Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvem betaler returporto?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-10, 16:05   #1
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Hvem betaler returporto?

Jeg har akkurat fått tilsendt en kjeledress hvor varen på nettsiden ikke stemmer med virkeligheten. Det står i annonse at beina hadde glatt fòr, noe som ikke stemmer. Nå vil jeg heve kjøpet, men jeg er vel da ikke forpliktet til å dekke porto så lenge de oppgir feil info om varen, eller?

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 16:06   #2
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Hvem betaler returporto?

i følge loven: du
Du kan returnere innen 14 dager via nettkjøp, men du må stå for returkostnadene. Du får derimot igjen alt inkl porto tilsendt deg.

Er kjøpet gjort over telefon eller annet "ikke fast utsalgssted", gate feks, skal de dekke retur

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 16:09   #3
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men hva hvis de sender feil størrelse feks? Må jeg likevel bet returportoen?

Gammel 30-01-10, 16:13   #4
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Men hva hvis de sender feil størrelse feks? Må jeg likevel bet returportoen?

Som regel ja, om ikke du blir enig med selger.
Det heter seg at retur, uansett årsak skal kjøper dekke returporto. Etter loven anses "feil størrelse" som en returårsak, og utgangspunktet er at du dekker. Er bedriften normalt oppegående, dekker de den.

Men sånn sett er jo "feil ved varen" dekkende ved feil str, og i utgangspunktet dekket av kjøpsloven og ikke angrefrist loven, og der husker jeg ikke om det står noe om dette. Mener faktisk at det ikke gjør det....

Gammel 30-01-10, 17:17   #5
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Så da kan selgere oppgi feil på sine nettsider, og vi blir belastet med returporto? Jeg må ut med over kr.100,- i porto, og prisipielt, så irriterer det meg..... men ok, sånn er det vel bare.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 17:34   #6
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville henvendt meg til dem og sagt at du syns at de skal dekke returporto pga den feilinformasjon de har gjort. Jeg gjorde det samme med et par støvletter fra Laredoute, og de dekket returen uten å diskutere. Der hadde de informert om feil cm omkrets rundt leggen, så de passet meg ikke.

Gammel 30-01-10, 19:16   #7
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Så da kan selgere oppgi feil på sine nettsider, og vi blir belastet med returporto? Jeg må ut med over kr.100,- i porto, og prisipielt, så irriterer det meg..... men ok, sånn er det vel bare.

Nei, om man gjør det bevisst blir det jo merkelig polisy. Om et produkt/tjeneste ikke tilsvarer "markedsføring", informasjon +++ så har selger rett til å ordne opp i det, utfra kjøpsloven. Om du ikke heller velger å returnere og få pengene tilbake, utfra angretten. Vil tro at selger dekker returporto om det er feilaktige opplysninger.

Gammel 30-01-10, 19:21   #8
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LiKa, her.

i følge loven: du
Du kan returnere innen 14 dager via nettkjøp, men du må stå for returkostnadene. Du får derimot igjen alt inkl porto tilsendt deg.

Er kjøpet gjort over telefon eller annet "ikke fast utsalgssted", gate feks, skal de dekke retur

Men det er jo ikke angrerett, det er en reklamasjon? Varen er jo feil.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 19:24   #9
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Men det er jo ikke angrerett, det er en reklamasjon? Varen er jo feil.

Jeg skriver det i annet innlegg, feil str er ikke angretten. Men kjøpsloven.
Men når man reklamerer på et produkt, har selger rett til å forbedre eller sende et tilsvarende produkt
Vil ikke kjøperen ha det, så vil jeg tro det raskeste og minst smertefulle er å bruke angretten..... Men jeg kan ta feil, letteste er å høre med butikken den er kjøpt hos

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:07.