Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Skilpadda eller Chiffre eller noen? (Primtall)

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-10, 14:42   #21
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skilpadda eller Chiffre eller noen? (Primtall)

«Because of love» funker for alt.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 14:48   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

m^2 -
Det var det beste svaret!
Spesielt det med at det ikke nødvendigvis er feil.

Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 10:06   #23
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Hmf, det var visst her jeg skulle vært i går, i stedet for å passe på nettene...

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvorfor oppstår primtall ofte i par? Slik at det kommer ofte to primtall etter hverandre med et tall mellom - så går det et stykke, men neste gang dukker det opp primtall som regel i par igjen.)

Det var en litt spesiell oppgave, ja, gad vite om den som har laget den visste hva h*n spurte om? Som Torsken og Esme har kommentert, forekommer primtall ikke ofte i par... Og hvorfor, tja, kanskje fjerdeklassinger er de som nettopp kan svare på det. (Selv om forklaringen til m^2 var glimrende. :-)
Forslag til ny oppgave: Hvorfor er det så primtallstrillinger?

For øvrig må jeg bare anbefale denne boka, for fremmelige fjerdeklassinger og andre primtallstilhengere...

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"What do you mean, what's it 'for'? It's not 'for' anything. It's the truth!

Nemlig.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men store primtall (som i veldig store) har veldig nyttige og viktige anvendelser innen kryptografi. Det henger sammen med at hvis man ganger sammen to veldig store primtall, får man et enda mye større tall som det tar veldig lang tid å faktorisere, hvis man ikke vet hvilke to tall man har brukt til å "lage" det med - mens det går veldig raskt dersom man kjenner de to tallene. (Og her er jeg inne på Chiffres område, så jeg skal ikke si noe mer i åpent forum så jeg dummer meg ut. )

Neida, det var helt riktig. Stjerne i boka.
(Og bare for å trekke en tråd (haha) til en annen tråd: Et "veldig stort" primtall i denne sammenhengen har noe over 300 siffer, altså litt mer enn en googol googol googoler.)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, det er sånn med numerikk (sett fra en fysikers øyne, det kan være at SP og chiffre får hjerteattack nå) at det er bare "snedige sammenhenger mellom tall, og se så kult og artig dette var"-greier.

Nah, vi hever oss over denslags. Kaviar er nå engang ikke for massene.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.