Sv: La oss utrydde jerven!
Opprinnelig lagt inn av him, her.
I nord-trøndelag er det også en del som blir tatt av bjørn. Men poenget er at alle saueeiere (og reineiere) melder alle dyr som forsvinner som tatt av rovdyr, ettersom det er det eneste de får penger for. I teorien kan det like gjerne være naboen som har hatt lyst på flere sauer, at sauen har spist en spesiell plante som gjør den blind og ramlet utenfor en fjellskrent, drukning, jegre som er ivrige på å jakte noe lett etc
Men grunnen til at det er mest oppstuss om ulven er at ulven er utryddningstruet i Norge - faktisk er det vel tvilsomt at vi kan si at det eksisterer en norsk ulvestamme, den er i alle fall halvsvensk. Jerven er også en hamstrer (i motsetning til ulven) og oppfører seg derfor som reneste lystmorderen. Den kan drepe veldig mange dyr på en gang.
Skremmern: Jeg tenkte å gi denne på DVD til en sauebonde jeg kjenner. Innbiller meg at du har mer peiling på sjangeren enn jeg har? (vel jeg vet at du har mer peiling en meg, for jeg er på et nullnivå, men ... jeg synes å huske at du har sagt at du liker skrekk, stemmer det? ).
Hvor i alle dager har du det fra?
Tror ikke du skal generalisere på den måten der, for dette vet jeg er feil.
Min far melder ikke alle som tatt av rovdyr. Dette dreier seg ikke bare om penger men i aller høyeste grad også om dyrevelferd.
Drep jerven!
|