Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Hvilken bærbar skal jeg kjøpe?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-10, 15:16   #41
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bærbar skal jeg kjøpe?

Vi har hatt PC-er fra Dell, Mac, Fujitsu Siemens og Acer. Av disse er det kun Mac som ikke har tatt kvelden, bråkt som et uvær, skjermer som plutselig alternative farger, hatt rare innfall som skaper hodebry i hytt og gevær. Og til dels Fujitsu.

Gammel 23-01-10, 15:26   #42
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Av maskinparken her i heimen er det én boks som har vært på rep. Den er det ikke windows på.

På MBP-en min døde batteriet vel ganske nøyaktig etter ett år :\

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 15:26   #43
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nar sant skal sies er vel pc´ene her hjemme underlagt ganske strenge regimer ang. bruk for å ikke tiltrekke seg virus o.l. Jeg har brukt Mac i nærmere 15 år, og har aldri hatt problemer på den fronten. Det er heller ikke like lett å forklare den ene poden hvorfor f.eks. World Of Warcraft nekter å fungere. Mac´en kan du bruke uten å måtte ringe teknikere og support-folk for å skjønne noe av. Når det gjelder at Mac er dyrere enn pc finnes det mange undersøkelser som viser det motsatte. Når du legger til merkostnadene ved pc i form av lengre opplæring, dårligere produktivitet og kortere holdbarhet, så kommer faktisk Mac best ut av det.

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 15:29   #44
Slettet bruker
Passiv

Standard

Til syvende og sist er jo brukeropplevelsen det viktigste. Prøv begge operativsystemer og velg det som føles mest riktig rent intuitivt. Alle kan ha uflaks med å få en dårlig/ødelagt maskin, men å velge operativsystem ut fra tekniske feilprosenter på maskinvare blir direkte meningsløst.

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 15:35   #45
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Drammeprinsen, her.

Nar sant skal sies er vel pc´ene her hjemme underlagt ganske strenge regimer ang. bruk for å ikke tiltrekke seg virus o.l. Jeg har brukt Mac i nærmere 15 år, og har aldri hatt problemer på den fronten. Det er heller ikke like lett å forklare den ene poden hvorfor f.eks. World Of Warcraft nekter å fungere. Mac´en kan du bruke uten å måtte ringe teknikere og support-folk for å skjønne noe av. Når det gjelder at Mac er dyrere enn pc finnes det mange undersøkelser som viser det motsatte. Når du legger til merkostnadene ved pc i form av lengre opplæring, dårligere produktivitet og kortere holdbarhet, så kommer faktisk Mac best ut av det.

Hva er din erfaring som macbruker med mange pc-er i heimen da? Er det like hyppige hardwarefeil på pc-ene synes du? Og hvor mange pc-er får man nå får tiden per mac?

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 15:44   #46
Slettet bruker
Passiv

Standard

Min erfaring med pc´ene er sterkt begrenset. Jeg ønsker meg selv en bedre skjebne. Ja, maskinen min har vært til reparasjon. Og man får ca. 1 pc mot 1 Mac, når man sammenligner ut fra like tekniske spesifikasjoner. Det vil variere noe i begge retninger, ut fra hvilke spesifikasjoner man legger til grunn. Og jeg vil uansett ikke anbefale noen å kjøpe det ene eller andre ut fra pris alene. F.eks. kan man få en bruktbil til 20 000,- - 30 000,- kroner. Men jeg får neppe lov av samboeren min til å kjøpe den av den grunn.

Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 15:45   #47
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Mac.
Jeg bruker heller mac minien i stua en bærbar`n min.

Gammel 23-01-10, 22:07   #48
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Har ikke bestemt meg 100% enda, men har litt mer formening om hva jeg skal ha.
1. Det blir pc og ikke mac.
2.Det skal være kraftigst mulig prrosessor, mye minne og best mulig oppløsning på 15,4 skjerm.
3. Hadde håpet å ikke bruke mer enn 10.000,- men det kan diskuteres.

Kikket på lenovo som mrc foreslo, og likte forsåvidt det jeg leste, men er fortsatt åpen for gode forslag.

Gammel 23-01-10, 23:57   #49
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

TCO-undersøkelsene er gjerne basert på bedriftsmiljøer i USA, og strengt tatt er det vel noen år siden man har hatt større uavhengige undersøkelser på dette området - i hvert fall så vidt jeg har sett.

Når det ellers gjelder større Mac-miljøer er det på langt nær like gode totalløsninger for større bedrifter for administrasjonen av maskinene enn en del av løsningene man finner i Windows, og til Windows. Samt enklere å finne folkene som evt. har erfaring med løsningene. Hvilke modeller man ellers har i dag for oppsett og drift av maskinparken i større bedrifter har blitt endret mye de fem siste årene - ikke minst med tanke på økt mobilitet, samt da også flere sikkerhetsmessige utfordringer som ikke bare går på virus o.l., men også informasjonssikring og administrasjon av informasjonssikringløsninger.

I slik bedriftssammenheng blir det for mange svært ubetydelig i henhold til OS - det er applikasjoner som brukes, og det er for mange ikke mye rundt operativsystemet i seg selv det skal gis opplæring i.

På mange områder blir det i TCO-sammenheng også "feil" å se kostnadene uten også å gå inn å se på bedriftene man evt. har sett på for hva de evt. gjør "feil" i administrasjonen/drift av maskiner.

Rent sikkerhetsmessig vil jeg si at man ikke må hvile på tanken om at Mac er mer sikkert enn Windows. Etter hvert som Mac har fått en større markedsandel vil det potensielt også komme flere trusler. Jeg har liten tro på at Mac OS X i seg selv er spesielt sikrere - de aller fleste "sikkerhetstruslene" man har sett de senere år har vært basert på å lure brukere. En del av problemene har videre ligget i at en del av merkelig grunn ikke har kjørt oppdateringer.... Se Conflicter, som etter flere måneder etter fix begynte å skape problemer....

Sist redigert av mrc : 24-01-10 kl 00:05.
Gammel 24-01-10, 00:02   #50
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har en mac og en Lenovo Thinkpad. Skal du absolutt ha PC kan jeg gå god for Lenovoen, men macen er atskillig bedre.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 00:21   #51
mrc

mrc sin avatar

Standard

Min erfaring med pc´ene er sterkt begrenset.

Men likevel skal det dømmes nedenom og hjem?

Gammel 24-01-10, 00:29   #52
mrc

mrc sin avatar

Standard

Skal ellers sies at en aktør som bruker å gi veldig mye for pengene når det gjelder sine bærbare er Multicom, f.eks. deres nye NBLB-maskin blir med kraftig Core i5-prosessor, FullHD-skjerm (1920x1080), 500 GB disk, 4 GB minne og Win7 cirka 9500 kroner.

Dette er en maskin som egentlig er fra selskapet Compal, som er en aktør som blant annet står for selve produksjonen til en rekke andre større og kjente pc-produsenter (HP, Dell, Fujitsu og mange flere). Rent produksjonsteknisk burde de i hvert fall vite hva de gjør ;-)

Byggkvaliteten virker i utgangspunktet helt ok, men samtidig er det en avveining i henhold til pris. Maskinen har ikke all verdens batterikapasitet riktignok.

Gammel 24-01-10, 21:47   #53
Malus
lurer

Malus sin avatar

Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Skal ellers sies at en aktør som bruker å gi veldig mye for pengene når det gjelder sine bærbare er Multicom, f.eks. deres nye NBLB-maskin blir med kraftig Core i5-prosessor, FullHD-skjerm (1920x1080), 500 GB disk, 4 GB minne og Win7 cirka 9500 kroner.

Dette er en maskin som egentlig er fra selskapet Compal, som er en aktør som blant annet står for selve produksjonen til en rekke andre større og kjente pc-produsenter (HP, Dell, Fujitsu og mange flere). Rent produksjonsteknisk burde de i hvert fall vite hva de gjør ;-)

Byggkvaliteten virker i utgangspunktet helt ok, men samtidig er det en avveining i henhold til pris. Maskinen har ikke all verdens batterikapasitet riktignok.

Takk for tips! Kikker nå på Multicom, og må si det ser veldig interessant ut. Likte at man kan velge litt selv, og dermed bruke penger på det man syns er viktigst.

Men, prisen din på 9500 klarer jeg ikke å få til..?

Gammel 24-01-10, 22:13   #54
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men likevel skal det dømmes nedenom og hjem?

Min erfaring med pc´ene her hjemme er sterkt begrenset, og det er fordi jeg har vært uheldig og har brukt pc´er ved tidligere anledninger. Når det gjelder hva som er billigst kan jeg bare trekke frem undersøkelser fra bedriftsmiljøer ettersom jeg ikke vet om tilsvarende undersøkelser for private hjem. Men jeg vil uansett anta at dersom Windows er vanskeligere å lære enn Mac OS X i et bedriftsmiljø, så vil dette også være tilfelle i privat sammenheng.

Jeg har ikke tilstrekkelig teknisk kompetanse til å gå inn på en diskusjon om hvorvidt Mac OS X er sikrere enn Windows rent teknisk, men konstaterer bare at jeg aldri har hatt problemer selv, men har flere venner og bekjente med pc´er som har våknet opp med tomme harddisker og maskiner som har blitt ubrukelige på annen måte. Per i dag er Mac OS X mest sikkert. Som du selv skriver vil det "etterhvert" og "potensielt" også komme flere trusler mot Mac OS X. Da får vi potensielt ta diskusjonen etterhvert.

Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 00:36   #55
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Takk for tips! Kikker nå på Multicom, og må si det ser veldig interessant ut. Likte at man kan velge litt selv, og dermed bruke penger på det man syns er viktigst.

Men, prisen din på 9500 klarer jeg ikke å få til..?

Satt opp maskinen med FullHD-skjerm, Core i5-520, 500 GB disk, 4 GB minne, Bluetooth (noe ikke alle trenger...), Win7HP og havnet på 9237, så kommer frakt i tillegg.

Hvilken konfigurasjon og pris kom du fram til?

Gammel 26-01-10, 09:40   #56
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I den grad du bare skal kjøre Autocad en gang iblant så kan du kjøre den virtuelt gjennom Parallels Desktop. Det at man er bundet til Windows en gang iblant tilsier ikke at man børb binde seg til det hele tiden. Still folk spørsmål om de frivillig har gått fra Mac til pc, eller fra pc til Mac? Jeg kjenner INGEN som frivillig har gått fra pc til Mac og ikke kommet tilbake til fornuft etter kort tid.

Jeg hadde Parallels Desktop på min mac, men ikke pokker om det funket å innstallere autocad. Mannen (over middels interessert i data og utdannet ingeniør i data) holdte på å gå ut av sitt gode skinn fordi han ikke fikk det til. Jeg ville dobbeltsjekket med autodesk at det faktisk funker med parallels, for det funket ikke for 2 år siden hvertfall.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 21:56   #57
mrc

mrc sin avatar

Standard

Har Autodesk hardware-dongle på AutoCAD for tiden?
Mener å huske at det var tidligere, men er noen år siden jeg har vært borti det. (sist jeg fiklet med det var det vel dongle på parallellport fortsatt.... ;-)

3D-støtten skal ha blitt bedre i både Parallels og Vmware Fusion, men....

Gammel 26-01-10, 23:35   #58
Malus
lurer

Malus sin avatar

Standard

Har Autodesk hardware-dongle på AutoCAD for tiden?
Mener å huske at det var tidligere, men er noen år siden jeg har vært borti det. (sist jeg fiklet med det var det vel dongle på parallellport fortsatt.... ;-)

3D-støtten skal ha blitt bedre i både Parallels og Vmware Fusion, men....

Nå måtte jeg sjekke hva som mentes med dongle her Men nei, nor sånt vet jeg ikke om på AutoCad.

Har forøvrig ikke fått sjekket noe mer på pc-kjøp, men skal ta det opp igjen i morgen kanskje. Har vært mer opptatt av bil-kjøp i dag

Gammel 07-03-10, 13:26   #59
Malus
lurer

Malus sin avatar

Standard

Nå mangler jeg enda flere taster på tastaturet og pc'n orket ikke å åpne en 3d-modell jeg hadde med hjem fra jobb, så nå er det slutt. Tror jeg har landet på denne fra multicom http://www.multicom.no/SystemConfigu...84381%3bfl%3a0

Må bare bestemme meg for konfigurasjon, men er usikker her.
Tror det blir bedre skjerm, litt bedre prosessor, helst mer minne og bluetooth.

Men merker man egentlig forskjell på f.eks rimeligste og nest rimeligste alternativ på minne og prosessor, eller må man opp på dyreste valgmulighet for at det skal ha noe å si? Og hva er forskjell på Windows 7 home og pro?

Gammel 11-03-10, 00:28   #60
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Tror det blir bedre skjerm, litt bedre prosessor, helst mer minne og bluetooth.

For de fleste burde vel 4 GB holde lenge, men det blir jo avhengig av hva pc-en brukes til såklart. AutoCAD blir ikke av de letteste, men kommer jo også an på med prosjektene man jobber med i AutoCAD.
En mulighet er jo å velge 1x4 GB minne, og da ha muligheten til å sette inn en ekstra 4 GB-modul senere.

Sitat:

Men merker man egentlig forskjell på f.eks rimeligste og nest rimeligste alternativ på minne og prosessor, eller må man opp på dyreste valgmulighet for at det skal ha noe å si? Og hva er forskjell på Windows 7 home og pro?

Jeg tror du godt kan velge den rimeligste prosessoren som maskinen kan leveres med. Du merker nok ellers lite til forskjellen mellom det rimeligste minnet og det andre.

Forskjellene mellom Win7-versjonene kan du se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions

Maskinen er vel for så vidt en konsumentmaskin og gir kanskje ikke helt samme kvalitetsfølelsen på en del områder som en del dyere bedriftsmodeller. Men man får mye for pengene når det gjelder ytelsen og funksjonalitet i hvert fall. Jeg dogger 15,6" skjerm med 1920x1080 i hvert fall. Har 1920x1200 på 15,4" på pc-en jeg selv har nå. God skjerm er i hvert fall for meg særdeles viktig, og jeg er nok villig til å gå ned på en del andre områder for å få skjermen jeg ønsker på den bærbare (på den stasjonære her hjemme sitter jeg med 30" med 2560x1600-oppløsning ;-) )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:25.