Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Vet jeg er fæl nå og overhodet ikke representativt for mitt generelle menneskesyn men

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-10, 21:47   #41
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vet jeg er fæl nå og overhodet ikke representativt for mitt generelle menneskesyn

Opprinnelig lagt inn av Zoë

Man kan mene at tankemønstre har mye å si for så mangt (det er både fornuftig og bevist), men det kan for all del ikke gjelde kreft (for det er både hull i hodet og provoserende)?

Hvis du leser hva jeg har skrevet over her, så sier jeg ikke at tankemønstre ikke har noe å si for kreft, tvert i mot. Men jeg mener det er galt å påstå at det forårsaker kreft.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:50   #42
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vet jeg er fæl nå og overhodet ikke representativt for mitt generelle menneskesyn

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg aner ikke hva du kunne ha påstått. Det virket som at du gikk inn i debatten på Mira Craigs side, så jeg tok utgangspunkt i hennes påstand.

Ja, jeg synes det er respektløst å omtale mennesker som sliter med negative tankemønstre, er deprimerte og stressede, som "grinebitere" og gretne gamle gubber. (Gretne gamle gubber pleier forresten å leve evig, etter hva jeg har forstått, så de er jo et litt dårlig eksempel).

Jeg tror som sagt at et positivt sinn med et optimistisk livssyn kan ha en stor innvirkning på helsen. Men det er neimen ikke ensbetydende med at jeg "tar Miras side".

Ja, det er respektløs å omtale mennesker med psykiske lidelser som grinebitere, men jeg tenkte mer på mennesker som bare er negative, sure og bitre. De finnes nemlig de også. Men hva kaller vi dem?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:52   #43
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nek.

Gammel 11-01-10, 21:53   #44
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg tror som sagt at et positivt sinn med et optimistisk livssyn kan ha en stor innvirkning på helsen. Men det er neimen ikke ensbetydende med at jeg "tar Miras side".

OK, vi er ikke så uenige som forløpet i en tråd som dette kan lede oss til å tro, altså.

Joda, det finnes vel "grinebitere", men det er uansett ikke relevant å bare sammenligne de positive med grinebiterene. Stress, manglende mestringsfølelse og depresjon, kan redusere immunforsvaret.

Gammel 11-01-10, 21:56   #45
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Gammel 11-01-10, 22:01   #46
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Pass deg! Det er akrylamid i popcorn, og det forårsaker kreft.

Gammel 11-01-10, 22:01   #47
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Selv om det ikke er bevist at kreft skyldes negative tankemønstre, så er det da ikke merkeligere (eller værre på noe vis) å tenke seg til at det kan være tilfellet, akkurat som det beviselig er for endel andre sykdommer?
Er det forresten kun kreft man tenker sånn om? Kreft er i en særstilling, for det er en sykdom som i vår tid berører mange på en veldig vanskelig måte? Man kan mene at tankemønstre har mye å si for så mangt (det er både fornuftig og bevist), men det kan for all del ikke gjelde kreft (for det er både hull i hodet og provoserende)?
Jeg skjønner det følelsesmessig vanskelige. Vår familie har vært berørt i aller høyeste grad på flere måter. Men for min del er det helt hull i hodet å tenke at kreft skulle være vesensforskjellig fra alle andre sykdommer. Og godt er det. Jeg tror vi alle finner ut av dette i løpet av det tiåret vi er inne i.

Forskjellige sykdommer, forskjellige årsaker. Dessuten, det er en enorm forskjell mellom å si "negative tankemønstre (whatever that may be) er årsaken til kreft/hjertetrøbbbel/influensa", og "stress eller depresjon øker sjansen for sykdom". Du kan være deprimert som bare helvete eller livsglad og selvsikker og like forbannet få kreft av å røyke, hjerteinnfarkt av å spise herdet fett og influensa av å bli nyst på. Og selv da er effekten av røyk, fett of virus modifisert av genene dine, vaksinasjon, allmen helsetillstand og flaks også i tillegg til stress etc.. Effekten av stress (for å være generøs mot Mira og tolke "Negative tankemønstre" som noe man faktisk vet har noe å si) er ikke alene om å forårsake sykdommene, og hvor mye risikoen eventuelt økes av stress er forskjellig fra ulike sykdommer.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 11-01-10 kl 22:14.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:08   #48
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Håhå, de positive tankene beskyttet ikke den skjønne Mira mot å deise i bakken fra 4 meter og slå seg helseløs da hun, eh, stage divet, i hvert fall.

For øvrig hadde hun da også kun på seg en liten hekletopp med gullbikini under. Hva tenkte hun på? Hvis det hadde vært bare litt flere gutter og en sulten era til å ta i mot henne, hadde hun dundre meg kommet tilbake til scenen kun i sytråd.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:10   #49
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

A propos, en fascinerende artikkel jeg nettopp leste i det eminente bladet Barnehagebarn eller noe sånt, tok for seg syreverdien til maten vi spiser. Der var det mange intrisante teorier. Take home message for meg er at mikrobølgeovn tar bort all energi i maten! Tenk at jeg ikke visste det? Blasted sjokolade, anyone? 0 kcal?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:14   #50
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Håhå, de positive tankene beskyttet ikke den skjønne Mira mot å deise i bakken fra 4 meter og slå seg helseløs da hun, eh, stage divet, i hvert fall.

Mon om hun tenkte: "I believe I can fly" før hun hoppet?

Jeg har veldig tro på at positive tanker og en grei holdning til livet generelt har en helseeffekt - da jeg tror at det blir en positiv sirkel ved at tenker man glade tanker og er fornøyd med seg selv og livet, spiser man automatisk mer riktig, trener kanskje litt mer - har generelt mer overskudd, orker mer - og ergo blir enda mer fornøyd og enda litt sunnere.

Jepp.

Men fra det til å tillegge skyldfølelse og vonde tanker kreft og alskens ulumskheter, nei. Jeg klarer ikke å se at man kan tenke seg alvorlig syk. Beklager. Jeg syns også slikt er hensynsløst å komme med overfor folk som har en alvorlig sykdom, og som irrasjonelt nok kan slite med skyldfølelse fordi de ble syke. Psyken er en merkelig sak innimellom - samme pokker hvor mye man vet intelektuelt at det ikke er ens egen feil, så kan det jo være "min skyld" likevel. Da hjelper det altså ikke at media fyrer opp under slik tankegang med.

Jeg har tro på at man kan hjelpe til med å tenke seg frisk, ved å holde mot og humør oppe mens man får hjelp av skolemedisin ja - og viser herved til første del av innlegget mitt, det med positive sirkler.

Gammel 11-01-10, 22:26   #51
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Forskjellige sykdommer, forskjellige årsaker. Dessuten, det er en enorm forskjell mellom å si "negative tankemønstre (whatever that may be) er årsaken til kreft/hjertetrøbbbel/influensa", og "stress eller depresjon øker sjansen for sykdom". Du kan være deprimert som bare helvete eller livsglad og selvsikker og like forbannet få kreft av å røyke, hjerteinnfarkt av å spise herdet fett og influensa av å bli nyst på. Og selv da er effekten av røyk, fett of virus modifisert av genene dine, vaksinasjon, allmen helsetillstand og flaks også i tillegg til stress etc.. Effekten av stress (for å være generøs mot Mira og tolke "Negative tankemønstre" som noe man faktisk vet har noe å si) er ikke alene om å forårsake sykdommene, og hvor mye risikoen eventuelt økes av stress er forskjellig fra ulike sykdommer.

Akkurat den der er jeg ganske nysgjerrig på. I min familie - på begge sider, har det ikke forekommet tilfeller av kreft så langt bakover i generasjoner som noen vet om, og vi spøker da (i den grad det er "forsvarlig" å spøke om kreft) - med håp og optimisme, om at vi ikke kan få kreft (bank i bordet). Mens hjerte - og karsykdommer er det nok av på begge sider, så det spøker vi ikke så mye med.
Men siden jeg har barn med en mann som har flere tilfeller av kreft på morssiden (inkludert hans mor og søster), så er jeg selvsagt bekymret for min sønns gener og dertil kreftsykdom.

Min manns mor og søster har vært til utredning i ifht. kreft og arv, og det ble ikke funnet noen forbindelser mht. arv og kreft.

Oj! En avsporingsknapp hadde vært noe.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:29   #52
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det burde være en lov mot idioti. Det burde i grunnen fikse det meste.

Enig. Orket ikke lese ferdig atikkelen engang...

Gammel 11-01-10, 22:37   #53
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Pass deg! Det er akrylamid i popcorn, og det forårsaker kreft.

Nei, det er den pekefingeren og det sure trynet som forårsaker kreft.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:43   #54
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

hmf hele tråden er en hennsynsløs avsporing fra det dypt traumatiske i å måtte hekkle knebler i fantasien i stedet for å pøke Mira og det er svært tidkrevende og nesten i overkant formye sm og jeg er følsom og ganske sårbar for tiden.

Gammel 11-01-10, 22:48   #55
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

hmf hele tråden er en hennsynsløs avsporing fra det dypt traumatiske i å måtte hekkle knebler i fantasien i stedet for å pøke Mira og det er svært tidkrevende og nesten i overkant formye sm og jeg er følsom og ganske sårbar for tiden.

Jeg skjønner deg godt, jeg. Jeg er skjeleglad for at jeg ikke har hørt min elskede Johnny Depp slippe padder ut av sin smukke oralåpning.

(Og hvis noen har noe på ham: <-- ikke brukt i obskøn hensikt)

Gammel 11-01-10, 22:51   #56
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gremmes bare jeg ser plakaten til det programmet på trikken. Det irriterer meg grenseløst at skikkelig tette mennesker skal få lov til å spre de tette teoriene sine uimotsagt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:52   #57
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

(...)Men siden jeg har barn med en mann som har flere tilfeller av kreft på morssiden (inkludert hans mor og søster), så er jeg selvsagt bekymret for min sønns gener og dertil kreftsykdom.
Min manns mor og søster har vært til utredning i ifht. kreft og arv, og det ble ikke funnet noen forbindelser mht. arv og kreft.

Du traff min i alle fall.
Sammenhengen mellom forskjellige genvarianter og risikoen for ulike kreftformer og andre sykdommer en vitenskap i sin spede barndom. For bare noen få år siden var det et lese ett eksemplar av det menneskelige genomet et tiårs kjempeprosjekt for store deler av verdens genetikere. I dag er det å lese hele torskens genom (og det er større enn menneskets) en oppgave for en håndfull folk på jobben (jeg er bare en perifer del av det prosjektet) i et år. Om et par år kan man lese et helt genom på timer eller minutter med en transportabel maskin. Da kan vi begynne å for alvor jobbe på den vanskelige biten, som er å finne ut hvordan alle disse genene og proteinene de lager vekselvirker i den komplekse biokjemien som er kroppen vår fra dag til dag.
Men allerede er den noen genvarianter man har sett opptrer så ofte med noen kreftformer (bla noen typer brystkreft) at det ikke er tilfeldig. Det betyr ikke nødvendigvis at dette "genet er årsaken til brystkreft" men at en med det genet kan reagere på en miljøpåvirkning (et stoff, et virus, stress, et hormon, mulighetene er mange) på en måte som gir den typen kreft. Andre typer kreft er man ganske sikre på at har lite med spesifikke gener å gjøre, men mer med sterke påvirkninger utenfra (tobakksrøyk, asbest, gammastråling) eller endog virus. Gjerne i kombinasjon.

Gammel 11-01-10, 22:58   #58
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

I dag er det å lese hele torskens genom (og det er større enn menneskets) en oppgave for en håndfull folk på jobben (jeg er bare en perifer del av det prosjektet) i et år.

Øh. Hva er det som gjør han så spesiell, da?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 23:02   #59
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Øh. Hva er det som gjør han så spesiell, da?

Han har så positive tankemønstre.

Gammel 11-01-10, 23:04   #60
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Lite syk da, med andre ord?

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.