|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg lurer også på hva rine mener er sykemeldingsårsak som ikke burde være det. |
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding[quote=Katta;2060082]
Først: SF: Hadde det bare vært jeg som mente at det er for mange som sutrer og ikke egentlig er syke, hadde vi vel neppe hatt denne debatten. Jeg kan før øvrig ikke se at du, som sikkert jobber i en privat bedrift som har 2% sykefravær skal være kvalifisert til å vite så mye mer om sykemeldingsgrunner enn jeg? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
saftig
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Her kjenner jeg at jeg hisser meg opp, for dette er bare nok et eksempel på at du ikke evner å sette deg inn i andres situasjon. Jeg er glad for at du ikke har opplevd å være i denne gruppen, Rine. For det tror jeg du hadde taklet særs dårlig.
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Jeg skjønner at det kan være kjipt å være dødssliten og luta lei jobben sin, (ja, jeg har vært der mange ganger...) men siden det har gått inflasjon i de diagnosene, synes jeg man bør vurdere om de skal kvalifisere til sykelønnsutbetaling. Dere spurte, og det var det beste svaret jeg kunne komme opp med, selv om jeg skjønner at det jeg skrev var veldig generelt og ufølsomt og sikkert vel egnet til å trykke på mange tær. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Dette forteller meg at du ikke vet stort om det å være utbrent. |
|
|
|
#6 |
|
saftig
|
Du sier at du "stiller spørsmålstegn ved de fleste utbrent og "møtt veggen" diagnoser, folk med diffuse muskel- og skjelettplager som klarer alle andre ting enn å være på jobb". Det var ikke bare ufølsomt, det var bent frem arrogant og trangsynt. Forstår du ikke at du tråkker på folk som faktisk er syke? Forstår du at det kan være sårende å få sånne kommentarer, og vite at man blir uglesett fordi man har smerter som gjør det umulig å jobbe? Det har lite med å være luta lei jobben å gjøre. Til din opplysning så er det mange som går i årevis med diffuse muskel og skjelettplager før de til slutt får en diagnose. Som kanskje lyder bedre i dine ører og rettferdiggjør sykemeldingen. Og så er det faktisk sånn at selv de som er sykemeldte trenger å gjøre noe. De sitter ikke bare på stas, man blir nemlig ikke nødvendigvis frisk av det heller.
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Her tror jeg vi er inne på noe. For du tror du vet hva det er snakk om fordi du har vært sliten og lei selv. Dette projiserer du på andre som er syke. På noen av disse treffer du rett. På svært mange med de diagnosene du har ramset opp som synderne treffer du innmari feil. |
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingDet har skjedd en endring i sykdomsbildet de siste årene. Ikke så mye i hvordan folk har det tror jeg, men i hva som regnes som sykdom/diagnose i medisinsk forstand. Sykdommer har forskjellig status. Sykdommer som rammer hjerte og lunger har høyere status enn sykdommer som rammer nervesystemet og muskel/skjelett. De siste tiårene har to ting skjedd parallelt - kvinner har i økende grad blitt arbeidstagere på lik linje med menn, og typiske "kvinnesykdommer" har i økende grad fått en entydig diagnose og status i helsevesenet og trygdesystemet. Diagnoser som fibromyalgi og ME eksisterte ikke for noen tiår siden. Selv om hele sykdomsforløpet med årsakssammenhenger og behandling i disse tilfellene ikke er helt kartlagt ennå er det ingen tvil om at sykdommene for de det gjelder er høyst reelle og minst like invalidiserende som sykdommer med høyere status, for eksempel angina eller isjias.
|
|
|
#9 |
|
tankefull
|
Jeg syns egentlig ikke så mye om det heller. Joda, man vil kanskje motivere noen snyltere til å faktisk jobbe i stedet for å gå hjemme, men en kronisk syk/småbarnsforeldre med barn som er mye syke vil nok bli urettferdig rammet her. Det vil bli enda en ting man går glipp av fordi man er så uheldig å være syk. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Jeg vil ikke at syke mennesker skal stille på jobb for enhver pris, jeg vil at "syke" skal gjøre det. Jeg har hele tiden forholdt meg til artikkelen i HI (som helt svarer til mine egne oppfatninger om sykelønnsproblemet i Norge) og mener altså at det må settes strengere grenser for hva som oppfattes som sykdom og hva som bare er et behov for en time- out fra jobb, og derfor bør være egenfinansiert. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
tankefull
|
Men med dine løsningsforslag her, tvinger man jo folk som er syke til å strekke seg mer enn de kanskje strengt tatt bør også. Det rammer alle, og ikke bare de "syke". Selv om det er de du vil luke ut. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Da er vi vel litt tilbake til det "er du syk så holder du sengen"-opplegget? Noe som ikke alltid er en hensiktsmessig måte å rehabilitere folk på.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Nå ha jeg sittet på fingrene gjennom hele denne diskusjonen, for jeg føler at jeg har personliggjort mer enn nok debatter av denne typen ( memememe! ), men dette her, rine - det må¨være noe av det dummeste og mest kunnskapsløse jeg har lest fra din kant.
Sist redigert av Enhjørning : 23-01-10 kl 19:24. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingTidlig i denne diskusjonen ble det snakk om de arbeidstakerne som kjempet med nebb og klør for å holde seg på jobb, i 100% stilling, koste hva det koste ville. Sitte i en stilling de kanskje ikke var kapabel til å sitte i på gitte tidspunkt. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg synes rine er både kjepphøy og lite villig til å se utenfor sin egen - etter min oppfatning - snevre sfære her, men jeg tror også at det synet hun forfekter deles av veldig mange andre i dette landet. Desverre. |
|
|
|
#16 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg er enig med ganske mye av det rine skriver; det er mange som misbruker sykelønnsordnigen. Og ja; det er et problem for samfunnet. Likevel ser jeg helt klar at syke føler seg mistenkeliggjort, at uskyldige vil rammes og at det er mange tanker i denne saken som ennå ikke er tenkt og at det er mange hensyn som bør taes. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingFor ordens skyld: Jeg har ikke rødprikket noen i denne tråden.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Halloen!
Nei, det har du ikke, det var hun andre. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingRine: I skoledebatter er jeg ofte enig med deg, men her må jeg si at du overrasker meg med sarkasmen din når vi snakker om familier med dårlig økonomi. En ting er at du selv har rom for en reduksjon i lønn i forbindelse med sykdom, men har du virkelig ikke hatt elever som kommer fra hjem som har det knapt økonomisk? Som ikke har mulighet til å delta fullt ut i det sosiale livet til sine jevnaldrende fordi ting koster noen kroner? Som holdes hjemme fra skolen på aktivitetsdager fordi de syns det er flaut å fortelle at de ikke har ski/skøyter eller hva det nå er? Og, som jeg spurte deg om tidligere i tråden, men ikke kan se at du har svart på; mener du helt ærlig at det er riktig at disse barna rammes når mamma og/eller pappa blir syke? Utover at det er en belastning i seg selv å ha syke foreldre, altså. |
|
|
|
![]() |
|
|