Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Det blir jo veldig feil å anta at 'folk flest' reagerer sånn eller sånn på en gitt situasjon, folk er ikke like, og reagerer følgelig ikke likt på samme situasjon. Sånn sett blir det ganske meningsløst å uttale seg om hvorvidt noen ikke burde tatt seg nær av en kommentar eller hvorvidt noe er mobbing eller ikke, for ikke å snakke om tidsaspektet. Det hele koker ned til at alt dette er subjektive faktorer som påvirker hverdagen til folk ulikt. Det er også en sosial kontekst som man ikke nevner så ofte; hverdagen til folk flest inneholder mange flere impulser, og potensielt stressmomenter, enn den gjorde for bare 20 år siden. Nå er vi tilgjengelige døgnet rundt, får informasjon om det meste til de fleste tider. Jeg tror dette påvirker evnen til å takle motgang negativt, før fikk man tider på døgnet når alt man kunne gjøre var å slappe av; på toget på vei til jobb, på hytta i ferien, på kvelden etter klokka åtte (det var jo dårlig kotyme å ringe andre enn nær familie etter åtte). Man fikk en pause fra dagens mas. Man leste avisen til frokost, og så igjen etter middag. Hvor mange av oss har ikke sjekket nettavisen/eposten/facebook/twitter minst fem-seks ganger alt i dag, i en eller annen liten 'pause' fra jobben?
Jeg synes ikke det er særlig rart enkelte ikke klarer å forholde seg til en slik hverdag, og ihvertafll ikke rart at dette gjør at andre forhold i arbeidshverdagen vipper folk av pinnen. Jeg bryr meg igrunnen ikke om hva foreldrene og besteforeldrene våre måtte holde ut med på sin arbeidsplass, de hadde andre forutsetninger for å håndtere sin hverdag, både psykisk, fysisk og sosialt.
|