Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Valgets kval - bo oppe eller nede?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-10, 22:07   #61
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg hadde ikke vært i tvil Kanutte. Det vil fort bli ganske så kostbart å få de soverommene opp godkjente også.

Det slo meg også...

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:10   #62
saxpia
Aktiv

saxpia sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
saxpia er litt kul
Standard

Jeg ville valgt nede.

saxpia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:11   #63
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dreneringen skal være veldig god, så i utgangspunktet skulle ikke det være noe problem. Og jeg mener at jeg har hørt at soverom i kjelleren heller ikke kan regnes som boareal? Men altså, leiligheten nede er noe vi kan vokse i, når ungene trenger mer plass.

Sist redigert av Kanutte : 02-02-10 kl 21:20.
Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:11   #64
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Hvor: Nord
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Det lofte høres ut som en teit løsning, og ikke så sikker.
En liten brannfelle, selv med stiger.

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:12   #65
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

De to siste husene min mor og far har eid, har hatt rom i kjelleren, der vi har sovet når vi er hjemme. I det første huset bodde jeg også en stund. Det er helt flott der, ingen fukt eller noe, og aldri en følelse av klaus. Men det var nye hus, det ene bygd i 85, og det andre i 97.

Gammel 31-01-10, 22:15   #66
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Standard

Kjempefint hus da.
Altså, du bygger en trapp fra din verada og opp, vips, lett tilgang!

Med oppussign kommer det nåkk til å bli kjempe bra nede.

Gammel 31-01-10, 22:17   #67
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Har du vurdert å la svigers bo med ugene nede, så kan du og mannen kose dere med vin på altanen oppe i ro og fred

Gammel 31-01-10, 22:20   #68
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Standard

Bygge leilighet til svigers i kjelleren, og ha resten selv?
Flott hus!

Gammel 31-01-10, 22:35   #69
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LiKa, her.

Bygge leilighet til svigers i kjelleren, og ha resten selv?
Flott hus!

Jah, hallo hvor mye plass trenger de 2 liksom

Gammel 31-01-10, 22:42   #70
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hilda, her.

Jah, hallo hvor mye plass trenger de 2 liksom

Gammel 31-01-10, 22:43   #71
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Er det fritt for radon?
Hørt bare at det er høyere verdier av radon i kjellere, hvis det finnes radogass i
bakken der huset deres ligger(ikke helt stødig på dette )

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:45   #72
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Radon er et av min mors trumfkort, men nei, det er ikke radon der.
Ellers synes jeg det var et flott forslag om å la svigers bo i kjelleren. Eventuelt i garasjen.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 22:51   #73
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Radon er et av min mors trumfkort, men nei, det er ikke radon der.
Ellers synes jeg det var et flott forslag om å la svigers bo i kjelleren. Eventuelt i garasjen.

Her jeg leier, holder han på å bygge leilighet over dobbelgarasjen sin.
Det er ikke umulig å la de bo der heller

Gammel 31-01-10, 22:59   #74
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror jeg ville bodd nede.

Men det blir sikkert bra uansett. Dere er jo utrolig heldige som får så snille og fleksible og barnebarnkjære "naboer"! Det må jo være deilig å ha in house barnevakter.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 01:33   #75
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville helst valgt andreetg pga utsikt og at det er oppusset. Men ser det upraktiske i det valget siden det bare er 1 soverom, og det er vanskelig å lage flere på loftet. Førsteetg har fordelen med direkte utgang på bakkeplan, to soverom og masse potensiale i kjelleren. Her kan dere etterhvert lage kjellerstue. Det anbefales virkelig ettersom ungene vokser til, og har masse venner på besøk. Oppussing tar dere etterhvert. Gratulerer med nytt hus, og lykke til med valget.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 06:39   #76
Left
Passiv

Standard

Jeg ville også bodd nede ja, for å gå på tå hev med tanke på at løpende barn høres godt hadde jeg ikke likt noe særlig. Derfor er det bedre at to godt voksne mennesker bor oppe. Pluss at plassen taler også i den retning.

Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 09:45   #77
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det mulighet for skikkelige vindu i soverommene i kjelleren? Ellers blir de ikke godkjent som soverom, og er direkte livsfarlige å sove i.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 10:32   #78
Joy
Nybegynner

Joy har et hav av muligheter foran seg
Standard

En stemme til til bakkeplan. Selv om "svigers" er unge og tolerante, er det utrolig hvor mye støy tre barn over hodet - og evt voksenfester - kan lage. Har selv bodd under en barnefamilie da jeg var "ung og tolerant" - og endte opp med å bli irritert til tider. Med tre egne barn har vi valgt å ikke ha leieboer i hybelleilighet i kjelleren, for å slippe å ta hensyn. Lykke til med flytting!

Joy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 10:48   #79
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser godt hvorfor du vil ha 2.etg, men på sikt tror jeg du blir mer fornøyd med valget om dere velger 1.etg.

Eldste her har soverom i kjelleren og det er ikke fukt, kjellerlukt eller mugg der. Jentungen har vanlig str på vinduet på rommet sitt for det er gravd ut en grav foran vinduet. Ingen problem å rømme derfra. Hun har nok det sikreste rommet i huset.

Gammel 01-02-10, 11:48   #80
AprilRyan

AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Ser huset står som enebolig. Vi har akkurat flyttet inn i samme hus som mine foreldre og vi trives veldig godt oppe med flott utsikt. Da vi gjorde om dette huset fra enebolig til tomanns var det mange strenge krav til lydisolering og brannkrav. Jeg vet ikke om dette er lokale regler, eller om det gjelder hele landet.

Hvis dere må oppfylle nyere brannkrav blir det mye tryggere å sove på loftet. Vi har to soverom og loftstue på loftet og da er soverommene så små at de ikke er godkjent med tanke på 190 regelen. Det blir allikevel plass til det de trenger; seng pult og litt hyller til klær. Med god planlegging kan en få til gode løsninger.

Har dere vurdert felles vaskerom i kjelleren? Det har vi, pluss felles kjølerom. Foreldrene mine har et stort gjesterom og hobbyrom i kjelleren, så hvis det blir veldig varmt på sommeren kan vi bare sove der.

Vi har også trapp fra kjøkken og rett ut i hagen, så det er fullt mulig med tilgang til hage selv om dere bor i andre etasje.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:05.