Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Har du lest klassikerne?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-10, 20:12   #61
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Det kan godt være det er noen av de fire store jeg ville like. Men det jeg har lest på skolepensum osv tydet ikke på det, så jeg må innrømme at jeg ikke har prøvd så hardt. Jeg kan dessuten ikke fri meg fra følelsen av at en del ikke blir størst fordi de er best men fordi de er først.

Jeg vet hvilken klassiker som passes for deg, dog ikke norsk - Hemingway! Du er en naturens mann, ja? Hemingway er midt i blinken for Ulvefar.

Gammel 13-01-10, 20:20   #62
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg vet hvilken klassiker som passes for deg, dog ikke norsk - Hemingway! Du er en naturens mann, ja? Hemingway er midt i blinken for Ulvefar.

Natur? Fønhus? Fair enough. Hemingway... not so much.
Men takk for forsøket.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 20:30   #63
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Altfor få ... Jeg har som mål å komme meg gjennom en del Hamsun og Ibsen inn i fremtiden, så får jeg heller se om det blir med det eller jeg fordyper meg videre!

Gammel 13-01-10, 20:46   #64
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har lest en del Ibsen, Hamsun leste jeg sist i fjor en gang.

Ellers går det mest i nyere litteratur, men jeg vurderer å finne frem noen gamle klassikere igjen nå snart. Pappas bokhyller bugner av de så jeg har utvalget i orden i allefall.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 22:12   #65
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kielland er jo ordentlig morsom. Som i vittig og satirisk. Og Hamsun er også mye morsommere enn jeg synes mange ser ut til å gi ham kred for.

Gammel 13-01-10, 22:16   #66
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest mye av de gamle norske, og hatt stort utbytte av det. Jeg syns tilsammen at det gir en forståelse for den tiden som jeg ikke ellers ville hatt, og det er interessant å se utviklingen gjennom de forskjellige epokene. Amalie Skram syns jeg er en veldig god forfatter, og slett ikke bare deprimerende. Garborg er vel den jeg har minst sansen for.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 22:17   #67
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest litt av noen. Smaksprøver, kind of.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 22:18   #68
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg har lest litt av noen. Smaksprøver, kind of.

Ble ikke dette litt vagt?

Gammel 13-01-10, 22:20   #69
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Ble ikke dette litt vagt?

Håkkei. Jeg har lest litt Ibsen, mye Fønhus i sin tid, (bygdejente vettu), en bok av Olav Duun, noe Amalie Skram, noe Hamsun. Ikke Bjørnson/Kielland/Lie bortsett fra det som antageligvis var pensum.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 11:40   #70
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og Hamsun er også mye morsommere enn jeg synes mange ser ut til å gi ham kred for.

Nja, På gjengrodde stier er morsom, men ingen av de 7 andre vi leste på grunnfaget.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 11:46   #71
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nja, På gjengrodde stier er morsom, men ingen av de 7 andre vi leste på grunnfaget.

Jeg synes nesten alt jeg har lest av Hamsun har vært morsomt innimellom - ikke i handling, ofte, men i språk. OK, Victoria er vel ikke så morsom, og kanskje ikke Pan heller, det jeg kan huske. Men Markens Grøde har masse vidd (innimellom ganske beiskt, men likevel), for eksempel. Og de lettere bøkene, som trilogien om August, og både Benoni og Rosa (mest den første), er jo morsomme.

Gammel 14-01-10, 11:53   #72
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Børn av tiden og Segelfoss by er også morsomme.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 15:38   #73
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Kielland er jo ordentlig morsom. Som i vittig og satirisk.

Ja, og for de som synes det virker tungt og kjedelig å skulle lese noe av de fire store, kan man virkelig anbefale Kielland!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.