Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-10, 12:20   #61
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Pelle: Vel, hvis du hadde droppet "visse kulturer" hadde jeg sikkert ikke blitt provosert, poenget er at det for mange er viktig å ha et fellesskap, selvfølgelig ikke for fire sting i en finger, men hvis eldre familiemedlemmer er akutt syke, fødsler holder på å gå til helvete et cetera.

Jeg synes det er småtåpelig å reagere bare fordi "visse kulturer" blir nevnt. Min erfaring er at det er litt forskjell, og at familier fra "visse kulturer" er verre å forholde seg til en den jevne norske storfamilie. Ikke bare pga språkproblemer (som jo er et problem), men hele situasjonen, oppførselen, forventningene og evnen til å behandle folk med respekt. Jeg er vant til at det fort blir litt "ikke mitt ansvar, Norge fikse" for å være helt ærlig (noe som ofte blir nevt med nøyaktig disse ordene også). Hvis man ikke kan gjøre noe mer, eller hvis det man gjør ikke er godt nok, kommer gjerne rasismebeskyldningene på banen også.

Gammel 23-01-10, 14:04   #62
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes det er småtåpelig å reagere bare fordi "visse kulturer" blir nevnt. Min erfaring er at det er litt forskjell, og at familier fra "visse kulturer" er verre å forholde seg til en den jevne norske storfamilie. Ikke bare pga språkproblemer (som jo er et problem), men hele situasjonen, oppførselen, forventningene og evnen til å behandle folk med respekt. Jeg er vant til at det fort blir litt "ikke mitt ansvar, Norge fikse" for å være helt ærlig (noe som ofte blir nevt med nøyaktig disse ordene også). Hvis man ikke kan gjøre noe mer, eller hvis det man gjør ikke er godt nok, kommer gjerne rasismebeskyldningene på banen også.

Jeg synes motsatt. Men jeg kaller deg ikke tåpelig av den grunn, bare ignorant.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 14:05   #63
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Og ja, jeg vet hva slags grunnlag du har for å uttale deg, og at jeg ikke har den samme first-hand-erfaringen, men jeg synes fortsatt det er fullstendig lov å reagere på "visse kulturer". Bruk heller et avsnitt til på å forklare hva man mener, i stedet for å generalisere.)

Gammel 23-01-10, 14:07   #64
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge vi er to stk så blir den ene hjemme mens den andre drar. Hvis det er noe alvorlig må den som er hjemme vente til man evt får tak i en barnevakt.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 14:28   #65
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes motsatt. Men jeg kaller deg ikke tåpelig av den grunn, bare ignorant.

Jeg har ikke kalt deg noe som helst, aC, du må gjerne kalle meg hva du vil. Jeg snakker utifra min erfaring.

Gammel 23-01-10, 14:30   #66
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har ikke kalt deg noe som helst, aC, du må gjerne kalle meg hva du vil. Jeg snakker utifra min erfaring.

Okei, meningene mine da. Småtåpelig. Jeg synes det er mildt ignorant å ikke tro at ordbruk har noe å si for stemningen man vekker.

Gammel 23-01-10, 16:06   #67
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Okei, meningene mine da. Småtåpelig. Jeg synes det er mildt ignorant å ikke tro at ordbruk har noe å si for stemningen man vekker.

Klart den har noe å si. Og det er jo nettopp det jeg mener i møte med "andre kulturer" også. Det er stor forskjell på å si kan dere hjelpe meg, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og dette er ikke mitt ansvar, fiks det! Man hjelper naturligvis etter beste evne i begge tilfeller, men det er noe med respekten, eller den manglende sådan. Jeg synes det er ille at man ikke kan påpeke forskjeller kulturer imellom, uten å bli uglesett eller tatt for å være en rasist.

Gammel 23-01-10, 17:10   #68
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser at "visse kulturer" ble oppfattet som generaliserende. Det var ike meningen, tvert imot var meningen å skrive at det finnes kulturer utenom mainstream norsk kjernefamiliekultur som gjerne møter opp mange. Neste gang skal jeg huske på å heller bruke eksempler, herunder "tilfeller av somaliske storfamilier, pakistanske storfamilier, tyrkiske storfamilier, etnisk norske familier med slitsom svigermor i samme hus som gjerne vil være med, etnisk norske familier med skilte foreldre og hver sin nye partner som vil være med inkl søsken og halvsøsken, iranske storfamilier mfl."

Bedre?

Der jeg jobber er det definitivt mer vanlig at ikke-etniske familier møter opp med halve slakta, selv om de er i mindretall i samfunnet ellers. Og det kan faktisk være ganske slitsomt (som for min venninne som lå på hjerteposten for fred og ro, mens den paksitanske mannen i nabosengen hadde 3-4 skravlende besøkende støtt. Eller hun jeg kjenner som delte rom på barsel der hele storfamilien dreit en lang mars i visittid og var der nesten døgnet rundt for å hjelpe den nye moren). Jeg kjenner personlig ingen tilfeller av så mange slitsomme norske storfamilier på legevakt/helseinstitusjon og kan derfor ikke konkretisere med slike eksempler. Derfor skrev jeg visse kulturer, uten å spesifisere nevneverdig. Det trodde jeg de fleste forstod.

Gammel 23-01-10, 18:10   #69
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

"Andre kulturer" hadde vært så himla mye bedre. Det trodde jeg de fleste forstod.

Gammel 23-01-10, 18:18   #70
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Whatever. Det jeg skrev var ikke akkurat ledd i en NOU.

Gammel 23-01-10, 18:26   #71
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

"Andre kulturer" hadde vært så himla mye bedre. Det trodde jeg de fleste forstod.

Veldig enig med deg, aC - det er det lille vemmelige ordet "visse" som er problemet.

Gammel 23-01-10, 18:32   #72
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er jeg alene med lillegutt, og har bare ett barn så problemstillingen blir både uaktuell og ikke gjeldende meg - men siden jeg er altfor vant til legevakt/sykebil/sykehus-turer fra lillegutt var liten, ville jeg bare av erfaring si at det faktisk er en fordel med at bare én av foreldrene drar, og det er at den andre som er hjemme (og forhåpentligvis sover) er uthvilt når den første er utslitt, for å si det sånn. Om nå ikke ungen skulle bli frisk i løpet av noen timer kan det jo være dager med oppfølging av sjuk unge om det så er hjemme eller på sykehus, og da er det faktisk greit at én av forelderene har litt overskudd hvertfall (sove på skift), framfor at begge har sittet i timesvis (midt på natta?) på legevakt og evt. sykehus og er utslitte.

Det er vanligvis også bare plass til én forelder i sykebil.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 18:58   #73
maria78
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør/øst landet
maria78 er litt kul
Standard

Sv: Jeg spør

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

En forelder drar ja. Ved alvorlig sykdom ville en forelder blitt med først og den andre etter når barnevakt var på plass.

Jepp, helt enig her ja

maria78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 19:45   #74
Intrigue
Superduperaktiv

Intrigue sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Har vært alene og ikke kunnet vekke noen om natta. Har vekket de andre som ikke var syke og reist av sted til legevakta. Hadde aldri gjort det sånn om jeg hadde hatt en annen mulighet

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 20:25   #75
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Veldig enig med deg, aC - det er det lille vemmelige ordet "visse" som er problemet.

Problem, og problem. Er vel ikke verre enn hva man gjør det til.

"Visse steder i byen er det fine parker."
"Andre steder i byen er det fine parker."

Selv ser jeg ikke den enorme forskjellen. Spesielt når det er relativt utbredt at andre kulturer, ganske mange som sådan, har et helt annet forhold til storfamilien enn etnisk norsk kultur. Av både positiv og negativ art.

Gammel 24-01-10, 11:24   #76
Nillenalle
Aktiv

Nillenalle sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Det er litt lettere å forstå og forholde seg til store familier på venterommet ol når man veit litt mer om kultur og bakgrunnen til pasienten. Jeg hadde en ung irakisk mannlig pasient i akuttmottaket som kom sammen med 5 mannlige pårørende. Det var mye roping og tryggling om "help him!!" Stemningen ble ikke truende, bare veldig høylytt. Han hadde et lett anfall av nyrestein og hadde jo såklart vondt, men det sto jo ikke akkurat om livet. Men de kom fra et område hvor legetilgangen var lav og hvor man var "vandt til " å måtte ta litt i for å få "oppmerksomhet" fra helsevesenet. Så de fem ropende pårørende var på en måte en slags forsikring for at han skulle få hjelp.
Det blir jo litt feil i vårt system hvor man skal vente på tur og hvor de sykeste skal behandles først. Men det var jo lettere å forstå situasjonen når man fikk litt kunnskap om deres tidligere erfaringer med helsevesenet.

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 19:33   #77
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes både visse og andre er skrekkelig stigmatiserende og fremmedgjørende. Jeg krever at vi sier Noen kulturer.

Det er mulig at jeg vil endre dette til å kreve Noen kulturer som er minst like fine på Noen områder som Enkelte eller flere andre kulturer.

Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 19:40   #78
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det flere vestlige land enn USA der det er kultur for masseoppmøte? En god del har jo fødselen som en massehappening og nei, ikke bare på TV. Om man sitter og ser på fødselsvideoer på youtube for eksempel, så er det ofte slik at de fra USA har en god del flere tilstede enn vi er vant til her.

Gammel 24-01-10, 20:50   #79
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

En bil hjemme hs søsken, og en drar på legevakta.
Da jeg var alene med mine 2 så måtte jeg faktisk en gang ta med meg jenta når gutten var syk, dette var midt på natten og jeg hadde ingen som kunne komme.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 20:55   #80
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

En bil hjemme hs søsken, og en drar på legevakta.
Da jeg var alene med mine 2 så måtte jeg faktisk en gang ta med meg jenta når gutten var syk, dette var midt på natten og jeg hadde ingen som kunne komme.

Det er jo ikke noe faktisk - klart man må dra opp friske barn hvis man mangler barnevakt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:01.