Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Er silkekjolen ødelagt?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-10, 21:11   #1
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Er silkekjolen ødelagt?

På nyttårsaften fikk jeg en real dose oppkast rett i fanget, og jeg hadde en skjønn silkekjole på. Jeg hadde ikke noe annet valg ennå skylle av og kaste rett i vaskemaskinen. Det så ut til å ha gått greit, men nå ser jeg at silken er helt stiv og vaskelappen sier seff "dry clean only"...

Er det håp for kjolen som er vasket på 30 grader? Noe jeg kan gjøre for å myke den opp?

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 21:30   #2
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv

Lizzie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er silkekjolen ødelagt?

Når jeg har vasket silke, pleier den å bli myk igjen ved stryking.

Gammel 02-01-10, 21:32   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville gnidd flekkene inn med gallesåpe og ventet et kvarter. Så ville jeg vasket den for hånd i ull/silkevaskemiddel. Jeg opplever at hånvasking fjerner flekker og "smuss" bedre enn maskinvask. Så tørker du den og stryker den og vips er den like fin.

Heftig nyttårsfest?

Gammel 02-01-10, 21:55   #4
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Skal forsøke å stryke - takk for tips! Mim - kjolen er allerede vasket - der og da hadde jeg liksom ikke noe valg, følte jeg...

Heftig fest, ja! Det kunne virkelig høres slik ut, men nei, jeg var hjemme klokken halv ti med spysjuk datter. Ingen sjampis på meg i år!

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 21:58   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stryking kan absolutt fungere, men bruk for all del svak varme.

Lykke til, bade med kjolen og med å finne bedre festpartnere neste år.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 12:04   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis alle flekkene gikk bort er det bare å stryke på svakeste varme. Hvis det er noen flekker igjen, så anbefaler jeg nok en gang gallesåpe.

beklager misjoneringen, altså, men jeg er så utrolig imponert over at all verdens moderne råsa vanish-kjemikalier ikke kan slå et enkelt naturprodukt som har vært i bruk i hundrevis av år.

Gammel 03-01-10, 12:06   #7
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

vaske den i shampo og balsam kan også mykne den endel

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 22:18   #8
puselini
Aktiv

puselini sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
puselini er litt kul
Standard

Skulle også foreslå balsam dersom stryking ikke hjelper. Lykke til med kjolebergingen

puselini er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.