Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-10, 10:30   #11
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mange av sykemeldingene i mitt yrke kommer av mistrivsel og konflikter på arbeidsplassen

Da bør man kanskje få vurdert sykemelding basert på hvilket yrke man har? Ah, du er lærer. Jeg vil sende deg videre til konflikthåndteringskonsulent først før vi prøver sykemelding. Ah, du er hjelpepleier, du får en grønn resept og må svømme 1000 meter 2 ganger i uken, og gå til fysioterapeuten på jobben din annenhver dag i lunsjen, funker ikke dette etter 3 uker, så kan du komme tilbake, så skal vi prøve noe annet. Astmaen din er dårlig av å jobbe på smelteverket sier du? Prøv friske fjellturer hver helg!

Sitat:

Og ang. argumentet ditt med at kutt i sykelønnen vil utsette andre for fare: Tror du det er noe bedre på skoler og sykehjem nå? Konstant for lav bemanning (en generøs sykelønnsordning bidrar til det) for få voksne i barnehage/skoler. Veier som ikke blir brøytet i tide osv, osv. Det er ikke alle yrker som har en person som står klar til å steppe inn når noen er syke, på din argumentasjon kan det nesten virke som om du tror det.

Det blir vel ikke akkurat bedre om de skal følge dine forslag her:

Sitat:

Jeg tror iallfall at en reduksjon av sykelønnen ville fått folk til å tenke seg om og vurdert andre yrker/redusert stilling hvasomhelst i grunn fordi de faktisk taper på å være hjemme.

Foreløpig finnes det mennesker her i landet som sliter i skikkelige lavtlønnsyrker til tross for at de får en lusen lønn og slitasje på helsen sin. Istedet for å si at vi trenger ikke at dere gjør den fantastiske jobben dere gjør, dere må velge noe annet, eller ha dere selv å takke. Så synes jeg de fortjener heder og ære for innsats og verdier. Å be mennesker å gå ut bla. av helse og sosialsektoren fordi det går ut over helsen deres og de da forbruker av skattepenger (som de selv er med på å betale inn), vil jo bare skape et enda større problem på et annet område: Det er allerede underbemanning, hvordan skal vi få rekruttert nok feks helsearbeidere til å kunne ha et forsvarlig helsevesen (og få behandlet folk fort nok til å få dem ut i arbeid igjen og ikke bli sykemeldt).

Sitat:

Og selvfølgelig vil samfunnets utgifter bli redusert ved at de som virkelig ikke takler reduksjon i inntekten sin får sosialhjelp! Denne er behovsprøvd, noe sykelønnen ikke er. (Dette har vi da snakket om før. :teskje: )

Men om de er de eneste som egentlig blir rammet, så er det jo det eneste som skjer? De som har råd til 5% mindre lønn er det jo ikke et problem for.

Jeg er ikke uenig i at noe skal gjøres, jeg er bare uenig med argumentasjonen og løsningene dine.

Jeg tror det er stor forskjell på kortidssykemeldte og langtidssykemeldte, noen er det en gang, noen er gjengangere. Kostnaden ved å holde gjengangere i arbeid gjennom et helt liv fremfor å kaste dem ut av arbeidslivet er mye mindre enn om vi hiver dem ut av arbeidslivet fordi de er en byrde for de andre med sine gjentakende sykemeldinger.

Den eneste forutsetningen jeg kan se for at sykelønns-forslaget ditt skal kunne fungere, er om man først får alle opp i en lønn som gjør at de kan ta vare på seg selv som enslig, og ha litt slingringsmonn å gå på dersom de skulle miste litt av lønnen når de ble syk. Avskaffe ordet lavtlønnsyrker, og sørge for at man er i stand til å klare seg i det samfunnet vi lever i på den lønnen en får. Og selv da (og selv om det i seg selv er en god idé), synes jeg at det finnes mange andre bedre idéer. Som smilefjes sin om å sørge for at det er nok behandlere til å få folk på fote så fort som mulig. Gjøre det lettere for bedrifter å tilby goder som treningskort på helsestudio eller svømmehall, fysioterapeut i arbeidstiden, ergoterapeuter som passer på arbeidsstillinger og kommer med råd med jevne mellomrom, medarbeidersamtaler, veiledningssamtaler, mulighet til fleksibilitet i ulik grad. osv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.