|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#361 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Dette fant jeg på NAV www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Pleiepenger
|
|
|
#362 |
|
tankefull
|
Jeg mener bestemt at man får sin vanlige lønn. Mulig det er begrenset oppad til 6G. |
|
|
|
|
|
#363 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding[quote=Katta;2060082]
Først: SF: Hadde det bare vært jeg som mente at det er for mange som sutrer og ikke egentlig er syke, hadde vi vel neppe hatt denne debatten. Jeg kan før øvrig ikke se at du, som sikkert jobber i en privat bedrift som har 2% sykefravær skal være kvalifisert til å vite så mye mer om sykemeldingsgrunner enn jeg? |
|
|
|
|
|
#364 |
|
saftig
|
Her kjenner jeg at jeg hisser meg opp, for dette er bare nok et eksempel på at du ikke evner å sette deg inn i andres situasjon. Jeg er glad for at du ikke har opplevd å være i denne gruppen, Rine. For det tror jeg du hadde taklet særs dårlig.
|
|
|
#365 |
|
Passiv
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg synes rine er både kjepphøy og lite villig til å se utenfor sin egen - etter min oppfatning - snevre sfære her, men jeg tror også at det synet hun forfekter deles av veldig mange andre i dette landet. Desverre. |
|
|
|
#366 |
|
Halloen!
Jeg skjønner at det kan være kjipt å være dødssliten og luta lei jobben sin, (ja, jeg har vært der mange ganger...) men siden det har gått inflasjon i de diagnosene, synes jeg man bør vurdere om de skal kvalifisere til sykelønnsutbetaling. Dere spurte, og det var det beste svaret jeg kunne komme opp med, selv om jeg skjønner at det jeg skrev var veldig generelt og ufølsomt og sikkert vel egnet til å trykke på mange tær. |
|
|
|
|
|
#367 |
|
Passiv
|
Dette forteller meg at du ikke vet stort om det å være utbrent. |
|
|
|
#368 |
|
tankefull
|
Jeg syns egentlig ikke så mye om det heller. Joda, man vil kanskje motivere noen snyltere til å faktisk jobbe i stedet for å gå hjemme, men en kronisk syk/småbarnsforeldre med barn som er mye syke vil nok bli urettferdig rammet her. Det vil bli enda en ting man går glipp av fordi man er så uheldig å være syk. |
|
|
|
|
|
#369 |
|
Halloen!
Jeg visste at den kom til å komme. Jeg mener bestemt at utbrent-diagnosen blir misbrukt, men du står selvfølgelig fritt til å være uenig. |
|
|
|
|
|
#370 |
|
Halloen!
Jeg vil ikke at syke mennesker skal stille på jobb for enhver pris, jeg vil at "syke" skal gjøre det. Jeg har hele tiden forholdt meg til artikkelen i HI (som helt svarer til mine egne oppfatninger om sykelønnsproblemet i Norge) og mener altså at det må settes strengere grenser for hva som oppfattes som sykdom og hva som bare er et behov for en time- out fra jobb, og derfor bør være egenfinansiert. |
|
|
|
|
|
#371 |
|
saftig
|
Du sier at du "stiller spørsmålstegn ved de fleste utbrent og "møtt veggen" diagnoser, folk med diffuse muskel- og skjelettplager som klarer alle andre ting enn å være på jobb". Det var ikke bare ufølsomt, det var bent frem arrogant og trangsynt. Forstår du ikke at du tråkker på folk som faktisk er syke? Forstår du at det kan være sårende å få sånne kommentarer, og vite at man blir uglesett fordi man har smerter som gjør det umulig å jobbe? Det har lite med å være luta lei jobben å gjøre. Til din opplysning så er det mange som går i årevis med diffuse muskel og skjelettplager før de til slutt får en diagnose. Som kanskje lyder bedre i dine ører og rettferdiggjør sykemeldingen. Og så er det faktisk sånn at selv de som er sykemeldte trenger å gjøre noe. De sitter ikke bare på stas, man blir nemlig ikke nødvendigvis frisk av det heller.
|
|
|
#372 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#373 |
|
tankefull
|
Men med dine løsningsforslag her, tvinger man jo folk som er syke til å strekke seg mer enn de kanskje strengt tatt bør også. Det rammer alle, og ikke bare de "syke". Selv om det er de du vil luke ut. |
|
|
|
|
|
#374 |
|
maler
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingDet har skjedd en endring i sykdomsbildet de siste årene. Ikke så mye i hvordan folk har det tror jeg, men i hva som regnes som sykdom/diagnose i medisinsk forstand. Sykdommer har forskjellig status. Sykdommer som rammer hjerte og lunger har høyere status enn sykdommer som rammer nervesystemet og muskel/skjelett. De siste tiårene har to ting skjedd parallelt - kvinner har i økende grad blitt arbeidstagere på lik linje med menn, og typiske "kvinnesykdommer" har i økende grad fått en entydig diagnose og status i helsevesenet og trygdesystemet. Diagnoser som fibromyalgi og ME eksisterte ikke for noen tiår siden. Selv om hele sykdomsforløpet med årsakssammenhenger og behandling i disse tilfellene ikke er helt kartlagt ennå er det ingen tvil om at sykdommene for de det gjelder er høyst reelle og minst like invalidiserende som sykdommer med høyere status, for eksempel angina eller isjias.
|
|
|
#375 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Jeg må bare spørre, siden du skriver til meg og siden jeg har skrevet om min sykmelding: Var dette ment som et lite stikk i siden til meg?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#376 |
|
Halloen!
Man får jo den vanlige lønnen sin? :skjønner ikke problemet:
Jeg mener ikke at jeg sitter med svaret på hva som er sykdom og ikke, men noen spurte, og jeg svarte, så godt jeg kunne. For å presisere litt: Jeg mener at det er i denne gruppen man finner de menneskene som aartikkelen i HI sikter til. At noen faktisk har reelle muskelsykdommer og er reelt deperimerte, tviler ikke jeg heller på, men det er her (i disse sykdomsgruppene) det er lettest å gjemme seg når det egentlig kanskje bare er livet som går en litt imot. |
|
|
|
|
|
#377 |
|
tankefull
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingBare for å skyte inn noe her. Jeg har en revmatisk sykdom. Den gjør at dagsformen min varierer veldig. Noen dager er jeg i god form, har regulert smertene bra med medisiner osv. De dagene klarer jeg "alt mulig annet". Andre dager er jeg så dårlig at jeg ikke kan sette en fot under meg. Jeg verker i alle ledd. Er så stiv i kroppen, at jeg må hjelpe til med ene hånda, for å rette ut det andre håndleddet. De dagene jeg er så dårlig viser jeg meg ikke ute blandt folk. |
|
|
|
|
|
#378 |
|
Halloen!
Jeg synes bare du står veldig på den ene siden i debatten og viser liten evne til å se saken fra arbeidslivets side. (Og, ja, jeg står veldig på den andre siden.) Jeg ser at det kan oppfattes som et stikk, og jeg har fått prikk (rød, selvfølgelig) om at jeg ikke burde skrevet det til deg. Vil bare nevne at jeg ikke har lest bloggen din på veldig lenge (siden du linket til den for ganske lenge siden i en eller annen krangel |
|
|
|
|
|
#379 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Da er vi vel litt tilbake til det "er du syk så holder du sengen"-opplegget? Noe som ikke alltid er en hensiktsmessig måte å rehabilitere folk på.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#380 |
|
saftig
|
Nå har jeg ikke lest artikkelen, men jeg er ikke uenig i det Necesario har klippet inn i hovedinnlegget: Sosiolog Jan Mehlum understreker at han mener mange har svært god grunn til å være både deprimerte og sykemeldte. Men han mener også at mange burde skjerpe seg.- Noen ganger vil det være nødvendig å si nå må du jaggu ta deg sammen, se frem, livet fortsetter.
|
![]() |
|
|