|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#381 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg er enig med ganske mye av det rine skriver; det er mange som misbruker sykelønnsordnigen. Og ja; det er et problem for samfunnet. Likevel ser jeg helt klar at syke føler seg mistenkeliggjort, at uskyldige vil rammes og at det er mange tanker i denne saken som ennå ikke er tenkt og at det er mange hensyn som bør taes. |
|
|
|
|
|
#382 |
|
maler
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingNei jeg mener at artikkelen i HI har noe for seg. Men det blir feil å se på det som at noen feiger ut og sutrer seg til en sykmelding som ikke er berettiget. Dette er ingen enkel problemstilling, og det blir feil å se på den som enkel. Men at vi nordmenn har ganske høye forventninger til livet, og at det ikke alltid er så enkelt når disse ikke innfris, det tror jeg på.
|
|
|
#383 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingrine:
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#384 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Safran: Du er enig i at mange kunne tatt seg sammen?? Jeg tror at jeg aldri, aldri noen gang har fått så mange prikker (aner ikke om det var fra deg, altså) som en gang jeg skrev at "folk bør jammen se å ta seg litt sammen" i en eller annen lignende tråd. Kontrollpanelet mitt var rødt i ukesvis etterpå. |
|
|
|
|
|
#385 |
|
weird
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingFor ordens skyld: Jeg har ikke rødprikket noen i denne tråden.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#386 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#387 |
|
saftig
|
Jeg tviler ikke på at det finnes snyltere eller folk som kunne tatt seg sammen og klart å jobbe. Men det kunne lilkevel ikke ramle meg inn å mistenkeliggjøre sykemeldte, og det kunne ikke ramle meg inn å uttale meg så bastant og sneversynt som det du gjør. Og du gjør egentlig ikke saken noe bedre ettersom innleggene dine skrider frem. Her insinuerer du faktisk at du ikke har medlidenhet med mennesker med diffuse plager fordi de ikke fortjener det.
|
|
|
#389 |
|
Halloen!
Nei, det har du ikke, det var hun andre. |
|
|
|
|
|
#390 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingRine: I skoledebatter er jeg ofte enig med deg, men her må jeg si at du overrasker meg med sarkasmen din når vi snakker om familier med dårlig økonomi. En ting er at du selv har rom for en reduksjon i lønn i forbindelse med sykdom, men har du virkelig ikke hatt elever som kommer fra hjem som har det knapt økonomisk? Som ikke har mulighet til å delta fullt ut i det sosiale livet til sine jevnaldrende fordi ting koster noen kroner? Som holdes hjemme fra skolen på aktivitetsdager fordi de syns det er flaut å fortelle at de ikke har ski/skøyter eller hva det nå er? Og, som jeg spurte deg om tidligere i tråden, men ikke kan se at du har svart på; mener du helt ærlig at det er riktig at disse barna rammes når mamma og/eller pappa blir syke? Utover at det er en belastning i seg selv å ha syke foreldre, altså. |
|
|
|
|
|
#391 |
|
Halloen!
Safran, du mistenkeliggjør sykemeldte du også når du sier at du ikke tviler på at det finnes snyltere.
Jammen hadde du ikke det, ja. Du også.
Selvfølgelig vet jeg at det finnes mennesker med dårlig økonomi, men jeg kan ikke hjelpe for at sarkasmen bobler fram når du og andre setter elendighetene så til de grader på spissen som dere gjør. Vi har en generøs sykelønnsorning nå, og likevel finnes det mennesker som ikke klarer å få endene til å møtes. Jeg har sagt tidligere at lavtlønnede må opp i lønn, og det kunne nok hjelpe på situasjonen noe hvis familien gikk glipp av litt inntekt i en periode. Jeg mener likevel at noe må gjøres for å få ned syketallene, men jeg håper at andre ordninger vil fungere for de som virkelig ville lide under evt. nedskjæringer. |
|
|
|
|
|
#392 |
|
weird
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingrine:
Jeg antar at du mener dette?
Det er dumt at du følte deg angrepet. Det endrer ikke på det faktum at jeg virkelig synes det er skummelt at folk, spesielt de som jobber med mennesker, ikke fatter hvor hardt både mobbing og harde konflikter kan ramme de det gjelder. Og det er ikke et synspunkt som er skreddersydd for deg i anledning denne tråden, uansett hvor truffet du måtte føle deg.
|
|
|
|
|
#393 |
|
i tåkeheimen
|
Hvor har jeg satt elendigheten på spissen? Jeg syns du snakket om at du har begge beina på jorda, men akkurat i denne sammenhengen tror jeg du har et litt glorifisert bilde av økonomien i mange småbarnsfamilier i Norge, rine. Jeg er slvsagt klar over at det er mange som helt fint hadde klart den 20% reduksjonen du snakker om, men dermed er det ikke greit for den gruppen som er avhengige av hele inntekten sin. Og du svarer fortsatt ikke på det jeg spør om: Er det greit at unger fra familier med allerede anstrengt økonomi (for de finnes, enten du vil tro det eller ikke) skal lide om foreldrene blir sykemeldte? |
|
|
|
|
|
#394 |
|
Halloen!
Det synes jeg også. Og jeg er heldigvis ikke en av de som ikke skjønner at barn og unge må taes på alvor i mobbesaker, jeg vet, og har sett, at slike ting får store konsekvenser. Jeg tror ikke du finner så mange lærere som tar lett på mobbing i grunn. |
|
|
|
|
|
#395 |
|
weird
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingAnbefalt lesning:
|
|
|
|
|
#396 |
|
Halloen!
Jeg har jo svart på det mange ganger. Nei, det er ikke greit, og derfor må andre instanser enn sykelønnsordningen på banen i disse tilfellene. F.eks den behovsprøvde sosialordningen. |
|
|
|
|
|
#397 |
|
tankefull
|
|
|
|
|
|
|
#398 |
|
i tåkeheimen
|
Nå kjenner jeg at jeg er trøtt her - og litt irritert... Klarer ikke helt å formulere meg. |
|
|
|
|
|
#399 |
|
tankefull
|
Ja, men den behovsprøvde sosialordningen, vil den gi støtte til at Per skal få seg ski og skøyter for å dra på aktivitetsdag på skolen? Sosialkontoret gir jo ikke støtte før man har solgt alt man har av verdi, brukt opp barnas sparepenger og hva har du. Sosialstønad er egentlig ikke er alternativ her. |
|
|
|
|
|
#400 |
|
weird
Tror du virkelig at mobbing og harde konflikter på en arbeidsplass ikke påvirker barna til de som står i det?
|
|
|
![]() |
|
|