Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan bør maten du spiser være laget?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-10, 20:38   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan bør maten du spiser være laget?

Har du noen tanker om det i det heletatt eller er det et fett så lenge den smaker okey og er billig?

Tenker da på alt fra dyrevelferd, til økologi, miljøaspektet, barnearbeid, behandling av ansatte osv.

Alt fra biff, til gulrøter og Cola.

(skal legge barn, så kommer jeg tilbake for å delta )

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 20:45   #2
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Har du noen tanker om det i det heletatt eller er det et fett så lenge den smaker okey og er billig?

Jeg konsentrerer meg først og fremst om kortreist mat, gjerne økologisk, og øko-egg fra frittgående høner. Utover det har jeg nok ikke satt meg inn i hva slags svin de ulike store selskapene har på skogen rundt omkring i verden.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 20:49   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ahh, før den kom til butikken... Jeg tenkte på hvordan den burde være tilberedt, ikke fremstilt.

Vel, jeg er vel ikke så ulik Hasselnøtt. Jeg vil ha økologiske egg, kjøper gjerne økologisk andre ting når jeg finner, lokalprodusert er fint (Men jeg er ikke helt flink nok til å oppsøke de rette stedene for det så ofte da, så det blir mye det som er lett tilgjengelig også)

Men jeg er nok ikke en veldig velinformert forbruker på dette området, jeg burde sikkert skjerpet meg

Gammel 18-01-10, 14:36   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm.... jeg er faktisk litt overrasket over det manglende engasjementet.
Matproduksjon er en kjempe utfording klimamessig og jeg hadde vel trodd at på et forum der forbausende mange når forbausende store høyder over biler som går på tomgang at det var noe mer futt og meninger om hva de putter i munnen og hvordan det blir laget...
Men temaet blir kanskje for stort?

Gammel 18-01-10, 17:34   #5
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal sjekke opp i følgende:
- at klærne vi bruker er økologiske og bomullen har grodd et sted der alle er venner og barnearbeid bare er noe de driver med fordi de synes det er kjekt. Ulla bør komme fra sauer som ikke blir skåret i så blodet renner, og som klippes av godkjente sauefrisører. Pels må unngås, også fuske, for det gir dårlige signaler om at man egentlig liker ekte pels fra hårete dyr.
-at maten ikke inneholder for mye fett, sukker, hvitt hvetemel og acryl-et-eller-annet, e-stoffer og annet som kroppen sikkert ikke har godt av.
- at klær og hus vaskes med vaskenøtter og ikke-pafymerte remedier, eller aller helst ikke vaskes med vann, om man klarer å la være.
- at man legger inn vannbåren varme for å ikke bli flau over røyken som kommer fra vedovnen, for ikke å snakke om panelovner, da bør man helst la være å ha hus å varme opp. Dusje bør man bare gjøre av og til, helst under to minutter.
- at man smører og sminker seg med noe man har kokt selv, da er man sikker på at det ikke har gått med et par rotter i prosessen.

og det er sikkert mer...

Jeg prøver, men jeg blir litt sliten av alt jeg skal tenke på.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 20:25   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

HVa i alle dager ER vaskenøtter?

Gammel 18-01-10, 20:40   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=85

Se, DET vet jeg i alle fall, selv om jeg ikke er så flink til å bestandig egentlig kjenne at jeg ikke burde spise kjøtt fordi dyrene forurenser verden vi bor i mens de lever, og de store slateriene sikkert ikke er etisk korrekte nok.

Gammel 18-01-10, 20:45   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm.... jeg er faktisk litt overrasket over det manglende engasjementet.[...]
Men temaet blir kanskje for stort?

Jeg tror du nærmer deg noe der. Jeg tror ikke du på grunnlag av oppslutningen i denne tråden kan trekke noen konklusjon om engasjementet på den jevne FP-bruker. Kanskje du får bedre oppslutning om du snevrer inn temaet og/eller konkretiserer litt mer i stedet for å legge ut mange stikkord og håpe på at noen har lyst til å mene noe.

Gammel 18-01-10, 21:03   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

HVa i alle dager ER vaskenøtter?

Det er over-hypede nøtter som du kan putte i vaskemaskinen i stedet for såpe. De vasker tøyet litt mindre rent enn det blir med bare vann.

(Skal se om jeg finner link til testen fra Forbrukerrådet.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 21:05   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde selvsagt lest det på FP og ikke den opprinnelige kilden, men her er i alle fall tråden: http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=40340

Beklager avsporingen.

Gammel 18-01-10, 21:06   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg legger vekt på billig mat. :bryter sammen og tilstår:
Men om noen kan skrive på en pakke at dyr har hatt det godt for eksempel, så er jeg villig til å betale for det. Innen rimelighetens grenser.

Jeg legger stor vekt på at maten skal være god også.

Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 21:11   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg legger i all hovedsak vekt på at maten skal være godt tilberedt og av førsteklasses kvalitet. Alt annet er ganske underordnet. Jeg kan godt kjøpe økologiske gulrøtter og betale ekstra for det hvis de ser ut til å smake bedre enn de vanlige, men ikke hvis jeg ikke får noe igjen for det i (merkbar) kvalitet.

Unntaket er egg: jeg merker ikke forskjell på økologiske og vanlige, men jeg kan godt betale litt ekstra for egg fra lykkelige høner. Hvordan gulrøttene har hatt det før høsting, er jeg lite opptatt av, så lenge det ikke har påvirket smaken.

Gammel 18-01-10, 21:14   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg burde vel strengt tatt skrevet at jeg er ekstremt opptatt av at maten inneholder nok protein. Det er igrunnen det som er temmelig styrende for hva jeg spiser.

Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 21:16   #14
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg tror du nærmer deg noe der. Jeg tror ikke du på grunnlag av oppslutningen i denne tråden kan trekke noen konklusjon om engasjementet på den jevne FP-bruker. Kanskje du får bedre oppslutning om du snevrer inn temaet og/eller konkretiserer litt mer i stedet for å legge ut mange stikkord og håpe på at noen har lyst til å mene noe.

Ja, det var det jeg mente å si, egentlig.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 21:20   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det viktigst at det er godt, og så bør det i tillegg være ganske sunt (ikke for mye fett). Vi liker også å ha variasjon i middagene våre.

Vi spiser ganske mye økologisk mat, men det er ikke egentlig viktig for oss.

Jeg setter egentlig pris på kortreist mat, men jeg gidder ikke å lete etter dette i butikken hvis jeg finner langreist mat først.

Gammel 18-01-10, 22:05   #16
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Spiser mye økologisk frukt og grønt, har en abonnementsordning hvor vi får levert frukt og grønt, og frokostpakke med brød o.l. Prøver også å finne kortreiste produkter, men ofte må jeg da velge om jeg vil ha kortreist eller økologisk.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 22:11   #17
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi spiser ikke kjøtt bla.a pga. Forurensning ved produksjon, og kjøper som oftest lokalt produsert mat hvis det er mulig. Vi skulle gjerne ha spist mer økologisk, men økonomien tillater ikke det nå.

Gammel 18-01-10, 22:42   #18
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Jeg er også der at maten skal være billig. Har ikke råd til å være bevisst på dette, men skulle gjerne ha vært det.

"Fornuftig" mat i Norge er svindyr. Man skal ikke lenger enn til Sverige før prisen halveres.

Gammel 19-01-10, 07:09   #19
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Jeg er også der at maten skal være billig. Har ikke råd til å være bevisst på dette, men skulle gjerne ha vært det.

"Fornuftig" mat i Norge er svindyr. Man skal ikke lenger enn til Sverige før prisen halveres.

Har du sjekka lønna i SVerige?
Norsk mat er ikke dyr!

Gammel 19-01-10, 08:08   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Har du sjekka lønna i SVerige?
Norsk mat er ikke dyr!

Masse av den maten jeg spiser som er dyr. Gris er dyr, kylling er dyr, okse er også dyr.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.