|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Det bør være aktivtetskrav til ALLE som er involvert i prosessen med å få folk friske. Ikke bare friske nok til å gå på jobb, men friske nok til å ha god livskvalitet.
|
|
|
#182 |
|
Ustabil
|
Enig i det. |
|
|
|
|
|
#183 |
|
Ustabil
|
Å ja, "bare fokusere på seg selv" er utbredt. Legene har taushetsplikt og kan ikke fortelle arbeidsgiver nesten noe som helst, men mange arbeidstakere hevder at det er legen som har "beordret" hvile og fokus på seg selv. Hvis det er tilfelle at legene sier det, og dette ikke er noe pasienten bare sier for å slippe å møte arbeidsgiver, så syns jeg det er på grensen til ansvarsfraskrivelse fra legen. |
|
|
|
|
|
#184 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jepp - og det kan gå fort! :been there, done that, never again: |
|
|
|
|
|
#185 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Ja, det er noe der.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#186 |
|
Passiv
|
Det er jo ikke enkelt for da hadde det jo vært fikset vil jeg tro. |
|
|
|
#187 |
|
Ustabil
|
Der hvor jeg jobber og har jobbet har det aldri stått på pengene i slike saker. Jeg har alltid brukt det jeg har ment har vært nødvendig, trukket inn bedriftshelsetjenesten, bedriftspsykolog, spesialister på konfliktløsning, osv. Vi har tilbudt enkeltpersoner timer hos psykolog, lege eller miljøterapeut, som arbeidsgiver betaler for, vi har tilbudt fysisk opptrening, osv. Det er klart at det er ulik praksisk på dette blant arbeidsgivere også. Men jeg har opplevd at mange oppfatter det som SÅ tabubelagt å jobbe med konfliktløsning, snakke med psykolog, drøfte psykososiale forhold, osv, at det er som om det knytter seg i magen på dem, og de bare KAN ikke være med. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
weird
Det kommer jo an på hva man legger i "å tenke på seg selv", da. Lystbetonte aktiviteter, det å komme seg ut hver dag, gå en tur osv. kan være en del av det som trengs. Eller, som jeg fikk beskjed om: "Å skape seg noen pusterom i hverdagen".
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#189 |
|
Passiv
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingDet stemmer, bina. Men det blir jo så bra når det funker! |
|
|
|
#190 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Men da har du jo fått beskjed om å gjøre noe da! Skape pusterom er jo i høyeste grad med på å aktivisere deg
|
|
|
#191 |
|
weird
Oj.
|
|
|
|
|
#192 |
|
Men først, kaffe!
Føy til B12 også! Jeg har ikke vært sykemeldt for utbrendthet o.l, men jeg visste virkelig ikke hvor jeg skulle hente energien fra en periode. Sov all fritid og lot mannen dra lasset. Det var nesten så jeg gråt når vekkerklokka ringte om morgenen, det var ikke mye moro. En liten tur til legen og i løpet av 14 dager var jeg som ny, hadde B12 mangel, og nå får jeg som de på gamlehjemmet en sprøyte hver mnd for å dekke inn for dette. Hipp hurra! |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingDet burde vært en selvfølge å bli testet for de mest generelle sykdommene, slike man kan få svar på ved hjelp av en blodprøve osv. Hos meg selv var det helt tilfeldig at det ble oppdaget at jeg hadde diabetes. Samt at blodtrykket var skyhøyt. Ennå strever jeg litt med det der, det er arbeidssomt. Men selv om jeg nå kunne vært 100 prosent sykemeldt velger jeg å gå på jobb som aktivt sykemeldt. Jeg ville hatt det fælt uten jobben min og kollegaene mine. De betyr faktisk like mye som familien min. Den ene kunne på en måte ikke vært uten den andre. Uten jobb...ja ingen familie. Hadde jeg ikke hatt råd til da. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Jeg fikk iallefall beskjed på jobben at jeg hadde de samme rettighetene som de andre. Jeg gjorde alltid mitt ytterste for å legge legetimer til utenom, men noen ganger hadde jeg tre-fire ulike behandlere/leger i uka, og da er det vaskelig å finne tid som passer utenom alt. Hos min vanlige lege er det også ofte sånn at enkelteperioder kan man velge og vrake i timer, andre ganger må man ta det som fins, eller finne seg i å vente i 4 uker, og det er jo ikke alltid mulig når man er kronisk syk.
|
|
|
#195 |
|
Ustabil
|
Jeg tror vel egentlig vi er ganske enige, og at det ikke handler om enten-eller men om alt med måte. |
|
|
|
|
|
#196 |
|
weird
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingDet høres ut som en leder som hadde skjønt noe viktig, ja.
|
|
|
|
|
#197 |
|
tankefull
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingDet er en ting har har stusset over nå etter at jeg begynnte i jobb igjen, etter mange år som hjemmeværende. Jeg har hatt 3 perioder med sykemelding, en gang pga øyebetennelse som ikke gav seg, en gang pga influensa og en gang pga lungebetennelse. |
|
|
|
|
|
#198 |
|
weird
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingEn ting, mens vi er inne på temaet.
http://www.dagbladet.no/2010/01/04/k...elonn/9763886/
|
|
|
|
|
#199 |
|
Ferdiglada
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingKie, dette har du rett i. Eg har gått frå ein jobb med både fysiske og psykiske påkjenningar i turnus til kontorliv med heimekontor, flexitid og muligheiter for å totalt styre min eigen arbeidskvardag. I åra før hadde eg nok gjennomsnittlig fire vekers sjukmelding pr år på grunn av belastningane, mens det no ikkje kunne ramle meg inn å tenke tanken på å vere sjukmeldt. Føle eg meg pjusk en dag tar eg heimekontor.
|
|
|
|
#200 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg er veldig enig med deg i det. De fleste av mine "erfaringer" med tvilsomme sykemeldinger, kommer derimot fra folk med samme yrke som meg selv. |
|
|
|
![]() |
|
|