|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er silkekjolen ødelagt?På nyttårsaften fikk jeg en real dose oppkast rett i fanget, og jeg hadde en skjønn silkekjole på. Jeg hadde ikke noe annet valg ennå skylle av og kaste rett i vaskemaskinen. Det så ut til å ha gått greit, men nå ser jeg at silken er helt stiv og vaskelappen sier seff "dry clean only"...
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er silkekjolen ødelagt?Når jeg har vasket silke, pleier den å bli myk igjen ved stryking.
|
|
|
#3 |
|
Epikur
|
Sv: Er silkekjolen ødelagt?Jeg ville gnidd flekkene inn med gallesåpe og ventet et kvarter. Så ville jeg vasket den for hånd i ull/silkevaskemiddel. Jeg opplever at hånvasking fjerner flekker og "smuss" bedre enn maskinvask. Så tørker du den og stryker den og vips er den like fin.
|
|
|
#4 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er silkekjolen ødelagt?Skal forsøke å stryke - takk for tips! Mim - kjolen er allerede vasket - der og da hadde jeg liksom ikke noe valg, følte jeg...
|
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
Sv: Er silkekjolen ødelagt?Hvis alle flekkene gikk bort er det bare å stryke på svakeste varme. Hvis det er noen flekker igjen, så anbefaler jeg nok en gang gallesåpe.
|
|
|
#8 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Sv: Er silkekjolen ødelagt?Skulle også foreslå balsam dersom stryking ikke hjelper. Lykke til med kjolebergingen |
|
|
|
![]() |
|
|