|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Safran, du mistenkeliggjør sykemeldte du også når du sier at du ikke tviler på at det finnes snyltere.
Jammen hadde du ikke det, ja. Du også.
Selvfølgelig vet jeg at det finnes mennesker med dårlig økonomi, men jeg kan ikke hjelpe for at sarkasmen bobler fram når du og andre setter elendighetene så til de grader på spissen som dere gjør. Vi har en generøs sykelønnsorning nå, og likevel finnes det mennesker som ikke klarer å få endene til å møtes. Jeg har sagt tidligere at lavtlønnede må opp i lønn, og det kunne nok hjelpe på situasjonen noe hvis familien gikk glipp av litt inntekt i en periode. Jeg mener likevel at noe må gjøres for å få ned syketallene, men jeg håper at andre ordninger vil fungere for de som virkelig ville lide under evt. nedskjæringer. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
i tåkeheimen
|
Hvor har jeg satt elendigheten på spissen? Jeg syns du snakket om at du har begge beina på jorda, men akkurat i denne sammenhengen tror jeg du har et litt glorifisert bilde av økonomien i mange småbarnsfamilier i Norge, rine. Jeg er slvsagt klar over at det er mange som helt fint hadde klart den 20% reduksjonen du snakker om, men dermed er det ikke greit for den gruppen som er avhengige av hele inntekten sin. Og du svarer fortsatt ikke på det jeg spør om: Er det greit at unger fra familier med allerede anstrengt økonomi (for de finnes, enten du vil tro det eller ikke) skal lide om foreldrene blir sykemeldte? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Jeg har jo svart på det mange ganger. Nei, det er ikke greit, og derfor må andre instanser enn sykelønnsordningen på banen i disse tilfellene. F.eks den behovsprøvde sosialordningen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
i tåkeheimen
|
Nå kjenner jeg at jeg er trøtt her - og litt irritert... Klarer ikke helt å formulere meg. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
tankefull
|
Ja, men den behovsprøvde sosialordningen, vil den gi støtte til at Per skal få seg ski og skøyter for å dra på aktivitetsdag på skolen? Sosialkontoret gir jo ikke støtte før man har solgt alt man har av verdi, brukt opp barnas sparepenger og hva har du. Sosialstønad er egentlig ikke er alternativ her. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Du ser ut til å ha en noe overdrevet tro på sosialstønader. Vet du i det hele tatt noe om hvordan hverdagen til barn av sosialstønadsmottakere arter seg?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#7 |
|
weird
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingrine:
Jeg antar at du mener dette?
Det er dumt at du følte deg angrepet. Det endrer ikke på det faktum at jeg virkelig synes det er skummelt at folk, spesielt de som jobber med mennesker, ikke fatter hvor hardt både mobbing og harde konflikter kan ramme de det gjelder. Og det er ikke et synspunkt som er skreddersydd for deg i anledning denne tråden, uansett hvor truffet du måtte føle deg.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Det synes jeg også. Og jeg er heldigvis ikke en av de som ikke skjønner at barn og unge må taes på alvor i mobbesaker, jeg vet, og har sett, at slike ting får store konsekvenser. Jeg tror ikke du finner så mange lærere som tar lett på mobbing i grunn. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
weird
Tror du virkelig at mobbing og harde konflikter på en arbeidsplass ikke påvirker barna til de som står i det?
|
|
|
|
|
#10 |
|
weird
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingAnbefalt lesning:
|
|
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingdyskleksi.... |
|
|
|
|
|
#12 |
|
weird
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingMed det du vet; synes du det virker som en god løsning for barn av syke foreldre?
|
|
|
|
|
#13 |
|
Halloen!
Jeg kjenner til elever som har hatt foreldre på sosialhjelp, og en del av de har iallfall hatt bil og hus, ja.
Mobbing og harde konflikter kan nok påvirka barna, ja. Iallfall hvis de har foreldre som deler veldig mye med barna sine. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
weird
Det handler ikke om å dele, men om hva disse tingene gjør med mamma eller pappa. Og hvordan disse konsekvensene påvirker barna.
|
|
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Men Kie: Jeg har aldri nektet for at mobbing er fælt og at det gjør noe med mennesker. Jeg har derimot nektet for at det er et utbredt problem i norsk arbeidsliv. Jeg vet nemlig også hva falske mobbeanklager gjør med mennesker. (Nei, ikke selverfart, men dog. ) |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Eller hvis foreldre som mobber ikke er spesielt flinke til å passe munnen rundt sine egne barn.
|
|
|
#17 |
|
weird
Herfra
(Samme kilde som over)
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 23-01-10 kl 02:23. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding[quote=kie;2060573]Herfra
Det du sier her er sant. Jeg mener likevel at det er skummelt at en så alvorlig beskyldning som mobbing faktisk er, blir misbrukt av så mange. (Jeg snakker fremdeles om voksne.) Men, klart, det må ikke bli sånn at de som virkelig blir mobbet ikke tør å si fra, det ønsker ikke jeg heller. Kanskje litt kursing sånt hadde hjulpet. Hva er mobbing? Hva er en konflikt? Hva er bare rett og slett en helt normal bedritten dag på jobb?
Nettopp fordi lærere til stadighet blir dratt fram som en yrkesgruppe som har det spesielt tøft på jobb, mener jeg at mange sutrer, ja. Du spør om jeg tror det. Nei, jeg tror det ikke, jeg vet det. Man skal ikke finne seg i alt som lærer heller, men når jeg kjenner til lærere som sutrer (og blir sykemeldte, fordi det var dråpen, liksom,) fordi de fikk undervisning siste time fredag- i år igjen! Siste time fredag varer til 14.30 |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Du tar konkret og faktisk totalt feil i dine antagelser her. |
|
|
|
#20 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingNettopp fordi lærere til stadighet blir dratt fram som en yrkesgruppe som har det spesielt tøft på jobb, mener jeg at mange sutrer, ja. Du spør om jeg tror det. Nei, jeg tror det ikke, jeg vet det. Man skal ikke finne seg i alt som lærer heller, men når jeg kjenner til lærere som sutrer (og blir sykemeldte, fordi det var dråpen, liksom,) fordi de fikk undervisning siste time fredag- i år igjen! Siste time fredag varer til 14.30 |
|
|
|
![]() |
|
|