Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Få tilbake moms på varer som sendes tilbake til utendlandsk nettbutikk?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-10, 01:11   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Få tilbake moms på varer som sendes tilbake til utendlandsk nettbutikk?

Jeg skal returnere et par plagg til Bodens engelske nettbutikk. Da jeg fikk levert dem på døren betalte jeg mva og toll og slikt på den medbragte betalingsterminalen til budet fra Bring (?).

Jeg må returnere et par plagg pga feil farge. Kan jeg da kreve momsen tilbaken på en smidig måte?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 13:34   #2
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Få tilbake moms på varer som sendes tilbake til utendlandsk nettbutikk?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg skal returnere et par plagg til Bodens engelske nettbutikk. Da jeg fikk levert dem på døren betalte jeg mva og toll og slikt på den medbragte betalingsterminalen til budet fra Bring (?).

Jeg må returnere et par plagg pga feil farge. Kan jeg da kreve momsen tilbaken på en smidig måte?

Dersom du sender plaggene ut "via" tollvesenet (eksport) kan du søke (tollvesenet) om å få igjen toll og moms. Men du må ha importdeklarasjonen også.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 13:57   #3
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Takk for svar! Hvor får jeg tak i importdeklarasjonen da? Og hvordan gjør jeg det fysisk hvis jeg vil sende tilbake varene via tollvesenet? Må jeg møte opp på en bestemt adresse og vise frem importdeklarasjonen og kvittering for betalt toll der? Jeg tror ikke jeg har noen annnen kvittering enn den jeg kan skrive ut fra nettbanken.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 14:09   #4
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Importdeklarasjon antar jeg at du må hente inn via posten. På denne vil det stå hele fakturabeløpet og kanskje også fakturanummer.

Du må fylle ut en eksportdeklarasjon og få denne ekspedert av tollvesenet før varene sendes ut av landet.

Jeg skulle tro at en telefon til 0 30 12 kan gi deg mer info.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:12   #5
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sitat:

Hva gjør jeg hvis varen må returneres/repareres etter fortolling?
Har du fortollet en vare du ikke ønsker å beholde, kan du returnere varen og deretter søke Tollvesenet om refusjon for det du har betalt i toll, særavgift og merverdiavgift.

Hvis du skal returnere varen, må den tollbehandles (tollekspederes) gjennom Tollvesenet før den sendes ut av Norge. Det betyr at du må deklarere varen for utførsel overfor Tollvesenet, før den sendes ut av Norge. Når forsendelsen er attestert utført av en befrakter eller Tollvesenet, kan du søke refusjon av betalte avgifter.

Reparasjon av varer
Hvis varen skal sendes tilbake for reparasjon, må den tollbehandles (tollekspederes) av Tollvesenet før den sendes ut av Norge. Det betyr at du må deklarere varen for utførsel overfor Tollvesenet, før den sendes ut av Norge.

Er reparasjonen en garantisak (som du ikke skal betale for), slipper du å betale toll og avgifter ved gjeninnførsel av varen igjen – hvis du har deklarert varen for utførsel.
Dersom du selv må betale for reparasjonen, må du betale toll og avgifter av reparasjonskostnadene og for frakten frem og tilbake - dersom du har deklarert varen for utførsel.

Dersom du ikke deklarerer varene for utførsel, må varene fortolles i sin helhet når de ankommer Norge. Da må du på nytt betale toll og avgifter beregnet ut fra varens fulle verdi, frakt- og eventuelle forsikringskostnader.

Tollvesenet refunderer ikke beløp under 100 kroner.

Kilde:http://www.toll.no/templates_TAD/Art...ordan_fortolle

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:16   #6
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

En fin artikkel om det du spør om

http://www.dinside.no/794576/gjor-netthandel-vanskelig

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:46.