|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2010
![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingKjempebra inlegg Billa! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Joda. Men siden alle i helsevesenet som kjenner yrket sitt såpass på kroppen at de blir sykmeldt nå og da skal ut og finne annet arbeid, blir det muligens ikke så mye bedre med det første?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Sviiisj!!
|
Det er sant, og hva man skal gjrøe med det, kommer an på hvem man synes de ødelegger mest for: skattebetalerne, eller de syke? Jeg synes det er viktigere å ha gode støtteordninger, og mener derfor at snyltere er en pris vi bare må betale for det.
Amen til det. Det å kutte i helsebudsjettene er ikke akkurat en vidunderkur mot fraværsproblemene i arbeidslivet!
|
|
|
#4 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding[quote=Kanina;2058790]Det er sant, og hva man skal gjrøe med det, kommer an på hvem man synes de ødelegger mest for: skattebetalerne, eller de syke? Jeg synes det er viktigere å ha gode støtteordninger, og mener derfor at snyltere er en pris vi bare må betale for det. quote]
|
|
|
#5 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg tror det koster mer å ta snylterne, både i penger og i respekt for de som er syke, enn det gjør å sette inn tiltak for å få folk fortere friske, minke sjansene for jobbslitasje, og å forebygge psykisk sykdom.
|
|
|
#6 |
|
saftig
|
1/3 av arbeidsstokken sykemeldte?
Men da er det jo faktisk legen man kan begynne med å endre på! Karensdager, nedsatt sykelønnsutbetaling bør være laaangt bak i rekka. Fordi det vil ramme mange som ikke får endret på situasjonen sin, og jeg er ikke enig i at disse skal ofres for å straffe snyltere.
De fleste klarer sikkert det. Hva med de som ikke klarer det?
|
|
|
#7 |
|
Usedvanlig begavet
1/3 er mottagere av offentlig støtte, jeg skrev ikke sykmeldte. Og, jeg er helt enige i at legene må mer på banen. Men litt av problemet er jo at de (naturlig nok) skyver lege/pasient-forholdet foran seg, og liker dårlig at "noen" skal mene noe om deres sykemeldinger. Jeg har til dags dato aldri opplevd at en fastlege har tatt initiativ til dialogmøte eller samtale med meg om tilrettelegging på arbeidsplassen. Jeg har dog tatt kontakt med leger selv, med varierende hell...
|
|
|
#8 |
|
tankefull
|
Jeg vet ikke om det er meg du sikter til her, men det er nettopp det. Det er noen som ikke klarer det, og det blir for dumt å legge enda flere steiner til børen for de. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Sviiisj!!
|
Dessuten er man jo uenige i akkurat dette. Vokser det virkelig inn i himmelen? Ja, det er mange som er syke og borte fra arbeidslivet, men forskere har jo også påpekt at det ikke er noen særlig høyere andel nå enn for 20 år siden. Som sagt tidligere: jeg er enig i at man kan diskutere bruken av skattepenger på diverse velferdsgoder. Det gjelder jo alt fra politi, skole, helsevesen, etc. Nå sist var det pensjonene som fikk unngjelde (og pensjonene kommer til å vokse inn i himmelen, det er det bare å innse). Helsevesenet får unngjelde hele tiden. Men å starte debatten med antydninger om at folk har så dårlig arbeidsmoral og alt var bedre før i tiden, ble helt feil fokus, mener jeg.
|
|
|
#10 |
|
weird
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg føler for å gjenta denne:
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg kjenner en som gikk sykmeldt i mange mnd i fjor pga at han ventet på en operasjon (knær). Han jobber i byggebransjen, og som mange vet så var ikke akkurat 2009 et hurraår for de bedriftene. Og han sa selv at reaksjonen fra hans sjef var helt annerledes da, enn om det hadde vært for et par år siden liksom. Nå synes sjefen at det var helt greit at han gikk sykmeldt i 6 mnd, for det var jo en mann mindre å betale. Og nå trengte de han ikke. Sånn egentlig vil jeg tro det kan være papirarbeid i en sånn bedrift også, som en person kan gjøre selv om man venter på meniskoperasjon, men det var ikke snakk om det. Så noen ganger, for noen bedrifter, er sykmelding en veldig grei løsning, tror jeg. Og da blir vel innsatsen deretter også.
|
|
|
#13 |
|
Usedvanlig begavet
Nei, at 1/3 av arbeidsstokken mottar offentlig støtte er ikke noe virkemiddel, det er en opplysning som grunnlag for HVORFOR man er opptatt av å få folk utenfor arbeidslivet tilbake igjen.
|
|
|
#14 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingMan velger jo å få et barn, det er frivillig (som regel). Man velger ikke å bli syk. Det er svært sjelden frivillig. Og det at man da skal straffes økonomisk for det synes jeg blir helt feil. Vi lever jo i et samfunn der vi betaler skatt, nettopp fordi vi skal ha et veldferdssamfunn som fanger oss opp om noe går galt.
|
|
|
#15 |
|
Live and let live
|
Ikke bare feil, men fullstendig idiotisk, med tanke på at et godt tiltak mot eldrebølgen er at vi føder flere barn. Flere barn født = flere arbeidstakere pr eldre person på sikt. Det vil være god politikk å tilrettelegge for flere fødsler.
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14. -Det du tror, avgjør hva du ser. Sist redigert av DM : 22-01-10 kl 10:16. Årsak: La til siste avsnittet når jeg så jeg hadde blingset på hva jeg svarte på. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg har forresten også hatt 80% under fødselspermisjoner tidligere, og jeg har jobbet 80% i perioder der vi har hatt råd til det. Men akkurat nå har vi ikke råd til det. Ergo hadde vi ikke hatt råd til at en av oss voksne, eller gud forby, begge to, hadde blitt syke dersom Rine fikk bestemme. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingOg angående sammenligningen om jeg skulle vært i permisjon et år på 80 % lønn: Da ville jeg jo hatt et annet økonomisk opplegg slik at jeg hadde en partner å dele mer utgifter med enn i dag. Antagelig. Eller så måtte jeg valgt 100 % dekning. (Eller så må jeg kanskje snart innse at jeg er for gammel til å tenke mer på det der.) |
|
|
|
#18 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingDet virker som rine lever i sin egen lille boble av og til. Det er da revnende likegyldig hvordan du klarer deg med lønnsreduksjon.
|
|
|
#19 |
|
weird
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingrine skrev:
Nå sier man jo at arbeidslivet har blitt bedre for de aller, aller fleste. Men for et mindretall har det blitt veldig mye verre. Dessuten sier man at det er 5% som står for 80% av sykefraværet.
|
|
|
|
|
#20 |
|
Fjellpiper
|
Hurra! Flott innlegg! |
|