|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#481 |
|
Passiv
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg skulle ønske det fantes mange ledere som Billa der ute. Som ser muligheter og bruker velvilje og leter etter løsninger som virker. |
|
|
|
#482 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Veldig enig.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#483 |
|
weird
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingDenne synes jeg tydeliggjør hvor problemet for mange kan ligge:
Herfra
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#484 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg er sykemeldt, aktivt akkurat nå, på grunn av et smertefullt beinbrudd som ikke gror riktig. For meg er det å kunne være på jobb og gjøre noe veldig veldig viktig for min psykiske helse. Lederen min er en fantastisk dame jeg setter stor pris på og som ønsker å legge til rette for at jeg kan ha det slik. Men såvidt jeg har forstått kan man kun ha en aktiv sykemelding for to måneder og så må man ha en annen form for sykemelding, evt 50%. Jeg er slett ikke sikker på at jeg vil fungere i en 50% sykemelding, men jeg må jo prøve. Jeg har en aktiv jobb der jeg går eller rettere sagt skal gå mye. Og jeg vil så gjerne, men når det slik som det er i dag er vanskelig nok å gå ut for å handle mat så undres jeg om det da blir forsvarlig å ha meg "gående" på jobb når jeg feks ikke kan løpe etter barna. Jeg kan jo gjøre mange andre oppgaver. Så hva gjør jeg da. På ortopedisk avdeling sier de at jeg må regne med at det kan ta et år før jeg blir bra. jeg kan ikke tenke meg å være hjemme fra jobben et år. Det går ikke an. Da er det bedre å knaske smertestillende og gå uansett. |
|
|
|
|
|
#485 |
|
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#486 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingMolo, omskolering er faktisk en vei ut av vanskelighetene, fordi man ofte kan knytte problemer som de du har til nettopp den arbeidsplassen du var på. Jeg og opplevde før jeg ble sendt på yrkesrettet attføring at min gamle arbeidsplass gav meg angstanfall og kvelningsfølelse. Jeg kunne kjøre 4 mil for å slippe å handle der. I dag jobber jeg med noe helt annet,og jeg elsker arbeidsplassen min, og yrket mitt. Men jeg kommer aldri til å glemme hvor vanskelig det var. Og jeg kommer til å ta med meg en ydmykhet i forhold til andre mennesker hele livet. |
|
|
|
|
|
#487 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Da det er begrensninger på prikker og jeg ikke gidder prikke vilt så svarer jeg på en motatt prikk i tråden. |
|
|
|
|
|
#488 |
|
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er i prosessen med søknader nå, Perhonen. Det er fryktelig vanskelig, ja, faktisk litt nedverdigende å skulle være på attføring. Grunnen til akkurat det er jo slike tanker man ser blir forfektet i denne tråden. |
|
|
|
|
|
#489 |
|
Pessimistisk Optimist.
Det går ikke på deg personlig nei. Men det er viktig å fortelle, og formidle, gi problemet et ansikt. Og problemet med høyt sykefravær ligger ikke i den enkelte, men i et samfunn hvor kravene til effektivitet blir høyere og høyere, på bekostning av mennesker. Og den prisen bør samfunnet være villige til å betale om vi fortsatt skal ha den vekst og utvikling som Norge har hatt. For det er vi arbeiderne som sørger for den veksten, selv om det tar knekken på oss. |
|
|
|
|
|
#490 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Takk, nå lo jeg faktisk høyt her! |
|
|
|
|
|
#491 |
|
Passiv
|
Tusen takk for at du deler din erfaring. Det du har skrevet om hva du opplevde er utrolig viktig. |
|
|
|
#492 |
|
Pessimistisk Optimist.
Og dette har du så inderlig rett i Smilefjes. Jeg var heldig den gang jeg endte på attføring, fordi kroppen min meldte ifra før hodet ble med. Fastlegen min så før meg selv at jeg ikke ville holde i det yrket jeg jobbet i. Det samme gjorde trygdesjefen i kommunen jeg bodde. Fordel ved å bo på en liten og gjennomsiktig plass. Og det er som du sier, det handler ikke om å være sliten og lei, det handler om å bli oppbrukt. Vi ville aldri i verden behandlet en dyr bil på samme måte som vi behandler oss selv innimellom. Bilen min får nytt drivstoff hver uke, den er jevnlig på service, den blir pusset og vasket. I perioder hvor jeg har jobbet mye har jeg ikke hverken hatt tid eller råd med å ordne meg på håret, og klær trengte jeg jo ikke, jeg hadde jo jobbantrekk. Mat orket jeg ikke, så jeg holdt meg slank og fin. Midt oppe i denne perioden hvor sjefen min så på meg som en maskin skulle jeg takle et samlivsbrudd, pluss en eks som valgte å trakassere meg i den delen av arbeidstiden hvor jeg jobbet alene. Jeg husker jeg tok opp at jeg ikke ønsket å jobbe alene om kveldene av den grunn, pluss at jeg ikke likte å la barna være alene. Til ingen nytte. |
|
|
|
|
|
#493 |
|
Bare sær
|
|
|
#496 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Og takk for den! Du må øve, øve jevnt og trutt, så klarer du nok å gi røde til slutt. Men..ditt første tyttebær? Ever? Vet ikke om jeg skal bli stolt eller skremt...
Jeg tror ikke det var jeg som dro fram lærerene, mener å huske at jeg svarte på et spørsmål med et eksempel?
Du tok meg på kornet der, ja.
Næsj, det går vel "both ways" det der?
På en måte-ja, men det sier vel også litt at det nå er nødvendig med ekstra motivasjon for å gå på jobb. |
|
|
|
|
|
#497 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingNå har vel verden forandret seg noe siden grunntanken om "jeg får jo lønn og bidrar min skjerv til fellesskapet" var det viktigste for en arbeidstaker. Jeg hadde ikke giddet jobbet som lærer for lønna, for å si det sånn. Der er det helt andre ting som motiverer, og slik er det nok for mange, spesielt med høyere utdanning. |
|
|
|
|
|
#498 |
|
Bare sær
Nemlig, og derfor er det ikke sånn at når man får vanlig lønn selv om man er syk, så finnes det ingen incentiver for å gå på jobb.
|
|
|
#499 |
|
Erfaren nok
|
Jeg har sjelden behov for å gi tyttebær egentlig. Er jeg uenig sier jeg det som regel i tråden. Og kanskje jeg bør fortsette med det.
|
|
|
#500 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Eller arbeidslivet har blitt akkurat bittelitt for tøft. Du forstår vel at det kan gjelde mange selv om du ikke syns det er det?
|
![]() |
|
|