|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Erfaren nok
|
![]() Alt for mange nordmenn sutrer seg til sykemelding dersom de møter motgang i livet, mener sosiolog Jan Mehlum.
Enten går det bra, eller så går det over. Sist redigert av torsk : 18-01-10 kl 13:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ustabil
|
![]() Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingFørst og fremst tenker jeg at debatten er nyttig og nødvendig. Sykefraværet er økende, ingen vet helt hvorfor, leger forteller om pasienter som krever sykemeldinger og bytter fastlege hvis de ikke får viljen sin, sykefraværet koster samfunnet store summer, masse folk står utenfor ordinært arbeidsliv og henger og svever i tomrommet mellom ulike systemer og ytelser. Det er nødvendig å gjøre noe, og derfor er debatten også nødvendig. For det er klart at det er mange innfallsvinkler i en slik sak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingSykefraværet i Norge er vel høyere enn Sverige og Danmark for eksempel og koster oss vanvittige summer hvert år. Det er derfor et stort samfunnsproblem og det må kunne diskuteres.
![]() |
#4 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg synes også debatten er ok. Men samtidig så føler jeg at media (og politikere) hauser opp dette mer enn nødvendig. Når tall (nei, jeg har de ikke foran meg) viser at det ikke er særlig stor økning de siste 9-10 årene.
![]() |
#5 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingSelvfølgelig gjør vi det. :Skjønner ikke at det er noe å diskuterte en gang: |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Men det er vel forskjell på å kreve og på det å få?
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
Det er vel ingen som rammer de som er syke. Derimot settes fokuset på de som ikke gidder. Stor forskjell.
![]() |
#8 |
Erfaren nok
|
Når det er snakk om at de som er sykmeldte skal få mindre penger og slike ting, så rammer det jo de som er syke. Jeg synes det er litt skremmende om det blir sånn at leger ikke "tør" sykmelde lenger også.
![]() |
#9 |
Ustabil
|
Jeg har samme opplevelse som Esme, for mange er jobben noe man går på hvis det ikke går på bekostning av privatlivet og fritiden, og det er sjelden snakk om tilpasning av annet enn jobben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Halloen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJa mange sutrer seg til sjukemld. Jeg har selv vært sjukemeldt i 6 md pga psyken. Men det var en del krav fra legen om at jeg skulle gå i samtaleterapi osv.
![]() |
#12 |
<insert something witty>
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingLitt av problemet er jo for de som er tilsynelatende friske, men likevel er syke. De blir stigmatisert i samfunnet fordi de ikke er så syke at de ligger flatt ut, men likevel ikke jobber. For mange er det en stor påkjenning å få høre at 'folk flest' synes de sykemeldte bare skal 'ta seg sammen' og 'skjerpe seg'. Det er en generell ukultur, spesielt i media, for å kommentere enkeltpersoners helse (og derunder problemer) på generelt grunnlag. Her synes jeg media skal la den saken ligge litt, så vil mange av de som føler seg stigmatisert i media slippe å bli stresset av det, og forhåpentligvis komme såpass til hektene at de er i stand til å jobbe litt igjen. Jeg tror at jo større fokus media setter på dette, jo mer uspesifikt fravær grunnet utmattelse/depresjon/lignende diagnoser vil vi se. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Halloen!
Ja, det høres ut som en løsning som kommer til å hjelpe mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Mother of Dragons
|
Ja jeg har hørt den før. Og nei, som lege så må man i stor grad ta pasienten på alvor og stole på at det de sier er riktig, det er hele grunnlaget for konsultasjonen. Det er derfor en helt håpløs dobbeltrolle, at man på den ene siden skal være pasientens representant, men når det gjelder sykemelding plutselig skal være kontrollør for samfunnet.
Sykemelding er nå uansett ikke svaret på det, man må tilrettelegge livet sitt sånn at det funker, f.eks med å skifte jobb eller jobbe redusert om det går.
![]() |
#15 |
<insert something witty>
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Vil det hjelpe å ha en bred, sosial debatt som ikke fører noe sted fordi ingen tør å endre på regelverket som sikrer de sykemeldtes rettigheter (uavhengig av hvor urettferdige su synes de er...)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingMine egne opplevelser og observasjoner fra arbeidslivet når det kommer til sykemeldinger sier meg at det i noen tilfeller kunne vært unngått å gå til det skrittet å bli sykemeldt, og i andre tilfeller har det vært veldig nødvendig.
![]() |
#17 |
Ustabil
|
![]() Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingEsme: AMEN! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Mother of Dragons
|
For min del hadde de kunnet økt skatten med flere prosent om det gjorde at det ble mer aktive tiltak overfor en del av sykemeldingsgruppene. Det å være langtidssykemeldt er så himla sosialt usunt og isolerende og man bør ha andre tilbud. En 20-åring som har vært sykemeldig i et halvår pga ryggvondt har store problemer å tilpasse seg arbeidslivet senere f.eks.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingOg så må man gjøre noe for de som ønsker å jobbe, men hvor ting blir veldig kronglete. Jeg har en kollega som har ME. Nå jobber hun 30% og er midlertidig ufør 70%. For det første er det for henne ganske tøft økonomisk, i tillegg er kontakten med NAV frustrerende og en evig karusell. Hvis hun er "vanlig" syk (forkjølelse/influensa/omgangssyken) er papirmølla enorm. Hun har til og med fått beskjed om at det hadde vært bedre om hun var 100% ufør - dette av en på lønnskontoret sentralt i kommunen. Da er det faktisk vanskelig å ta vare på den lille arbeidsresten man har!
![]() |
#20 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg synes debatten går over alle kosteskaft og de som ikke ser at den gjør noe med mange samvittighetsfulle folk som er sykmeldte eller uføre, skjønner jeg meg rett og slett ikke på.
Fra Sykefraværet i Norge er for lavt!
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|