Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Noe vits med vinterdress/kjøredress første vinteren til barn født i juni?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-10, 10:32   #21
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noe vits med vinterdress/kjøredress første vinteren til barn født i juni?

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Jeg synes Trolldressen blir for tykk i bilstolen. Selene skal nære kroppen og det får man ikke til når man har pose/dress som krever selen på utsiden. I tillegg så må du da løsne seler og åpne pose hvis du skal inn steder. Bilstolpose drar du bare opp glidelåsen(e) på så er det klart. Ikke noe baby som forstyrres.

Hmm, det er sant. Dette var jammen ikke enkelt gitt. Tror jeg må tygge litt på den.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 10:39   #22
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stikka: Den bilstolposen går også bak ryggen, eller er det bare et trekk som man tar over stolen? Om den går bak ryggen må vel også den bygge litt i tykkelsen der, eller er den sydd veldig tynn akkurat der?

minibolle mai 2012
Gammel 21-01-10, 10:40   #23
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kokos: Maxi Cosi-posen er en pose - ikke et trekk. Vi hadde også denne posen. Det er selehull i posen og den er like tykk under som over.

Gammel 21-01-10, 10:44   #24
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn ser den ut:

Gammel 21-01-10, 10:46   #25
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Sånn ser den ut:

Ja, det var det jeg trodde. Da bygger vel denne litt i ryggen også eller?

minibolle mai 2012
Gammel 21-01-10, 10:48   #26
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Bygger i ryggen? De bygger i hele lengden, så de bygger ikke noe mer i ryggen. Selene er romslige nok til at det ikke er et problem at de går gjennom et lag pose.

Gammel 21-01-10, 10:51   #27
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Stikka: Den bilstolposen går også bak ryggen, eller er det bare et trekk som man tar over stolen? Om den går bak ryggen må vel også den bygge litt i tykkelsen der, eller er den sydd veldig tynn akkurat der?

Den bygger litt, men den er veldig tynn. Uansett så blir kroppen presset inn mot ryggen så det er ikke det som gjør det vanskelig å stramme. Lag på lag på lag foran kroppen vil presse veldig på babyen når du skal stramme så hardt som man skal stramme for at babyen skal sitte trygt. Veldig mange har selene alt for løst.

Sikkerheten er som sagt en ting, men det praktiske med å enkelt kunne regulere tykkelsen når man går inn og ut er noe av det beste med posen syntes jeg.

Gammel 21-01-10, 11:10   #28
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå var min 8 mnd første høsten,men jeg brukte ullfleecedressen til Nøstebarn den første høsten/vinteren. Inn og ut av bil hadde vi ett ullpledd over. Han var alltid god og varm.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 11:10   #29
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Den bygger litt, men den er veldig tynn. Uansett så blir kroppen presset inn mot ryggen så det er ikke det som gjør det vanskelig å stramme. Lag på lag på lag foran kroppen vil presse veldig på babyen når du skal stramme så hardt som man skal stramme for at babyen skal sitte trygt. Veldig mange har selene alt for løst.

Sikkerheten er som sagt en ting, men det praktiske med å enkelt kunne regulere tykkelsen når man går inn og ut er noe av det beste med posen syntes jeg.

I see, nå forstår jeg litt bedre. :inn med teskje i dag tydeligvis: Titter etter bilstolpose jeg nå.

minibolle mai 2012
Gammel 21-01-10, 11:14   #30
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper ikke vinterdress og ikke bilstolpose, men satser på ulldress / ullfleecedress. Jeg sikler sikkert på Nøstebarn sin til høsten kjenner jeg meg rett . Etter jul kjøper jeg sikkert en billig enkel jakke som babyen kan ha når den skal sitte i vogna. Så får vi se mot våren, om det blir mye utelek, tror jeg har en gammel Mikkline vårdress liggende som funker.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 11:59   #31
Cabrel
Aktiv

Cabrel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Cabrel er litt kulCabrel er litt kul
Standard

Jeg har et septemberbarn, og han har en fleecedress som vi har brukt når han er i bilstolen og når han har ligget i vognen før vinterposen kom i bruk.

Før vinteren slo til, holdt det med bomullsklær under fleecen, men nå i vinter har vi brukt ull. På de aller kaldeste dagene har han også hatt et lite ullteppe over bena.
Vi kjører storesøster til og fra barnehagen hver dag, så det blir litt bilkjøring på ham.

Nå er fleecedressen i ferd med å bli litt snau, så jeg sikler litt på ullfleecedressen fra Nøstebarn, men mulig jeg bare kjøper en ny fleecedress også.

Cabrel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 12:09   #32
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Minsten her er født i mai og vi har brukt ullfleecedress i vogn og bilstol.

I tillegg har vi brukt Reimadressen et par ganger. Den er stor til ham ennå, str. 74, men det gjør ikke noe, han står eller går ikke ennå likevel. Men den er kjekk å ha til litt forsiktig aking i snøen, vi har et slikt babyakebrett med masse støtte i. Vi er mye på fjellet og ute og leker i snøen så derfor synes vi det har vært kjekt å ha en skikkelig utedress til ham.

Gammel 21-01-10, 12:13   #33
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjøpt Reima Minitec på salg. Den kan brukes som både pose/bilstolpose og dress. Det blir mye inn og ut av bil for minsten, siden vi må levere og hente poden i barnehagen. Og vi har ikke garasje, så bilene er kalde.

Jeg ser for meg at den blir brukt som pose første del av vinteren, og så mer som dress på slutten. Poden var tidlig ute med å starte "utelek"-karrieren, skjønt det var vår da...

Den kostet 600,- på salg, så den blir uansett billigere enn om jeg hadde kjøpt pose og dress hver for seg.

Gammel 21-01-10, 13:33   #34
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Niobe: Den får jo ikke bilstolsposefunksjon siden den ikke har hull til seler da. Det blir akkurat som å ha på seg en vinterdress i bilstolen.

Gammel 21-01-10, 13:39   #35
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Niobe: Den får jo ikke bilstolsposefunksjon siden den ikke har hull til seler da. Det blir akkurat som å ha på seg en vinterdress i bilstolen.

Nei, for det er "hull" til seledingsen. Den mellom beina. Trenger jo ikke hull til skulderselene når det er ermer på den, og den er tynnere enn de vanlige Reima babydressene. Skulle jeg brukt den som dress fra starten av (i bilstolen) så ville den vært for stor (bena ville ikke nådd ned i bena, liksom). Som pose kan jeg bruke den tidligere.

Gammel 21-01-10, 13:52   #36
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei, for det er "hull" til seledingsen. Den mellom beina. Trenger jo ikke hull til skulderselene når det er ermer på den, og den er tynnere enn de vanlige Reima babydressene. Skulle jeg brukt den som dress fra starten av (i bilstolen) så ville den vært for stor (bena ville ikke nådd ned i bena, liksom). Som pose kan jeg bruke den tidligere.

Poenget er jo at selen bør gå inntil kroppen. Ikke bare at det hull mellom beina til seledingsen. I en slik "pose" så må fortsatt selene utenpå dressen, akkurat på samme måte som en vinterdress.

Og hvis mener at den ville vært for stor til å bruke som dress fra starten, så blir den jo faktisk for stor som "pose" i bilstolen også. For da kommer ikke seledingsen opp mellom beina men langt nedenfor eller nede på beina, og mye unødvendig stoff som må skvises under selene.

Gammel 21-01-10, 14:02   #37
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Poenget er jo at selen bør gå inntil kroppen. Ikke bare at det hull mellom beina til seledingsen. I en slik "pose" så må fortsatt selene utenpå dressen, akkurat på samme måte som en vinterdress.

Og hvis mener at den ville vært for stor til å bruke som dress fra starten, så blir den jo faktisk for stor som "pose" i bilstolen også. For da kommer ikke seledingsen opp mellom beina men langt nedenfor eller nede på beina, og mye unødvendig stoff som må skvises under selene.

Nei, vi hartestet på et barn i rette størrelsen, og vi fikk strammet selene mye bedre med denne på enn med f eks ullfleecedressen (oppå vanlige klær). Den kan liksom "komprimeres", ullfleecedressen laget folder som vi ikke fikk strammet inn. Om det er mulig å skjønne hva jeg mener.
Det hadde ikke gått med en vanlig Reima babydress, for de er tykkere. Og det er i "fotenden" den blir lang, ikke i ryggen. Så da kommer jo "hullet" på rett plass, uansett. Forskjellen blir jo "kosmetisk" sånn sett, men jeg liker ikke dresser som er så store at tærne når til knærne på dressen. Da ser det bedre ut som pose.

(Har man litt lite å gjøre en dag, så kan man ta med venninne som har barn i rett størrelse til Barnas Hus, og teste barn/pose/dress/bilstolskombinasjoner. :P Det funket forresten best i Britax BabySafe Plus, som har fempunktsele. Bare synd det er litt smalt.)

Sist redigert av Niobe : 21-01-10 kl 14:09.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 14:23   #38
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kokos, min maibaby bruker str 74 nå, så jeg ville ha gått for det hvis du skal kjøpe dress. Vi har bare brukt ull og ullfleeceklær i vinter, og har ikke savnet dress. Vi har ikke bil da, så når han er med i barnehagen sitter han alltid i vogna i posen. Vi har kjøpt en dress, men det er en tynn vårdress. Den er str 80, og jeg har brukt den utenpå ull noen mindre kalde dager når jeg har båret i mei-taien.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:19.