Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Toffen! Nei, jeg mener: Modder!

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-10, 15:17   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Du kan ikke lage adjektiver av hvilket som helst substantiv med -lig. Endelsen har en viss betydning, sånne adjektiver betegner en måte, barnslig betyr f.eks. sånn ca. «på samme måte som et barn ville gjort det», og det er ikke alle substantiver som ville passe inn.

Andre endelser har mye mindre egen betydning og kan brukes mye mer generelt. (De er mer produktive, heter det.) For eksempel -ing, som du kan bruke til å lage substantiver av (nesten) hvilket som helst verb.

:nerder videre:

Det var her jeg egentlig diskuterte, men så forsvant den tråden ut av syne et øyeblikk.

Men jeg bare fortsetter og later som ingenting jeg. :likeblid:

Men altså. Som et barn ville gjort det - ergo funker barnslig. Som en unge ville gjort det - også funker ikke ungelig? :forvirret:

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Korrekt, Smilet. Du er i ferd med å bli morfolog.

:går for å lete på google: (Siden linken viser til wikipedia. :tsk tsk: )

Men altså. (Siden jeg jo endte på wikipedia likevel.)
Derivasjon? De sier at det er derivasjon? Derivasjon er jo å omdanne x^3 til 3x^2.
Å omdanne venn til vennlig er også derivasjon?
Betyr det da at vennlig er språkfolk sitt svar på en annengradsligning derivert fra en tredjegrads?

Sist redigert av Ru : 29-01-10 kl 15:39. Årsak: Man kan altså redigere egne innlegg og legg til mer informasjon i stedet for å poste 3 innlegg på rad ...
  Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:37.