|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Purregebyr - hva er vanlig?Vi får sjelden/aldri purringer på regninger, og de få gangene det har skjedd har det vært Bokklubben og Tele2, og begge disse har først bare en påminnelse om å betale regningen, ikke noe gebyr i første omgang. Så har selvsagt regningene blitt betalt.
|
|
|
#2 |
|
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Purregebyr - hva er vanlig?http://forbrukerportalen.no/klagevei...l/16/klageview |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ute av drift
Sv: Purregebyr - hva er vanlig?Det er ikke inkassovarsel, bare tilleggsavgift på manglende betaling. Eller er det det samme? Var purregebyr feil ordbruk, kanskje?
|
|
|
#4 |
|
Ute av drift
Sv: Purregebyr - hva er vanlig?http://forbrukerportalen.no/faq/1024010552.67
|
|
|
#5 |
|
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Purregebyr - hva er vanlig?http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/1138632654.4 |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Stiv
|
Sv: Purregebyr - hva er vanlig?Purregebyret er max 60 kroner, ref Inkassoloven/Inkassoforskriften. I tillegg kan det beregnes renter for perioden mellom forfall og virkelig betaling, men det skal jo ikke bli mange kronene hvis kravet er på 37,50 kroner...
|
|
|
|
#7 |
|
Ute av drift
Sv: Purregebyr - hva er vanlig?Nå har jeg snakket med noen på et annet forum og i tillegg ringte jeg til forbrukerrådet (og en helt annen ting er at det er vanskelig å finne ut på nettsidene til f.eks tele2 hvor mye det koster å ringe 815-nummer, det står bare at det følger "egne satser").
|
|
|
#8 |
|
Ute av drift
Sv: Purregebyr - hva er vanlig?De har standard klageskjema på tilleggsgebyr liggende på hjemmesiden sin.
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Purregebyr - hva er vanlig?Det der er ikke et purregebyr. Det der er en tilleggsavgift - det er noe helt annet. Poenget er at du har gjennom å ha en avtale med bomselskapet forpliktet deg til å forhåndsbetale penger på avtalen din. Dette har så ikke skjedd antar jeg. Da omgjøres passeringene etterhvert til tilleggsavgifter. |
|
|
|
#10 |
|
Ute av drift
Sv: Purregebyr - hva er vanlig?Jeg har aldri hatt noen avtale med bomselskapet, og har aldri eller har aldri skullet betale noe på forhånd. Det er sånn at man betaler etterskuddsvis, på faktura.
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Purregebyr - hva er vanlig?De legger ikke på en tilleggsavgift til nei. Men de driver mest sannsynlig inn purregebyret, litt avhengig av hvilket bomselskap det er snakk om. Du får da påslag på 63 kroner eller hva det er for noe i neste runde. Det sto i det opprinnelige kravet at de legger på til tilleggsavgift om du ikke betaler. De har hjemmel for dette. |
|
|
|
#12 |
|
Ute av drift
Sv: Purregebyr - hva er vanlig?Synes du det vil være rimelig om jeg betaler opprinnelig beløp + et vanlig purregebyr da, i og med jeg aldri har mottatt noen purring?
|
|
|
#13 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Purregebyr - hva er vanlig?
Det høres ut som om du har kjørt gjennom en bomring. Så lenge du kjører en bil som ikke har brikke og det er et alternativ om at en kan betale der du kjører gjennom og ikke har gjort det så får du denne avgiften. Det er ikke ulovlig siden du tydeligvis har kjørt ulovlig. Et typisk eksempel er E18 før Drammen når du kommer sørfra. Der er det både automat og abonnement. Kjører du da på abonnement og ikke har brikke så får du tilleggsgebyr. Disse skiltene må en følge med på, så du har sikkert kjørt feil. Det er veldig fort gjort. Det som kan være så forvirrende nå er at det er mange bomstasjoner som er automatiske, og der får en ikke tilleggsgebyr, bare selve bompengene på faktura pga. at det ikke er noe annet alternativ. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Ute av drift
Sv: Purregebyr - hva er vanlig?Det er ikke et alternativ å betale der og da, nei. Man får regning. Jeg har fått regningen på 37,50, men ikke betalt den. Nå, et halvt år etter, får jeg regning på 337,50, og de påstår å ha sendt meg en purring tidligere.
|
|
|
#15 |
|
Står på egne ben
Men hvorfor har du da ikke betalt den første regningen? Bomselskapene har noen egne regler tydeligvis. Får mye bomregninger på jobben, og det er få regninger jeg får slettet de 300 kronene på der hvor de står. Det er brukeren av bilen sin feil som gjør at de er lagt på. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Sv: Purregebyr - hva er vanlig?Du må nok bare bite i det sure eplet. Det brevet tilsier at du har passert bommen ulovlig, og du får dermed et gebyr på 300. I utgangspunktet skulle det vært på 300 pr passering, men det slapp du.
|
|
|
#17 |
|
Ute av drift
Som jeg skrev i hovedinnlegget skulle dette selvsagt vært gjort. Hvorfor det ikke ble gjort vet jeg ikke. Kanskje fakturaen falt under sofaen? Kanskje jeg datt ut av nettbanken før jeg godkjente betalingen? Kanskje jeg trodde mannen hadde betalt og han trodde jeg hadde betalt.
|
|
|
#18 |
|
Står på egne ben
Ring bomselskapet og hør. Mulig du kan få slettet det. Skader ikke og prøve i alle fall. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ute av drift
Vi har fått regninger i denne størrelsesordenen flere ganger, det har da aldri vært noe problem, og det har aldri stått at vi skulle betalt på Esso eller andre steder først.
|
|
|
#20 |
|
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Som sagt det varierer litt hvilken bompengering du har kjørt igjennom.
|
![]() |
|
|