Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-10, 22:30   #361
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Fra hvem? Hun har spurt nav, fastlegen og sykehuset. Det må jeg finne ut mer om. Tusen takk Billa.

Dette fant jeg på NAV www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Pleiepenger

Lette tidligere i uken fordi en av de ansatte har et barn som har vært sykt, og dermed har selvsagt foreldrene vært hjemme med h*n. For min del blir det mer at jeg som arbeidsgiver krever pleiepenger i etterkant. Det er god familiepolitikk å gi lønnet velferdspermisjon når nære familiemedlemmer er syke.

Eller så kan det også søkes om omsorgspenger fra NAV hvis alle egenmeldingene ved sykt barn er brukt opp. Det må dokumenteres at alle dagene med egenmelding er brukt opp, og dagene utover det må dokumenteres med en legeerklæring.

Gammel 22-01-10, 22:46   #362
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Enda kjappere - hva er det? Er ikke det sånn hundre kroner dagen minus skatt eller noe?

Jeg mener bestemt at man får sin vanlige lønn. Mulig det er begrenset oppad til 6G.
Mannen min var hjemme på pleiepenger i 2 mnd, da vi endelig fikk ta med oss mellomste hjem fra nyfødt.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 00:21   #363
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[quote=Katta;2060082]

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hele lovverket rundt sykepenger forutsetter at en person har sykdom/skade/lyte. Det har vært diskutert i årtier hva som er sykdom god nok. Du gir inntrykk av å ha tanker rundt hva som er sykdom i denne sammenhengen, jeg er nysgjerrig hvordan du definerer sykdom.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg lurer også på hva rine mener er sykemeldingsårsak som ikke burde være det.
Og enda mer på hvorfor du mener at du ut fra erfaring fra ditt eget yrkesliv som tross alt er for nesten ingenting å regne i den store sammenhengen mener å vite så mye mer om dette enn alle andre.

Først: SF: Hadde det bare vært jeg som mente at det er for mange som sutrer og ikke egentlig er syke, hadde vi vel neppe hatt denne debatten. Jeg kan før øvrig ikke se at du, som sikkert jobber i en privat bedrift som har 2% sykefravær skal være kvalifisert til å vite så mye mer om sykemeldingsgrunner enn jeg?

Jeg stiller spørsmålstegn ved de fleste utbrent og "møtt veggen" diagnoser, folk med diffuse muskel- og skjelettplager som klarer alle andre ting enn å være på jobb. F.eks. Jeg har selvfølgelig mange konkrete eksempler som jeg ikke vil nevne på åpent forum, men jeg synes f.eks det er "juks" når eldre mennesker som er lei jobben og kan førtidspensjonere seg, sykemelder seg de to siste årene før de når pensjonsalder fordi de da sikrer seg fullt opptjent pensjon, noe de ikke får hvis de går av ett eller to år for tidlig.

Ellers er jeg enig med DM at det finnes grupper som har altfor lav lønn og at disse burde komme seg opp i en lønn det går an å leve for før man diskuterer evt. kutt i sykelønnen.

En annen løsning: (siden man er redd for at kutt vil føre til at syke går på jobb og at flertallet av Norges befolkning sulter ihjel, eller i det minste må gå med for små sko...) Hva med bonus til de som har veldig lite sykefravær? Det vil jo ikke bli en "straff" for noen, bare fungere som en motivasjon. Hva synes dere om det?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 00:24   #364
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stiller spørsmålstegn ved de fleste utbrent og "møtt veggen" diagnoser, folk med diffuse muskel- og skjelettplager som klarer alle andre ting enn å være på jobb.

Her kjenner jeg at jeg hisser meg opp, for dette er bare nok et eksempel på at du ikke evner å sette deg inn i andres situasjon. Jeg er glad for at du ikke har opplevd å være i denne gruppen, Rine. For det tror jeg du hadde taklet særs dårlig.

Gammel 23-01-10, 00:28   #365
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg synes rine er både kjepphøy og lite villig til å se utenfor sin egen - etter min oppfatning - snevre sfære her, men jeg tror også at det synet hun forfekter deles av veldig mange andre i dette landet. Desverre.

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 00:31   #366
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Her kjenner jeg at jeg hisser meg opp, for dette er bare nok et eksempel på at du ikke evner å sette deg inn i andres situasjon. Jeg er glad for at du ikke har opplevd å være i denne gruppen, Rine. For det tror jeg du hadde taklet særs dårlig.

Jeg skjønner at det kan være kjipt å være dødssliten og luta lei jobben sin, (ja, jeg har vært der mange ganger...) men siden det har gått inflasjon i de diagnosene, synes jeg man bør vurdere om de skal kvalifisere til sykelønnsutbetaling. Dere spurte, og det var det beste svaret jeg kunne komme opp med, selv om jeg skjønner at det jeg skrev var veldig generelt og ufølsomt og sikkert vel egnet til å trykke på mange tær.

Gammel 23-01-10, 00:33   #367
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg skjønner at det kan være kjipt å være dødssliten og luta lei jobben sin, (ja, jeg har vært der mange ganger...) men siden det har gått inflasjon i de diagnosene, synes jeg man bør vurdere om de skal kvalifisere til sykelønnsutbetaling. Dere spurte, og det var det beste svaret jeg kunne komme opp med, selv om jeg skjønner at det jeg skrev var veldig generelt og ufølsomt og sikkert vel egnet til å trykke på mange tær.

Dette forteller meg at du ikke vet stort om det å være utbrent.

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 00:35   #368
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

En annen løsning: (siden man er redd for at kutt vil føre til at syke går på jobb og at flertallet av Norges befolkning sulter ihjel, eller i det minste må gå med for små sko...) Hva med bonus til de som har veldig lite sykefravær? Det vil jo ikke bli en "straff" for noen, bare fungere som en motivasjon. Hva synes dere om det?

Jeg syns egentlig ikke så mye om det heller. Joda, man vil kanskje motivere noen snyltere til å faktisk jobbe i stedet for å gå hjemme, men en kronisk syk/småbarnsforeldre med barn som er mye syke vil nok bli urettferdig rammet her. Det vil bli enda en ting man går glipp av fordi man er så uheldig å være syk.
Jeg skjønner ikke hvorfor du plent vil at folk skal stille på jobb for enhver pris? Det viktigste her må jo være å syke mennesker friske, og i stand til å jobbe igjen, sånn som bl.a. smilefjes skriver om her.

Det må da være bedre at lege og pasient dokumenterer hva man gjør for å forsøke å bli frisk, enn å enten straffe for å ikke være frisk nok til å møte på jobb/belønne for å stille på jobb, selv om man gjerne heller burde vært borte fra arbeidet, og forsøkt å bli frisk.
Joda i noen tilfeller kan man bli frisk, selv om man jobber, men andre tilstander gjør at man faktisk ikke har energi til både å gå på jobb og gjøre det som man blir frisk av. Da mener jeg at man må prioritere å bli frisk for så å kunne gå på jobb og yte fullt igjen.

Gammel 23-01-10, 00:35   #369
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Dette forteller meg at du ikke vet stort om det å være utbrent.

Jeg visste at den kom til å komme. Jeg mener bestemt at utbrent-diagnosen blir misbrukt, men du står selvfølgelig fritt til å være uenig.

Gammel 23-01-10, 00:39   #370
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor du plent vil at folk skal stille på jobb for enhver pris?

.

Jeg vil ikke at syke mennesker skal stille på jobb for enhver pris, jeg vil at "syke" skal gjøre det. Jeg har hele tiden forholdt meg til artikkelen i HI (som helt svarer til mine egne oppfatninger om sykelønnsproblemet i Norge) og mener altså at det må settes strengere grenser for hva som oppfattes som sykdom og hva som bare er et behov for en time- out fra jobb, og derfor bør være egenfinansiert.

Gammel 23-01-10, 00:40   #371
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du sier at du "stiller spørsmålstegn ved de fleste utbrent og "møtt veggen" diagnoser, folk med diffuse muskel- og skjelettplager som klarer alle andre ting enn å være på jobb". Det var ikke bare ufølsomt, det var bent frem arrogant og trangsynt. Forstår du ikke at du tråkker på folk som faktisk er syke? Forstår du at det kan være sårende å få sånne kommentarer, og vite at man blir uglesett fordi man har smerter som gjør det umulig å jobbe? Det har lite med å være luta lei jobben å gjøre. Til din opplysning så er det mange som går i årevis med diffuse muskel og skjelettplager før de til slutt får en diagnose. Som kanskje lyder bedre i dine ører og rettferdiggjør sykemeldingen. Og så er det faktisk sånn at selv de som er sykemeldte trenger å gjøre noe. De sitter ikke bare på stas, man blir nemlig ikke nødvendigvis frisk av det heller.

Gammel 23-01-10, 00:41   #372
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg visste at den kom til å komme. Jeg mener bestemt at utbrent-diagnosen blir misbrukt, men du står selvfølgelig fritt til å være uenig.

Det er bare så veldig påtagelig at du mener at du sitter inne med så kjekke definisjoner av hva som er verdt å være sykmeldt for og ikke. Og om utbrenthet ER en reell diagnose eller ikke. Og at om det blir mye av en spesiell diagnose så blir den misbrukt istedetfor at det faktisk kan være et symptom på ting i samfunnet som kanskje burde være gjort noe med. Her tenker jeg også på din evne til å definere hva som er mobbing og ikke (gidder ikke lete opp og referere innlegget). Det er på grensen til kvalmende, faktisk. Og jeg er ikke nødvendigvis uenig i alt du sier, men jeg hadde likt særdeles dårlig å ha deg som representant for synet på å få ned sykefraværet.

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 00:44   #373
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Standard

Jeg vil ikke at syke mennesker skal stille på jobb for enhver pris, jeg vil at "syke" skal gjøre det. Jeg har hele tiden forholdt meg til artikkelen i HI (som helt svarer til mine egne oppfatninger om sykelønnsproblemet i Norge) og mener altså at det må settes strengere grenser for hva som oppfattes som sykdom og hva som bare er et behov for en time- out fra jobb, og derfor bør være egenfinansiert.

Men med dine løsningsforslag her, tvinger man jo folk som er syke til å strekke seg mer enn de kanskje strengt tatt bør også. Det rammer alle, og ikke bare de "syke". Selv om det er de du vil luke ut.

Gammel 23-01-10, 00:45   #374
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har skjedd en endring i sykdomsbildet de siste årene. Ikke så mye i hvordan folk har det tror jeg, men i hva som regnes som sykdom/diagnose i medisinsk forstand. Sykdommer har forskjellig status. Sykdommer som rammer hjerte og lunger har høyere status enn sykdommer som rammer nervesystemet og muskel/skjelett. De siste tiårene har to ting skjedd parallelt - kvinner har i økende grad blitt arbeidstagere på lik linje med menn, og typiske "kvinnesykdommer" har i økende grad fått en entydig diagnose og status i helsevesenet og trygdesystemet. Diagnoser som fibromyalgi og ME eksisterte ikke for noen tiår siden. Selv om hele sykdomsforløpet med årsakssammenhenger og behandling i disse tilfellene ikke er helt kartlagt ennå er det ingen tvil om at sykdommene for de det gjelder er høyst reelle og minst like invalidiserende som sykdommer med høyere status, for eksempel angina eller isjias.

Jeg synes det er vanskelig å mene noe som helst i forhold til hvilke sykdommer som er verdige sykmelding og hva som bare er "plager" man bør kunne leve med og som er den enkeltes problem. Det er noe av dette som gjør det du skriver så provoserende, Rine, det virker som du tar utgangspunkt i at kun håndfaste diagnoser som tradisjonelt har høy staus og i stor grad rammer menn teller som sykdom. Der går du imot utviklingnen i medisinske miljøer. Jeg tror man godt kan diskutere terskelen for å bli hjemme fra jobb, hvordan man skal få sykmeldte fort tilbake i jobb igjen (aktivitet/behandling) og selve oppbygningen av sykelønnsordningen. Men det blir med en vond bismak når det insinueres at endel som virkelig føler seg dårlige spiller syke. Og at målet så til de grader helliger midlet at hvis man får ned utgiftene til sykelønnsordningen uten at det har store konsekvenser i et samfunnsperspektiv, spiller det liten rolle at det er en god del mennesker vil oppleve å få tryggheten rasert og levestandarden redusert betraktelig.

Gammel 23-01-10, 00:46   #375
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I og med at jeg er i arbeidslivet

Jeg må bare spørre, siden du skriver til meg og siden jeg har skrevet om min sykmelding: Var dette ment som et lite stikk i siden til meg?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 00:50   #376
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Jeg syns egentlig ikke så mye om det heller. Joda, man vil kanskje motivere noen snyltere til å faktisk jobbe i stedet for å gå hjemme, men en kronisk syk/småbarnsforeldre med barn som er mye syke vil nok bli urettferdig rammet her. Det vil bli enda en ting man går glipp av fordi man er så uheldig å være syk.
.

Man får jo den vanlige lønnen sin? :skjønner ikke problemet:

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Du sier at du "stiller spørsmålstegn ved de fleste utbrent og "møtt veggen" diagnoser, folk med diffuse muskel- og skjelettplager som klarer alle andre ting enn å være på jobb". Det var ikke bare ufølsomt, det var bent frem arrogant og trangsynt. Forstår du ikke at du tråkker på folk som faktisk er syke? Forstår du at det kan være sårende å få sånne kommentarer, og vite at man blir uglesett fordi man har smerter som gjør det umulig å jobbe? Det har lite med å være luta lei jobben å gjøre. Til din opplysning så er det mange som går i årevis med diffuse muskel og skjelettplager før de til slutt får en diagnose. Som kanskje lyder bedre i dine ører og rettferdiggjør sykemeldingen. Og så er det faktisk sånn at selv de som er sykemeldte trenger å gjøre noe. De sitter ikke bare på stas, man blir nemlig ikke nødvendigvis frisk av det heller.

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Det er bare så veldig påtagelig at du mener at du sitter inne med så kjekke definisjoner av hva som er verdt å være sykmeldt for og ikke. Og om utbrenthet ER en reell diagnose eller ikke. Og at om det blir mye av en spesiell diagnose så blir den misbrukt istedetfor at det faktisk kan være et symptom på ting i samfunnet som kanskje burde være gjort noe med. Her tenker jeg også på din evne til å definere hva som er mobbing og ikke (gidder ikke lete opp og referere innlegget). Det er på grensen til kvalmende, faktisk. Og jeg er ikke nødvendigvis uenig i alt du sier, men jeg hadde likt særdeles dårlig å ha deg som representant for synet på å få ned sykefraværet.

Jeg mener ikke at jeg sitter med svaret på hva som er sykdom og ikke, men noen spurte, og jeg svarte, så godt jeg kunne. For å presisere litt: Jeg mener at det er i denne gruppen man finner de menneskene som aartikkelen i HI sikter til. At noen faktisk har reelle muskelsykdommer og er reelt deperimerte, tviler ikke jeg heller på, men det er her (i disse sykdomsgruppene) det er lettest å gjemme seg når det egentlig kanskje bare er livet som går en litt imot.

Dere som er så fryktelig uenige med meg: Mener dere at artikkelen i HI tar helt feil?

Gammel 23-01-10, 00:54   #377
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Standard

Bare for å skyte inn noe her. Jeg har en revmatisk sykdom. Den gjør at dagsformen min varierer veldig. Noen dager er jeg i god form, har regulert smertene bra med medisiner osv. De dagene klarer jeg "alt mulig annet". Andre dager er jeg så dårlig at jeg ikke kan sette en fot under meg. Jeg verker i alle ledd. Er så stiv i kroppen, at jeg må hjelpe til med ene hånda, for å rette ut det andre håndleddet. De dagene jeg er så dårlig viser jeg meg ikke ute blandt folk.
Selvsagt er det folk som ser meg da, men ikke kjenner meg veldig godt, som tenker sitt når de da får høre på bygda at jeg er 50% ufør.

Nå har jeg heldigvis fått nye medisiner som hjelper meg veldig! Jeg har gått fra å klamre meg fast i dørstokken, og klatre meg oppover den, for å rette meg opp etter å ha hjulpet barna på med sko og jakker, til å klare å stå bøyd en hel helg og male meter på meter med panel.

Jeg måtte sloss veldig for å få lov til å prøve denne medisinen, siden den er så dyr. Men det at jeg endelig fikk prøve den, har gjort at jeg har fått et nytt liv. Klisje-aktig, men likefullt sant. Folk jeg kjenner, kommenterer at jeg beveger meg mye lettere nå enn før.

Alternativet til å få denne medisinen ville vært 100% varig uførhet. Nå når jeg fikk den, har jeg begynnt å jobbe. Jeg stortrives med å jobbe og er så uendelig glad for å ha fått denne sjangsen.

Hvorfor ikke stimulere til å få folk friske, i stedet for å bare frata de sykemeldte goder?

Der ble jeg jammen personlig her jeg også.

Gammel 23-01-10, 00:56   #378
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg må bare spørre, siden du skriver til meg og siden jeg har skrevet om min sykmelding: Var dette ment som et lite stikk i siden til meg?

Jeg synes bare du står veldig på den ene siden i debatten og viser liten evne til å se saken fra arbeidslivets side. (Og, ja, jeg står veldig på den andre siden.) Jeg ser at det kan oppfattes som et stikk, og jeg har fått prikk (rød, selvfølgelig) om at jeg ikke burde skrevet det til deg. Vil bare nevne at jeg ikke har lest bloggen din på veldig lenge (siden du linket til den for ganske lenge siden i en eller annen krangel ) og derfor ikke har tilstrekkelig informasjon til å stikke i verken den ene eller andre retningen. Når det er sagt: Jeg oppfatter antydninger om at jeg ikke burde jobbet med barn og unge fordi jeg ikke vet nok om mobbing som et ganske kraftig spark i min retning, så sånn sett er vi kanskje skuls?

Gammel 23-01-10, 00:59   #379
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stiller spørsmålstegn ved de fleste utbrent og "møtt veggen" diagnoser, folk med diffuse muskel- og skjelettplager som klarer alle andre ting enn å være på jobb.

Da er vi vel litt tilbake til det "er du syk så holder du sengen"-opplegget? Noe som ikke alltid er en hensiktsmessig måte å rehabilitere folk på.

Jeg skjønner tankegangen din. Jeg har den ikke når det gjelder andre, men når det gjelder meg selv er jeg omtrent like nådeløs som deg. Noe jeg bruker en del tid på å bli korrigert på hos både lege og behandler.

Bill.Mrk: "Sykmeldt og støl etter trening"
(Siden jeg synes jeg tross alt er pliktig å følge lege og behandlers råd i en sånn situasjon.)

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 00:59   #380
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Jeg mener ikke at jeg sitter med svaret på hva som er sykdom og ikke, men noen spurte, og jeg svarte, så godt jeg kunne. For å presisere litt: Jeg mener at det er i denne gruppen man finner de menneskene som aartikkelen i HI sikter til. At noen faktisk har reelle muskelsykdommer og er reelt deperimerte, tviler ikke jeg heller på, men det er her (i disse sykdomsgruppene) det er lettest å gjemme seg når det egentlig kanskje bare er livet som går en litt imot.

Dere som er så fryktelig uenige med meg: Mener dere at artikkelen i HI tar helt feil?

Nå har jeg ikke lest artikkelen, men jeg er ikke uenig i det Necesario har klippet inn i hovedinnlegget: Sosiolog Jan Mehlum understreker at han mener mange har svært god grunn til å være både deprimerte og sykemeldte. Men han mener også at mange burde skjerpe seg.- Noen ganger vil det være nødvendig å si nå må du jaggu ta deg sammen, se frem, livet fortsetter.

Men jaggu er det langt fra det og til å stille spørsmålstegn ved de fleste utbrent og "møtt veggen" diagnoser, folk med diffuse muskel- og skjelettplager som klarer alle andre ting enn å være på jobb! Du ser da det? Det kan godt hende det er mange som "gjemmer seg i denne gruppen", som du sier, men det er da ikke flesteparten! Og de fortjener virkelig ikke å møte holdninger som den du viser.
Jeg tror nok at du svarer så godt du kan, og tror nok at du kanskje burde revidere virkelighetsoppfatningen din og menneskesynet ditt noe.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:51.