|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Plutselig tilbake
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
Lyst ulltøy som har blitt gråttStrømpebuksene til storesøster har blitt heller grå enn hvite utover vinteren. Er det noe å gjøre med det? Flekkfjernespray er fy på ulltøy regner jeg med. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lyst ulltøy som har blitt gråttDu kan farge de. Vet ikke om de er så lette og få hvite igjen, men i en annen farge. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Lyst ulltøy som har blitt gråttÅ få de hvite igjen går nok dårlig tenker jeg, men du kan farge dem i en fin farge, som passer til tøyet hun har. Lilla, brun eller ja - noe du liker |
|
|
|
#4 |
|
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lyst ulltøy som har blitt gråttFlekkfjerning er ikke fy på ull så lenge du bruker riktig flekkfjerner. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Plutselig tilbake
![]() ![]() |
Sv: Lyst ulltøy som har blitt gråttNin: hvor får man kjøpt det da? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Lyst ulltøy som har blitt gråttGallesåpe får man i helsekostbutikker. Og Troll sitronsåpe i endel barneutstyrsbutikker.
|
|
|
|
#7 |
|
Epikur
|
Sv: Lyst ulltøy som har blitt gråttDu kan kjøpe Gallesåpe, både fast og flytende på helsekost eller bestille på vaskenotter.no. http://www.vaskenotter.no/bestilling.html
|
|
|
#8 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Lyst ulltøy som har blitt gråttJeg har prøvd med både gallesåpe og sitronsåpe - men ulla vår er stadig like grå, gusten og til dels flekkete.
|
|
|
#9 |
|
MORMOR
Sv: Lyst ulltøy som har blitt grått
Gallesåpe kjøper jeg i Sverige. Babyproffsen har, og helsekosten. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Lyst ulltøy som har blitt gråttÅ farge strømpebukser som ikke er i 100% ull (de har ofte litt elastikk i seg) er et litt risikabelt prosjekt. Jeg tenker; |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Plutselig tilbake
![]() ![]() |
Synes det er meste av strømpebukser i ull til jente er hvitt eller veldig lyst i fargen. Av en eller annen grunn er det masse mørkeblått å få, men det skulle jeg kjempet hardt for å få på storesøster, som er en ganske rosa-prinsesse-og-kjoler type jente. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Lyst ulltøy som har blitt gråttJeg har hvite til pent - men rosa og brune og grå til hverdags. Janus har vel også rød? Hva vet vel jeg - enda er det jeg som bestemmer for lillesøster. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Plutselig tilbake
![]() ![]() |
Sv: Lyst ulltøy som har blitt gråttTror rett og slett jeg må være tidligere ute med å kjøpe neste høst, for det blir jammen raskt utplukket av ull. Fikk lankene mine på to par som det var litt spreke farger på da jeg kjøpte. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
New kid on the block
Hvor: Arktis
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lyst ulltøy som har blitt gråttGallesåpe kan du bestille fra Clas Ohlsson eller www.krusedull.net
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Lyst ulltøy som har blitt gråttLillesøster har ullsokker som er kvite under (ikkje særlig genialt), men med sitronsåpe blir dei skinnande kvite igjen. Sjølv om dei er omtrent svarte etter ein dag og to i barnehagen. Vasker dei for hånd, gnir litt såpe på dei og skrubber godt, skyller og heng dei til tørk over dusjen. Då er dei fine og tørre neste dag. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
MORMOR
Her går alt i maskinen, som regel to fulle maskiner i uka. All ære til deg som orker håndvask. Det hadde ikke nyttet her. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
New kid on the block
Hvor: Arktis
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lyst ulltøy som har blitt gråttHæ? Ulltøy som er så takknemlig lett å vaske for hånd!
|
|
|
#18 |
|
MORMOR
Sv: Lyst ulltøy som har blitt gråttVi bruker kun ullklær på de minste i vinterhalvåret. Bomull blir ikke brukt i det hele tatt før våren og varmen kommer. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Lyst ulltøy som har blitt gråttEg har to som bruker ullklær heile vinteren, men det blir kun vaska om det er flekker på det. Ellers henger eg det bare til lufting om kvelden. Som regel er det bare trøya som har fått eit par flekker, og då tar eg det kjapt i vasken. Sokkane vaskes ca 2. kvar dag om dei ikkje er veldig skitne. |
|
|
|
![]() |
|
|