Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Purregebyr - hva er vanlig?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-10, 15:10   #1
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Purregebyr - hva er vanlig?

Vi får sjelden/aldri purringer på regninger, og de få gangene det har skjedd har det vært Bokklubben og Tele2, og begge disse har først bare en påminnelse om å betale regningen, ikke noe gebyr i første omgang. Så har selvsagt regningene blitt betalt.

Nå har jeg fått en purring fra et annet firma, og de har 300 kr i purregebyr! Er det vanlig? Er det lovbestemt hvor mye man kan ta i purregebyr?

Det ironiske er at regningen i utgangspunktet var på 37,50, men jeg må si jeg ble litt paff her nå.

(Det skal sies at jeg synes man bør betale regningene sine i tide, altså....)

Gammel 21-01-10, 15:11   #2
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Purregebyr - hva er vanlig?

http://forbrukerportalen.no/klagevei...l/16/klageview

Maks sats for purregebyr på inkassovarsel er pr. 01.01.2010 kr 60.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 15:18   #3
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke inkassovarsel, bare tilleggsavgift på manglende betaling. Eller er det det samme? Var purregebyr feil ordbruk, kanskje?

Har ikke vært borti dette før...

Gammel 21-01-10, 15:19   #4
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

http://forbrukerportalen.no/faq/1024010552.67

Akkurat som staten har bestemt at purregebyr for vegavgift og lisensavgift skal vere mykje høgare enn vanlege purregebyr

Regninga var for en bompassering (eller 2 faktisk), ligger det innunder der, kanskje?

Gammel 21-01-10, 15:23   #5
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/1138632654.4

Purring
Purring kan sendes etter at opprinnelig faktura har forfalt til betaling. Dersom man skal kreve purregebyr, må man imidlertid følge reglene i Inkassoforskriftens § 1-2. Forskriften gir kreditor rett til å ta purregebyr når purringen er sendt skriftlig, og tidligst 14 dager etter opprinnelig forfall. Purringen må dessuten ha en betalingsfrist på minst 14 dager.

Du kan sende så mange purrenotaer du vil, men det er begrenset hvor mange purregebyr du kan beregne deg. Ved innkreving av purregebyr må det gå minst 14 dager mellom purringene.

Det kan kreves purregebyr enten for to purringer eller en purring og et inkassovarsel. Purregebyret kan være på maksimalt 1/10 av inkassosatsen. Inkassosatsen fastsettes hvert år i "Forskrift til inkassoloven".

Maks sats for gebyr på purrenota er pr. 01.01.2010 kr 60.

http://www.bedin.no/php/d_emneside/c...rent_7/hDKey_1

Skriv et brev og klag på gebyret, gjerne med kopi til forbrukerombudet.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 15:28   #6
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Purregebyret er max 60 kroner, ref Inkassoloven/Inkassoforskriften. I tillegg kan det beregnes renter for perioden mellom forfall og virkelig betaling, men det skal jo ikke bli mange kronene hvis kravet er på 37,50 kroner...

Gammel 21-01-10, 15:44   #7
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Nå har jeg snakket med noen på et annet forum og i tillegg ringte jeg til forbrukerrådet (og en helt annen ting er at det er vanskelig å finne ut på nettsidene til f.eks tele2 hvor mye det koster å ringe 815-nummer, det står bare at det følger "egne satser").

Det kan faktisk se ut som dette er helt greit, bortsett fra at de hevder å ha sendt meg en purring, noe jeg er overbevist om at de ikke har gjort. (Dvs jeg er sikker på å ikke ha mottatt...)

Gammel 21-01-10, 16:00   #8
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

De har standard klageskjema på tilleggsgebyr liggende på hjemmesiden sin.

Hvordan kan jeg formulere en sånn klage, i og med de med loven i hånd kan ta en tilleggsavgift på 300 kr, etter utsendt purring? Vi har ikke mottatt purring, er det grunn nok til å ikke betale tilleggsavgiften? Kan godt betale et fornuftig purregebyr, da...

Også står det i klartekst at "innlevert klage utsetter ikke betalingsfristen". Om jeg betaler opprinnelig beløp på 37,50, sender klagen, og lar være å betale de 300 kr, kan de da sende faktura på disse 300 kr etterpå, MED 300 kr til i gebyr?

Gammel 21-01-10, 16:14   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det der er ikke et purregebyr. Det der er en tilleggsavgift - det er noe helt annet. Poenget er at du har gjennom å ha en avtale med bomselskapet forpliktet deg til å forhåndsbetale penger på avtalen din. Dette har så ikke skjedd antar jeg. Da omgjøres passeringene etterhvert til tilleggsavgifter.

Du skal ha fått purring før dette trur eg, litt avhengig av når og hvor du har kjørt.

300 er tilleggsavgiften på den passeringen. Om den da ikke betales så får du purring med normalt påslag på purregebyr og derette inkassosak osv osv osv. Du får ikke 300 per purring nei.

Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 16:20   #10
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Jeg har aldri hatt noen avtale med bomselskapet, og har aldri eller har aldri skullet betale noe på forhånd. Det er sånn at man betaler etterskuddsvis, på faktura.

Jeg kan glatt gå med på at jeg ikke har betalt opprinnelig faktura, det skal jeg ikke nekte for. Men jeg har aldri mottatt noen purring - før nå. Så da tenker jeg at hvis jeg betaler opprinnelig beløp + et vanlig purregebyr, og leverer inn en klage på tilleggsavgiften, pga manglende purring, vil de da legge på en tilleggsavgift når de purrer på tilleggsavgiften, om de ikke godkjenner klagen? Eller noe.

Gammel 21-01-10, 16:29   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

De legger ikke på en tilleggsavgift til nei. Men de driver mest sannsynlig inn purregebyret, litt avhengig av hvilket bomselskap det er snakk om. Du får da påslag på 63 kroner eller hva det er for noe i neste runde. Det sto i det opprinnelige kravet at de legger på til tilleggsavgift om du ikke betaler. De har hjemmel for dette.

Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 16:31   #12
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Synes du det vil være rimelig om jeg betaler opprinnelig beløp + et vanlig purregebyr da, i og med jeg aldri har mottatt noen purring?

Eller skal jeg bare bite i det sure eplet og betale 337,50?

Gammel 21-01-10, 16:32   #13
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Det er ikke inkassovarsel, bare tilleggsavgift på manglende betaling. Eller er det det samme? Var purregebyr feil ordbruk, kanskje?

Har ikke vært borti dette før...

Det høres ut som om du har kjørt gjennom en bomring. Så lenge du kjører en bil som ikke har brikke og det er et alternativ om at en kan betale der du kjører gjennom og ikke har gjort det så får du denne avgiften. Det er ikke ulovlig siden du tydeligvis har kjørt ulovlig. Et typisk eksempel er E18 før Drammen når du kommer sørfra. Der er det både automat og abonnement. Kjører du da på abonnement og ikke har brikke så får du tilleggsgebyr. Disse skiltene må en følge med på, så du har sikkert kjørt feil. Det er veldig fort gjort. Det som kan være så forvirrende nå er at det er mange bomstasjoner som er automatiske, og der får en ikke tilleggsgebyr, bare selve bompengene på faktura pga. at det ikke er noe annet alternativ.

Maks purregebyr er kr 60, men tilleggsavgift blir som en bot fordi du har gjort noe ulovlig. Akkurat som parkeringsbot.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 16:33   #14
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Det er ikke et alternativ å betale der og da, nei. Man får regning. Jeg har fått regningen på 37,50, men ikke betalt den. Nå, et halvt år etter, får jeg regning på 337,50, og de påstår å ha sendt meg en purring tidligere.

Gammel 21-01-10, 16:35   #15
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke et alternativ å betale der og da, nei. Man får regning. Jeg har fått regningen på 37,50, men ikke betalt den. Nå, et halvt år etter, får jeg regning på 337,50, og de påstår å ha sendt meg en purring tidligere.

Men hvorfor har du da ikke betalt den første regningen? Bomselskapene har noen egne regler tydeligvis. Får mye bomregninger på jobben, og det er få regninger jeg får slettet de 300 kronene på der hvor de står. Det er brukeren av bilen sin feil som gjør at de er lagt på.

Gammel 21-01-10, 16:35   #16
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Du må nok bare bite i det sure eplet. Det brevet tilsier at du har passert bommen ulovlig, og du får dermed et gebyr på 300. I utgangspunktet skulle det vært på 300 pr passering, men det slapp du.

De sender sjelden ut regninger på 37,50 (eller hva det var) der har du et ansvar for å reise innom en esso eller noe sånt å gjøre opp for deg innen en uke.

Men for all del; dette kan jo variere fra bompengeselskap til bompengeselskap.

Gammel 21-01-10, 16:38   #17
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Men hvorfor har du da ikke betalt den første regningen?

Som jeg skrev i hovedinnlegget skulle dette selvsagt vært gjort. Hvorfor det ikke ble gjort vet jeg ikke. Kanskje fakturaen falt under sofaen? Kanskje jeg datt ut av nettbanken før jeg godkjente betalingen? Kanskje jeg trodde mannen hadde betalt og han trodde jeg hadde betalt.

Gammel 21-01-10, 16:38   #18
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Som jeg skrev i hovedinnlegget skulle dette selvsagt vært gjort. Hvorfor det ikke ble gjort vet jeg ikke. Kanskje fakturaen falt under sofaen? Kanskje jeg datt ut av nettbanken før jeg godkjente betalingen? Kanskje jeg trodde mannen hadde betalt og han trodde jeg hadde betalt.

Ring bomselskapet og hør. Mulig du kan få slettet det. Skader ikke og prøve i alle fall.

Gammel 21-01-10, 16:39   #19
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

De sender sjelden ut regninger på 37,50 (eller hva det var) der har du et ansvar for å reise innom en esso eller noe sånt å gjøre opp for deg innen en uke.

Vi har fått regninger i denne størrelsesordenen flere ganger, det har da aldri vært noe problem, og det har aldri stått at vi skulle betalt på Esso eller andre steder først.

Jeg har passert lovlig, fått en lovlig regning, så ikke mottatt purring, og SÅ fått tilleggsgebyr. Jeg har ikke fått tilleggsgebyr pga ulovlig passering.

(Da jeg skrev hovedinnlegget trodde jeg at dagens brev var første purring, da.)

Gammel 21-01-10, 16:44   #20
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Vi har fått regninger i denne størrelsesordenen flere ganger, det har da aldri vært noe problem, og det har aldri stått at vi skulle betalt på Esso eller andre steder først.

Jeg har passert lovlig, fått en lovlig regning, så ikke mottatt purring, og SÅ fått tilleggsgebyr. Jeg har ikke fått tilleggsgebyr pga ulovlig passering.

(Da jeg skrev hovedinnlegget trodde jeg at dagens brev var første purring, da.)

Som sagt det varierer litt hvilken bompengering du har kjørt igjennom.
Noen få sender ut faktura.

Tilleggsgebyrprinsippet er uansett det samme hos alle. Jeg har snakket meg utav flere, men da har det vært bompengegreiene som har rotet, ikke jeg.
Nå er det i utgangspunktet du som har rotet, så jeg tror ikke du får snakket deg utav den. Det er like lett som å prøve å snakke seg fra en parkeringsbot.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:00.