da) til runde store kubbelys. Kan bruke ganske mye, bare bruk fantasien. Til å smelte lysene i, brukte jeg store hermetikkbokser, feks. til fiskeboller. Satte boksen ned i sydende vann i ei gryte på komfyren, og lot lys smelte nedi. Plukket opp veken med en gaffel og helte den flytende lysmassen ned i formen. I formen hadde jeg forresten lagt en pinne oppå, der hang veken (hobbybutikker eller du kan bruke gamle tørre veker også) med en liten skrue i enden så den holdt seg nede. Når massen i formen var tørr (det gikk ganske fort, egentlig) smeltet jeg en ny farge og helte oppi formen. Lot det tørke, smeltet en annen farge osv. Når hele lyset var tørket, tok jeg det ut av formen. Skruen viste litt gjennom i bunnen men det så jo ingen siden lyset ikke står med bunnen opp, liksom.

Du kan tro de ble flotte!

Gammel 09-01-10, 18:56   #3
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Du kan tro de ble flotte!

Like flotte som regnbuemuffins?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 19:00   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, like flotte som regnbuemuffinsene opprinnelig skulle se ut.

Gammel 09-01-10, 19:01   #5
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Nin - hvis du begynner nå, rekker du det sikkert før jul.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.