Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Matter - lekser i 1. klasse

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-10, 17:39   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Matter - lekser i 1. klasse

Og så har Herremannen lekser i Science og jeg trenger deres innspill ...

Which sentence describes matter?

1. Matter has mass.
  2. Matter takes up space.
  3. Matter has many tiny parts.
  4. All the sentences describe matter.
I min verden så passer 1 og 2 men ikke nødvendigvis 3. Men tror dere at det skal være 4 tross alt?

Og et spørsmål fra meg. Hvordan gjør jeg tankestrek på Mac? (Heter det det på norsk? En lang -.)

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 17:54   #2
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Sv: Matter - lekser i 1. klasse

Nummer en og to er jo selve definisjonen på materie. Nummer tre er forsåvidt også riktig i og med at materie er bygd opp av atomer og molekyler. Så jeg ville sagt nummer fire og så kranglet heftig med læreren hvis det viser seg å være feil svar.

En ting til som taler for svar nummer fire er at man spør etter "hvilken setning", altså i entall, ikke flertall. Så det ser ut som et etsvarsspørsmål.

Ang Mac har jeg ingen idé. Windows hele veien her i gården.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 18:17   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

baltie har svart det jeg tenker.

Gammel 23-01-10, 18:28   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

All materie er bygd opp av "tiny parts", ja, og det er det vel heller ikke usannsynlig at Herremannen har lært det på skolen. Så jeg antar nok at 4 er riktig svar, jeg også.

Hvorfor mener du at 3 ikke nødvendigvis stemmer?

Gammel 23-01-10, 20:04   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg ville svart 4, men med litt forbehold. Et elektron eller et positron er også materie, men ikke nødvendigvis sammensatt av mange små deler. (?)

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 20:05   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det tok forresten litt tid før jeg klikket meg inn på tråden her, fordi jeg umiddelbart gikk ut fra at den handlet om gulvtepper.

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 20:34   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

All materie er bygd opp av "tiny parts", ja, og det er det vel heller ikke usannsynlig at Herremannen har lært det på skolen. Så jeg antar nok at 4 er riktig svar, jeg også.

Hvorfor mener du at 3 ikke nødvendigvis stemmer?

Jeg tok bare for gitt at de ikke hadde snakket om atomer enda, men det har de kanskje. Barna er jo tross alt bare 6-7 år. Da tenkte jeg at tiny parts var mer "små deler" og alt er jo nødvendigvis ikke små deler (om man bortser fra å tenke på atomer). Men har de det så stemmer det selvsagt! Uansett så må jo 4 være riktig for 1 og 2 er jo riktige og det er bare et svar som er riktig. Jeg kan virkelig ikke huske at vi lærte oss slike ting i 1. klasse ...

Sist redigert av Pelen : 24-01-10 kl 04:35.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 21:01   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg ville svart 4, men med litt forbehold. Et elektron eller et positron er også materie, men ikke nødvendigvis sammensatt av mange små deler. (?)

Det virker forsåvidt rimelig for meg at man sier at "alt stoff er satt sammen av mange bitte små deler" uten å problematisere det ved å snakke om hvorvidt de bitte små delene også er satt sammen av mange bitte små deler, og hvis ikke, hvorvidt delene kan regnes som stoff.

(Og regnes elektroner som materie, egentlig? Jeg er ikke sikker på hva slags definisjon man kan regne med at førsteklassinger har lært.)

Gammel 23-01-10, 21:34   #9
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg aner ikke, men jeg mistenker at en modde har nå endret overskriften uten å lese innholdet i tråden.

Matte - lekser i 1.klasse

Oi, der var det endret tilbake alt ja.

Gammel 23-01-10, 22:02   #10
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Og et spørsmål fra meg. Hvordan gjør jeg tankestrek på Mac? (Heter det det på norsk? En lang -.)

– Alt strek.

Gammel 23-01-10, 22:36   #11
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Elektroner regnes forsåvidt som materie, men da tror jeg man beveger seg inn på områder av fysikken man ikke akkurat kan forvente at 6-7-åringer vil forstå.

Det er også forskjellige definisjoner av hva materie er bygd opp av, alt avhengig av hva man ønsker å snakke om. Atom og molekyldefinisjonen vil jeg mene er grei å presentere for en 1.klassing. Skal man være riktig avansert kan man snakke om proton, neutron og elektrondefinisjonen. Og føler man det blir for lett kan man gå for kvarker og leptonerdefinisjonen. Og sånn kan man holde på.

Gammel 23-01-10, 22:40   #12
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Består ikke også protoner av mindre deler? Jo, kvarker. :googler: Men kvarkene opptrer aldri alene, bare to eller tre sammen. Altså burde vel 3. også være riktig (hvis ikke elektroner også er materie da ).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 22:43   #13
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Standard

Elektroner er også materie, men det er veldig trygt å anta at i denne sammenhengen så er svar nummer fire riktig. Vi snakker tross alt om førsteklassinger. Tror ikke de har helt snøring på protoner, nøytroner og elektroner enda, de har nok fått det presentert som "tiny parts".

Gammel 24-01-10, 10:10   #14
Skvetten
Passiv

Standard

Det er selvsagt nummer 4. Dersom læreren kaller det feil argumenterer du for at du ikke ser noen grunn til å ikke lære din sønn hele bildet fra starten av. Man kan lage partikkelfysikk enkelt om man bare vil.

Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 11:56   #15
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Jeg aner ikke, men jeg mistenker at en modde har nå endret overskriften uten å lese innholdet i tråden.

Matte - lekser i 1.klasse

Oi, der var det endret tilbake alt ja.

Det var ikke meg altså. :føler for å forklare meg siden jeg deltok i tråden akkurat da:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.