Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-10, 19:43   #61
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde dere noen gang forlatt partnerene deres om ...

Fiine Gullet! Det var en sterk historie!

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 19:51   #62
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tenker ganske enkelt at dersom noen hadde forlatt meg fordi jeg hadde fått en diagnose (og bare derfor), hadde jeg nesten vært glad til. Jeg hadde åpenbart kvittet meg med en byrde snarere enn en støtte.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 21:19   #63
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hvor mange her hadde ønsket at partneren skulle bli om man endte opp som lite/merkbart mindre fungerende, enten fysisk eller psykisk, eller selvsagt begge deler?

Hadde jeg blitt så skadet hadde jeg håpet at jeg hadde hatt gangsyn nok tilå ønske godt for mitt barn så vel som min mann. En utslitt mann kan ikke fungere som en pappa heller. Jeg håper jeg i en slik situasjon hadde gitt nok slipp til å la ham leve et liv utover det å passe meg. Om jeg hadde klart å være såpass uselvisk er en annen sak.

Gullet jeg synes du er knalltøff. Og jeg er glad for å lese om at du har klart å komme deg videre uten å kutte ham ut helt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 13:10   #64
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva jeg hadde gjort vil vel anhenge av hva som skjedde.
Men slik jeg kjenner meg selv ville jeg uansett ikke sviktet han.
Så kan man selv regne ut hva det betyr

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 13:30   #65
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Gullet sin historie setter ting i perspektiv. Selv bor jeg med en sønn som trenger veldig mye hjelp og støtte, og man flytter ikke i fra barna sine. Men jeg må allikevel innrømme at jeg håper han kan flytte i fra meg, slik at han kan få et verdig liv uten meg, og jeg et liv uten ham. Vi sliter på hverandre.
Jeg flyttet fra hans far etter å ha forsøkt å leve opp til hans vansker med en bipolar lidelse som han nektet å medisinere, etter nesten tjue år. Og jeg må si som Gullet, man mister seg selv på veien. Man setter til side så meget av seg selv at man nærmest på starte på null.
Om jeg ble hardt skadet og pleietrengende så håper jeg at jeg får hjelp, men jeg ville ikke ønske at min kjæreste skulle bli hos meg med de belastninger de ville påført han. Jeg vet han er veldig veldig glad i meg, og jeg er absolutt veldig glad i ham. Uansett så har han bare ett liv og jeg vil han skal få det meste ut av det.
Hva jeg selv ville gjort vet jeg ikke. Jeg vet fra før av at jeg ikke takler belastningen med å leve med et menneske med store psykiske vansker, vansker som setter begrensninger for mitt eget liv i form av kontrollbehov og sjalusi. Men jeg tror om man har et godt og solid forhold fra før tåler det også belastninger. Kanskje er ikke sykdom det som gjør at man drar, kanskje er avgjørelsen tatt på forhånd. Skal man da bli hos noen man ikke elsker lenger fordi vedkommende er blitt syk?? Jeg ville ikke ønsket det for meg selv.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 13:40   #66
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er glad Gullet delte sin historie, for HI er en smule herlig naiv når hun sier at hun ALDRI uansett ville gå fra mannen.

Jeg innrømmer glatt at jeg kunne kommet til å gå fra mannen om han sluttet å være den han er, den jeg elsker. Hvis han drastisk endret personlighet eller væremåte (utviklet psykopatiske eller schizofrene trekk, ble voldelig, begynte å ruse seg, bruke opp alle pengene våre eller være notorisk utro), hvis vårt samliv ble endret fra å være et samliv mellom to likeverdige partnere til å bli en pleier/pasient-relasjon, hvis jeg ikke lenger fikk være meg og gjøre mine ting, hvis ungene fikk for lite og dårlig omsorg fordi han krevde for mye...

Jeg er ikke av den spesielt oppofrende typen, så å bli sykepleier på heltid er ikke noe for meg. Det betyr ikke at jeg ikke elsker min mann, altså.

Gammel 10-01-10, 13:41   #67
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen til en bekjent døde av kreft i fjor, og hun sa at etter han ble syk (det siste året han levde), så forandret han personlighet veldig, og når han døde, så var hun nesten "ferdig sørget", for mannen hun giftet seg med hadde forsvunnet for lenge siden. Så om man brekker ryggen og blir lam, så er oddsen også stor for at man forandrer seg som person, for slikt gjør noe med en. Så man kan vel aldri bastant si at man dermed skal stille opp som "pleier" for vedkomne resten av livet, og følelsenen ikke er på plass?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 13:45   #68
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer helt an på. Jeg hadde nok ikke blitt hos min mann om han ble en helt annen, for som nevnt over skifter mange personlighet når de blir syke også. Det avhenger også om det er en sykdom som kan behandles, eller om det er noe varig. Jeg ville nok også slitt om min mann ble en pleietrengende resten av livet, sånn at jeg istedet for en mann ville hatt et ekstra "barn" å ta meg av i hverdagen. Men hvordan jeg ville ha reagert er umulig å si på forhånd tror jeg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 14:12   #69
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Martyrrollen er ikke særlig sympatisk spør du meg. Når det er sagt er det vel ingen tvil om at man har forpliktelser ovenfor hverandre i et forhold, forpliktelser til å støtte, hjelpe og være tilstede.
Men om man fortsetter er dødt ekteskap bare av plikt mens man setter alle andres behov til side, det kan jeg lett se for meg som uholdbart.

Gammel 10-01-10, 14:31   #70
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Det kommer helt an på hvilke endringer ulykken hadde medført. Her er det ikke snakk om bare fysiske, men også kognitive og personlighetsmessige forandringer. HI nevner hjerneskader, og det er et område jeg kjenner til og et godt eksempel. Mange samliv ender etter slike skader, og jeg tipper det blant annet har sammenheng med at denne type skader medfører endringer på mange plan. Dersom mannen min hadde fått skader som gjorde ham svært impulsiv, medførte at han ikke evnet til å ta andres perspektiv, hadde redusert hukommelse, slet med planlegging, ikke så konsekvenser av handlinger, lav frustrasjonsterskel og sinnemestringsproblemer, hva hadde jeg gjort da? Skulle barna og jeg ha levd et liv der vi gikk på tå hev i frykt for å irritere ham? Skulle jeg ha vært den stygge ulven som satte grenser for pengebruk (jf impulsivitet, red. evne til planlegging og det å se konsekvenser av egne handlinger, frustrasjonsterskel og sinnemestring)? Hadde det vært til å leve med for oss andre? Hadde jeg maktet dette i tillegg til at nettverket forsvant (klassisk), i tillegg til at jeg måtte koordinere samarbeidet med diverse hjelpeinstanser, ble alene om det meste av ansvar og gjøremål for barn og hjem og faktisk hadde mistet den mannen jeg giftet meg med? Jeg sier ikke at det hadde vært enkelt å bryte ut, og samvittigheten hadde sikkert tynget. Men jeg hadde fortsatt hatt ansvar for mitt eget og ikke minst barnas liv. For meg framstår det litt vel bombastisk og kanskje litt naivt å konsekvent si at man aldri hadde forlatt sin kjære. Jeg tror ikke man greier å se for seg hvor store endringene i livs- og familiesituasjonen kan bli ved slike skader, med mindre man har stått i det selv.

Jeg kan bare signere Fadese helhjertet her.
Og takke Gullet for at hun deler sin historie.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 18:07   #71
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner svært godt at hi er/blir farget av sine opplevelser, så jeg synes det blir feil å snakke om bobler, at man umulig kan vite det på forhånd o.l. Jeg har aldri kjent noe sånt på kroppen selv, så jeg aner ikke hva jeg ville gjort i en slik situasjon, men jeg håper og tror at jeg hadde blitt ved min manns side.

Gammel 10-01-10, 18:52   #72
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Aner ikke.

Gammel 10-01-10, 18:54   #73
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Det vet jeg ikke før jeg står i de situasjonene. Det er lett å si nå at man aldri kommer til å gjøre det men det kan man virkelig ikke vite for sikkert før man står i det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:10   #74
Nillenalle
Aktiv

Nillenalle sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Dette syns jeg er utrolig vanskelig å svare på, for ikke å si umulig. Og jeg har tenkt på dette mange ganger tidligere, etter å ha sett og hørt om mange sjebner gjennom jobb i helsevesenet. Jeg lider av ganske stort "flink pike"-syndrom og kunne nok ha "holdt ut" med mye og lenge pga samvittighet og forventninger fra andre. Men når kjærligheten og samholdet er borte så tror jeg det er over. Da er ingen av partene tjent med en bitter partner som "ofrer" seg. Men å egentlig svare på dette veit man jo ikke før man står der. Håper både jeg og min mann slipper å ta stilling til dette noen gang.

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 21:22   #75
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Jeg tror ikke jeg ville forlatt han, men jeg vet at det er stor risiko for skilsmisse der den ene parten blir syk eller skadet.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 22:00   #76
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nillenalle, her.

Jeg lider av ganske stort "flink pike"-syndrom og kunne nok ha "holdt ut" med mye og lenge pga samvittighet og forventninger fra andre. Men når kjærligheten og samholdet er borte så tror jeg det er over. Da er ingen av partene tjent med en bitter partner som "ofrer" seg. Men å egentlig svare på dette veit man jo ikke før man står der. Håper både jeg og min mann slipper å ta stilling til dette noen gang.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 23:48   #77
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes sånn generelt ikke folk bør være gift/kjæreste med noen hvis de ikke har lyst til å være gift/kjæreste med dem. Det er ikke flåsete ment; jeg synes det er ganske viktig å være sikker på at man vil være sammen med kjæresten sin - ikke at man må være kjempeforelsket hver eneste dag, eller at man aldri kan være lei og sliten, men at man bør ha en sånn grunnleggende følelse av at dette er kjæresten min, vi velger å være kjærester, og det er en gjensidig, voksen avgjørelse, liksom. Hvis noe skjer som gjør at man ikke greier å føle at dette lenger er et gjensidig kjæresteforhold, synes jeg det er helt rimelig at man oppløser det formelle ekteskapet/samboerskapet. Og så kan det hende i noen tilfeller at man eventuelt går over til en annen type forpliktende forhold, som det Esme var inne på tidligere, og som gullet skrev så flott om - at man fortsetter å vise omsorg og ta ansvar og være en omsorgsperson og et nært familiemedlem, men at man kanskje ikke vil eller orker å være kjæreste med personen lenger.

Gammel 11-01-10, 01:22   #78
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Utrolig vanskelig å vite på forhånd hvordan jeg ville ha reagert, men jeg tror at jeg kan si at hvis kjæresten min slutter å være kjæresten min - uavhengig av hva som er grunnen, så ser jeg det ikke som usannsynlig at samlivet vårt ville ha blitt avsluttet. Det vil ikke bety at jeg ikke vil stille opp som medmenneske og støtteperson - men jeg greier ikke se for meg at jeg ville ha påtatt meg rollen som kun pleier/psykolog/mamma eller hva det skulle være.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 09:50   #79
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Man kan tro at man vet, men man vet aldri før man står i situasjonen. Kjærlighet gir mye styrke og krefter, men selv den sterkeste kan gå tom for krefter til å kjempe videre. Til syvende og sist er det så brutalt at man må ta vare på seg selv og barna først- ektefellen sist.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 09:55   #80
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er utrolig naivt å tenke at man aldri ville gått i en slik situasjon. Sterk sykdom kan være vanskelig for begge parter i et forhold å komme seg gjennom, og jeg ser ikke bort i fra at kjærestefølelsene kan forsvinne i en slik prosess. Jeg er veldig enig med Skilpadda.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.