Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Generelt røykeforbud

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-10, 10:31   #121
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men når det gjelder mat så er det jo et mye større og mer sammensatt problem enn røyk? Hva skal man ta bort? Ikke fett, det er jo sunt. Sukker? Tja, det er jo alle enige om er usunt, men sukker er tilsatt i såpass mye mat at det blir et helsike å få bukt med det, vil jeg tro. Røyk er en relativt enkel sak i forhold. Så når det gjelder overvekt tror jeg ikke forbud mot mat er den rette veien å gå altså. Med røyk mener jeg absolutt det kan være en god idé.

Jeg har en liiiiten følelse av at du mener dette fordi du har mer kjennskap til det kostholdsrelaterte enn til det røykerelaterte nå?

Jeg kan love deg at det er ikke flere som bruker en formue på å skaffe seg gule tenner og kreft via røyk enn det er som spiser seg til fedme 3 fordi det er så gøy. Røykeavhengighet er et alvorlig og stort problem for dem som sliter med det og jeg er ikke villig til å si at det er lettere å slutte å røyke enn å få orden på kostholdet. Jeg vil si det er ganske likt.

Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 10:31   #122
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men når det gjelder mat så er det jo et mye større og mer sammensatt problem enn røyk? Hva skal man ta bort? Ikke fett, det er jo sunt. Sukker? Tja, det er jo alle enige om er usunt, men sukker er tilsatt i såpass mye mat at det blir et helsike å få bukt med det, vil jeg tro. Røyk er en relativt enkel sak i forhold. Så når det gjelder overvekt tror jeg ikke forbud mot mat er den rette veien å gå altså. Med røyk mener jeg absolutt det kan være en god idé.

Man kunne for eksempel forby all den reklamen som pøses ut for sjokolade og andre usunne matvarer. Men det er jo komplekst dette med overvekt, siden det ofte har dypereliggende årsaker, og det har vel vært diskutert masse her inne tidligere.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 10:36   #123
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde blitt glad med et sånt forbud i grunn. Men jeg tror ikke det kommer til å skje. Heldigvis plages jeg lite av det i hverdagen min føler jeg, og jeg er veldig glad for at både mamma og pappa har sluttet å røyke.

Overvekt er jo et ekstremt økende problem, uten tvil. Det vanskelige der er jo at man kan jo ikke forby mat. Mat må alle forholde seg til på en eller annen måte, man kan ikke fjerne det på samme måte som man "kan" med røyk.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 10:36   #124
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har en liiiiten følelse av at du mener dette fordi du har mer kjennskap til det kostholdsrelaterte enn til det røykerelaterte nå?

Jeg kan love deg at det er ikke flere som bruker en formue på å skaffe seg gule tenner og kreft via røyk enn det er som spiser seg til fedme 3 fordi det er så gøy. Røykeavhengighet er et alvorlig og stort problem for dem som sliter med det og jeg er ikke villig til å si at det er lettere å slutte å røyke enn å få orden på kostholdet. Jeg vil si det er ganske likt.

Jeg snakker faktisk ikke om psykiske årsaker nå (og jo jeg vet mye om dem, jeg har ei mor med langt fremskreden Kols som allikevel ikke sluttet å røyke før for et halvt år siden og hun fikk diagnosen for 10 år siden). Når jeg sier problemet er mer sammensatt mener jeg dette med forbud, hva man skal forby og hvordan man skal gjøre det. Det er jo enklere å forby EN ting som røyk, enn å gå inn og vurdere hva som er sunt eller ikke av mat. Du vet jo hvordan synet på fett er, feks, tro meg når jeg sier at det er en av de første tingene de desverre hadde fjernet.

Gammel 20-01-10, 10:39   #125
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg snakker faktisk ikke om psykiske årsaker nå (og jo jeg vet mye om dem, jeg har ei mor med langt fremskreden Kols som allikevel ikke sluttet å røyke før for et halvt år siden og hun fikk diagnosen for 10 år siden). Når jeg sier problemet er mer sammensatt mener jeg dette med forbud, hva man skal forby og hvordan man skal gjøre det. Det er jo enklere å forby EN ting som røyk, enn å gå inn og vurdere hva som er sunt eller ikke av mat. Du vet jo hvordan synet på fett er, feks, tro meg når jeg sier at det er en av de første tingene de desverre hadde fjernet.

Jeg må presisere at jeg ikke mener man skal forby sukker eller fett heller altså. Jeg tror ikke forbud er veien å gå hverken med røyk eller mat.

Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 10:42   #126
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, de MÅ forby røyk. Jeg takler ikke mer av den dritten!

Gammel 20-01-10, 10:48   #127
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jo, de MÅ forby røyk. Jeg takler ikke mer av den dritten!

Men du. Når du sier sånt så vekker du akkurat samme reaksjon hos røykerne som du selv får når noen krever at man skal tre ting nedover hodet på overvektige enten det har sannsynlig effekt eller ikke. Er ikke det litt dumt? Det løser jo fint lite - det blir bare å gi uttrykk for at man er frustrert. Hvilket også er lov - men ikke særlig konstruktivt.

Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 10:51   #128
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg vet det, jeg måtte bare. Er så lei av å ha sett mamma ødelegge hele livet sitt bla. pga. den røyken, og å se venner ødelegge mye for seg selv pga. den. Og jeg er lei av å bli skikkelig dårlig av å stå og se på et 17. maitog eller en utendørs konsert, fordi folk plent skal stå og røyke midt i folkemengder. Jeg blir ekstremt dårlig av det. Jeg er drittlei! *ikke i det konstruktive hjørnet i dag*

Gammel 20-01-10, 11:02   #129
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det bør bli forbudt enkelte steder å røyke i alle fall. Totalforbud i Dyreparken i Kr-sand og andre fritidsparker rundt om i landet. Flere ganger når vi har vært i badeland i Dyreparken så er vi blitt "plaget" av at noen røyker ved nabobordet. Fysj og æsj.

Ellers er jeg enig med Iset at det er plagsomt når det står folk og røyker i 17 mai tog. Synes det er tragisk at det ikke kan vises mer hensyn. Jeg skjønner ikke hva enkelte tenker med jeg. Jeg blir kvalm og får hodepine av røyk. Kan ikke fatte og begripe at jeg en gang i tiden har røyket selv.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 11:02   #130
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vet det, jeg måtte bare. Er så lei av å ha sett mamma ødelegge hele livet sitt bla. pga. den røyken, og å se venner ødelegge mye for seg selv pga. den. Og jeg er lei av å bli skikkelig dårlig av å stå og se på et 17. maitog eller en utendørs konsert, fordi folk plent skal stå og røyke midt i folkemengder. Jeg blir ekstremt dårlig av det. Jeg er drittlei! *ikke i det konstruktive hjørnet i dag*

Jeg har all forståelse for det.

Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 13:11   #131
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å forby røyk i fritidsparker vil bare resultere i at barna til røykere aldri får gå i sånne. Er det noe vi ønsker?

Diabetes er under oppseilig og noe av grunnen er fordi folk slutter å røyke. Studie viser at eksrøykere har stor risiko for å få diabetes. Diabetes har absolutt noe i røykedebatten å gjøre.

Jeg ble mobbet da jeg røykte ("de hensynsløse røykerne ") og blir mobbet nå ("norges befolkning blir feitere og feitere -eier de ikke magemål? ").

Gammel 20-01-10, 13:21   #132
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Å forby røyk i fritidsparker vil bare resultere i at barna til røykere aldri får gå i sånne. Er det noe vi ønsker?

Diabetes er under oppseilig og noe av grunnen er fordi folk slutter å røyke. Studie viser at eksrøykere har stor risiko for å få diabetes. Diabetes har absolutt noe i røykedebatten å gjøre.

Jeg ble mobbet da jeg røykte ("de hensynsløse røykerne ") og blir mobbet nå ("norges befolkning blir feitere og feitere -eier de ikke magemål? ").

Huhei. Fiiiine generaliseringen. Come on.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 13:26   #133
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Huhei. Fiiiine generaliseringen. Come on.

Okei. Jeg hadde ikke tatt med barn i park der jeg ikke fikk røyke. Jeg hadde ikke vært til å være sammen med etter tre timer i folkemengde uten mulighet til å røyke.

Gammel 20-01-10, 13:27   #134
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Okei. Jeg hadde ikke tatt med barn i park der jeg ikke fikk røyke. Jeg hadde ikke vært til å være sammen med etter tre timer i folkemengde uten mulighet til å røyke.

Se, det er noe annet.

Jeg hadde ikke røyket i en fornøyelsespark.

Gammel 20-01-10, 13:28   #135
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Men jeg tror ganske sikkert at mange røykere er sånn som jeg var. Selv om du ikke er det.

Gammel 20-01-10, 13:29   #136
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Selvfølgelig. Og mange er som jeg er.

Gammel 20-01-10, 13:38   #137
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Jepp.

Gammel 20-01-10, 14:09   #138
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Men da hadde du vel sendt barna dine i en fornøyelsespark sammen med noen andre i stedetfor å sørge for at de aldri hadde fått gått i en slik park. Hvis ikke, blir jeg bent frem sjokkert altså. Man lar ikke røykingen stå i veien for sine egne barn, man gjør bare ikke det. Man finner løsninger.

Gammel 20-01-10, 14:16   #139
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Det vet jeg ikke Iset, for jeg har aldri vært i situasjon der det ikke var lov å røyke i fornøyelsespark. Jo, enkelte røykere lar røyken stå i veien for barna: "vent litt, jeg skal bare ut på trappa en tur først" er en setning jeg erindrer å ha ytret.

Gammel 20-01-10, 14:21   #140
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det vet jeg ikke Iset, for jeg har aldri vært i situasjon der det ikke var lov å røyke i fornøyelsespark. Jo, enkelte røykere lar røyken stå i veien for barna: "vent litt, jeg skal bare ut på trappa en tur først" er en setning jeg erindrer å ha ytret.

Sånne setninger ytrer jeg daglig. Vel, ikke akkurat den da, men samme type. Det gjør jo alle. Jeg klarer bare ikke helt å fatte argumentet med at barn aldri vil få oppleve ditt og datt om røyk blir totalforbudt her og der, for man finner da løsninger.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:15.