|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Ja, det er noe der.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingKlart noen sutrer seg til sykemelding. Jeg har eksempler på mange som mener de ikke kan være på jobb, men som nok kunne jobbet redusert om ikke annet. - OG jeg har fulgt opp mange som mener de ikke kan jobbe (for sliten, utslitt, feil døgnrytme, hva som helst) - men som har jobbet kjempebra når de først har kommet til en jobb de trives i og føler de mestrer.
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingDe som sykemeldes på grunn av trivselsmangel på jobben bør tas på alvor mener jeg. Det er jo faktisk helt ødeleggende om man virkelig mistrives intenst. Og da blir man jo syk. Det bør være større muligheter til å rydde opp i mistrivsel. |
|
|
|
#4 |
|
Ustabil
|
Enig i det. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Det er jo ikke enkelt for da hadde det jo vært fikset vil jeg tro. |
|
|
|
#6 |
|
Ustabil
|
Der hvor jeg jobber og har jobbet har det aldri stått på pengene i slike saker. Jeg har alltid brukt det jeg har ment har vært nødvendig, trukket inn bedriftshelsetjenesten, bedriftspsykolog, spesialister på konfliktløsning, osv. Vi har tilbudt enkeltpersoner timer hos psykolog, lege eller miljøterapeut, som arbeidsgiver betaler for, vi har tilbudt fysisk opptrening, osv. Det er klart at det er ulik praksisk på dette blant arbeidsgivere også. Men jeg har opplevd at mange oppfatter det som SÅ tabubelagt å jobbe med konfliktløsning, snakke med psykolog, drøfte psykososiale forhold, osv, at det er som om det knytter seg i magen på dem, og de bare KAN ikke være med. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Men først, kaffe!
Føy til B12 også! Jeg har ikke vært sykemeldt for utbrendthet o.l, men jeg visste virkelig ikke hvor jeg skulle hente energien fra en periode. Sov all fritid og lot mannen dra lasset. Det var nesten så jeg gråt når vekkerklokka ringte om morgenen, det var ikke mye moro. En liten tur til legen og i løpet av 14 dager var jeg som ny, hadde B12 mangel, og nå får jeg som de på gamlehjemmet en sprøyte hver mnd for å dekke inn for dette. Hipp hurra! |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingDet burde vært en selvfølge å bli testet for de mest generelle sykdommene, slike man kan få svar på ved hjelp av en blodprøve osv. Hos meg selv var det helt tilfeldig at det ble oppdaget at jeg hadde diabetes. Samt at blodtrykket var skyhøyt. Ennå strever jeg litt med det der, det er arbeidssomt. Men selv om jeg nå kunne vært 100 prosent sykemeldt velger jeg å gå på jobb som aktivt sykemeldt. Jeg ville hatt det fælt uten jobben min og kollegaene mine. De betyr faktisk like mye som familien min. Den ene kunne på en måte ikke vært uten den andre. Uten jobb...ja ingen familie. Hadde jeg ikke hatt råd til da. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jepp - og det kan gå fort! :been there, done that, never again: |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Pauset
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingI denne tråden får en inntrykk av at det er enkelt å skifte jobb. For veldig mange er det ikke det. Jeg bor i en liten by og her er det vanskelig å få jobb. Man holder på den man har. Tidligere kollegaer som har mistet jobben her i byen har måttet begynne å pendle eller jobbe på flyplassen en del mil unna med ugunstige arbeidstider og det som er. Det er ikke alle som er i en livssituasjon der man kan pendle så langt. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingDet stemmer, bina. Men det blir jo så bra når det funker! |
|
|
|
#12 |
|
weird
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingDet høres ut som en leder som hadde skjønt noe viktig, ja.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#13 |
|
weird
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingEn ting, mens vi er inne på temaet.
http://www.dagbladet.no/2010/01/04/k...elonn/9763886/
|
|
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg er veldig enig med deg i det. De fleste av mine "erfaringer" med tvilsomme sykemeldinger, kommer derimot fra folk med samme yrke som meg selv. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bare sær
Og så synes jeg debatten stadig dreier seg om å "komme seg på jobb".
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg skjønner at du setter på spissen og er enig i at en kan ta i betraktning hvilken jobb folk har, men for veldig mange av oss med kontorjobb tilbringes altså ikke dagen med å drikke te, spise kamferdrops og kose seg! Jeg kan f.eks. ikke gjøre min jobb på noe som helst bra vis hvis jeg er dårlig, og kan heller ikke velge hjemmekontor særlig ofte siden en stor del av jobben min går på å forholde meg til andre mennesker. Det blir for enkelt å si at alle med kontorjobb kan sitte på kontoret sitt i fred og ro, og at vi derfor ikke har like stor grunn til å bli sykemeldt som dere som ikke har kontorjobber. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Sliter med tastaturet
Jeg ble også litt provosert over dette kjenner, jeg ... Sist redigert av Hasselnøtt : 20-01-10 kl 19:36. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingEnig med deg Hasselnøtt, av og til savner jeg det uforpliktende fysisk tunge arbeidet mitt som jeg kunne legge igjen når jeg drog fra jobb. Nå bærer jeg med meg jobben nærmest hele tiden. Å være leder innebærer et stort ansvar og i praksis føler jeg at jeg aldri har fri. Tidligere var det nok slik at man som pedleder kunne overlate mye av det administrative arbeidet hos styrer. Slik som det er i dag ser jeg at jeg må ta mer og mer av det selv. Sist redigert av Perhonen : 20-01-10 kl 20:34. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Mother of Dragons
|
Vel, jeg har hatt jobber som er helt sinnsvakt tunge i helsevesenet og jeg har hatt kontorjobb. Det er fordeler og ulemper med begge deler.
|
|
|
#20 |
|
weird
Det var noe sånt jeg tenkte på. Kamferdropsen og teen ble nevnt fordi jeg så for meg sykdom som krever noe isolasjon og gir mindre plager ved fysisk ro. Jeg kunne like gjerne ha sagt "med kleenexboksen ved siden av".
|
|
|
![]() |
|
|