|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
can-jur
|
Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?
Nå er jeg på jyngende grunn, men jeg trooor ikke det er noen forskjell på rør dybde og isolasjonmengde på hus i Norge. Standaren er vel lik. Takkonstruksjoner derimot varierer etter forventet snømengde.
|
|
|
|
#122 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takkonstruksjoner varierer etter snømengde, ja. Når det gjelder rør som fryser så er det forskjellig praksis i forskjellige deler av Norge. På Østlandet legger man (skal man ikke legge!) rør i yttervegg. Dette har jeg skjønt anses for å være OK i andre deler av landet.
|
|
|
#123 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På Røros pleier det også å være vesentlig mye mer snø på vinteren, noe som gjør at det luner og isolerer mer mot kulda. Nå har de lite snø, og jeg vet enkelte sliter med å klare å holde varmen tilstrekkelig oppe inne, siden snøen ikke ligger oppetter veggene.
|
|
|
#124 |
|
Bedreviter
|
Nå snakker dere om byggestandarder og moderne boliger. Slikt fikk man ikke i Norge før mot slutten av 60-tallet. På boliger som er eldre enn det finnes det ikke noen standard, og normen var at man bygget med de materialene man hadde tilgjengelig og på en slik måte at man fikk en mest mulig funksjonell og/eller vakker bolig. |
|
|
|
![]() |
|
|