|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Skal man få bestemme over egne penger? (Aftenposten)http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1613656.ece
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Tja, man har flere muligheter. Du har jo full råderett over egne penger og eiendommer så lenge du lever. |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?
Er forsåvidt enig i det tilfellet du nevner, men det finnes jo endel eksempler på at ting kan blir ganske urettferdig også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Permakulturell
|
Det kan man gjøre. Ellers er jeg egentlig imot dette overformynderiet og lurer litt på bakgrunnen for økningen. :løpe og sette seg inn i saken:
![]() |
#5 |
Permakulturell
|
Da har jeg lest litt mer, og opprettholder min mening. Jeg er imot. Det blir å gå for langt i å regulere folks økonomi.
![]() |
#6 |
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Jeg synes en million holder lenge.
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Jeg innrømmer å ikke ha tenkt noe særlig over problemstillingen, men umiddelbart synes jeg det er et unødvendig forslag. Jeg klarer ikke helt å se hvorfor man skal være forpliktet til å overlate noe til sine voksne barn på over 60 år for eksempel. Det virker urimelig at datteren man ikke har sett på 15 år skal kunne kreve det samme som sønnen som har pleiet en de siste ti årene. Det kan godt hende jeg synes arveloven er foreldet og at regelen om 2/3 til hver livsarving bør fjernes. Men jeg har ikke satt meg inn i konsekvensene av en slik lovendring, så kanskje mener jeg det ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Det finnes mange mulige urimeligheter uansett hvilken modell man velger. Jeg synes umiddelbart det virker svært sjarmerende at Gates "avspiser" sine barn med noe hundre millioner, mens han gir milliarder til veldedighet. På samme tid synes jeg det er sinnsvakt vulgært at puddelen "Fluffy" skal arve hus og formue, mens barna ikke får en krone. Jeg synes det er tåpelig at godt voksne mennesker skal arve formuer og hus når de har mer enn nok fra før, samtidig synes jeg jeg ser arveoppgjør der noen bli begunstiget og andre ikke. At feks min far som pleiet min bestemor burde ha fått noe mer av boet enn de som stakk innom en gang eller to i året. Men det ville blirr urettferdig det også, om han hadde fått mer enn 1/5.
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
Jeg mente ikke at man skulle ha et regelverk som delte etter fortjeneste. Hvis man avskaffer likhetsprinsippet bør det være til fordel for et system der man kan velge selv hvem som skal arve en. Jeg har absolutt ikke noe tro på noen regelstyring av arv fordelt etter innsats. ("Ti besøk i året i femten år gir en arvegevinst på 432 000 kroner". Ehh … Nei.)
Det er selvsagt sant, så jeg kan jo eventuelt endre til "som kom på besøk to ganger i uken og pratet og var hyggelig". |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Jeg synes personlig at arverett (muligens med unntak av odel) burde avskaffes. Det er noe kunstig over det at det er automatikk at man skal overta forrige generasjons penger. Enten får de gi dem bort i levende live (på et tidspunkt hvor barna kanskje trenger dem mer?) UTEN arveavgift, eller skrive testamente. Og selv bestemme 100% hvordan alt skal fordeles.
![]() |
![]() |
#11 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Jeg synes ikke det gjør noe om en viss andel bør gå til barna, men grensen på 2/3 opp til en million burde holde i massevis. Jeg ser ingen grunn til å øke andelen som er pliktarv. Så dette er jeg helt imot.
![]() |
#13 |
Snikende tiger
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Jeg er enig med Missa. Jeg synes at man selv skal få kunne gi bort pengene mens man lever uten arveavgift, eller bestemme hvor pengene skal gå etter en har gått bort.
![]() |
#15 |
Ringskrømt
|
So? Hans valg! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Snikende tiger
|
Jeg vet, jeg tenkte på det akkurat i det jeg postet. Tenkte jeg skulle skrive noe om det, men jeg ombestemte meg. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, for tankene er i kaos akkurat nå. Poenget er at jeg ser at begge deler kan utnyttes og ende opp urettferdig. Det blir jo også en helt annen ting når flere barn er involvert. I vårt tilfelle har denne damen bare ett barn. Jeg synes dette er vanskelig, jeg...
![]() |
#17 |
Flax
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Dette med arv er et veldig vanskelig tema, fordi det i de "vanskelige" tilfellene kan bli styrt mye ut fra følelser og kanskje manipulering / påvirkning gjennom mange år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Snikende tiger
|
![]() Sv: Skal man få bestemme over egne penger?Og en ting til jeg kom på. Jeg tror jeg er i mot hele prinsippet at det er lovfestet hva som skal skje med dine egne eiendeler. Ja, man er død og kan ikke ta med seg eiendelene sine videre, osv. Jeg synes det blir litt "kontrollfrik" tendenser at staten skal bestemme hva som skal skje med pengene en selv har tjent og forvaltet over.
![]() |
#19 |
Snikende tiger
|
Hvorfor skal det være en forskjell? Som Mikkeline mener, så synes jeg ikke man skal kunne kreve penger som foreldrene har jobbet for.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For meg blir begge disse eksemplene noe som det kunne vært gjort noe med mens vedkommende var i live, hvis det hadde vært vilje til det og man hadde tenkt så langt. Slektningen kunne ha tilgodesett faren din fordi han hjelper henne, i stede for at en datter hun aldri ser skal arve alt når hun dør. Det er fullt mulig å belåne eiendommer på en slik måte at man har nok penger mens man lever, men det blir fint lite igjen å arve. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|