Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Advarer mot fødestuer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-10, 21:50   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot fødestuer

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Manglende erfaring er mulig å gjøre noe med. Man kan praktisere innimellom på større steder, få erfaring. Det er mye som kan gjøres om det bare legges til rette for det.

Men vil man nå egentlig det? Det koster en formue å holde selv svært små sykehus i gang, og når man gang på gang ser at de ikke bare koster langt mer enn det store sykehus koster (i forhold til hva det koster å behandle en pasient) og behandlingen forringes fordi personalet ikke får tilstrekkelig erfaring, så er det all mulig grunn til å stille spørsmål ved om man ikke hadde vært bedre tjent med å samle helsetilbudet på større enheter.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 21:56   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men vil man nå egentlig det? Det koster en formue å holde selv svært små sykehus i gang, og når man gang på gang ser at de ikke bare koster langt mer enn det store sykehus koster (i forhold til hva det koster å behandle en pasient) og behandlingen forringes fordi personalet ikke får tilstrekkelig erfaring, så er det all mulig grunn til å stille spørsmål ved om man ikke hadde vært bedre tjent med å samle helsetilbudet på større enheter.

Jeg ser definitivt poenget når gjelder økonomi. Men jeg er likevel ikke enig og jeg ønsker at menneskeverdet skal komme før upersonlige fødeklinikker. Det er nok sikkert ikke mulig, men for meg blir det feil å tenke økonomi hele tiden. Hvorfor kan man ikke hospitere på større steder for å holde kunnskaper og erfaringer vedlike?

Gammel 01-02-10, 21:59   #3
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ser definitivt poenget når gjelder økonomi. Men jeg er likevel ikke enig og jeg ønsker at menneskeverdet skal komme før upersonlige fødeklinikker. Det er nok sikkert ikke mulig, men for meg blir det feil å tenke økonomi hele tiden. Hvorfor kan man ikke hospitere på større steder for å holde kunnskaper og erfaringer vedlike?

I prinsippet er jeg enig, men så tenker jeg at i helsevesenet er det så mange andre områder der man bør slutte å tenke økonomi og begynne å tenke at pasienter ikke skal være lønnsomme, at akkurat det med fødsel blir litt nedprioritert for meg. Det handler sikkert også om at det for meg ikke har spilt noen rolle whatsoever at jeg har født på ordinære avdelinger på større sykehus, jeg er sikkert farget av egen holdning til fødsel.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:01   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

jeg er sikkert farget av egen holdning til fødsel.

Og det er jo selvsagt jeg også. Det er viktig for meg å få føde slik jeg selv ønsker, fremfor at overformynderiet presser meg inn i en føderskerolle jeg ikke ønsker.

Gammel 01-02-10, 22:06   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det er jo selvsagt jeg også. Det er viktig for meg å få føde slik jeg selv ønsker, fremfor at overformynderiet presser meg inn i en føderskerolle jeg ikke ønsker.

Det skjønner jeg, men jeg synes ikke det bør være noe tungtveiende grunn for å opprettholde en fødestue på et sted der det ikke er belegg for å ha en. Ikke minst siden dette stadig viser seg å gå på sikkerheten løs.

Flere ulike tilbud til fødende ved de store sykehusene hadde vært langt å foretrekke, tror jeg.

Gammel 01-02-10, 22:09   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Flere ulike tilbud til fødende ved de store sykehusene hadde vært langt å foretrekke, tror jeg.

Det er jo selvsagt også et poeng. Hvorfor ikke utvide tilbudet ved de større enhetene?

Gammel 01-02-10, 22:09   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Men det er likevel ikke holdbart. Hadde jeg skullet blitt gravid igjen så måtte jeg jo planlagt å ikke bo mer enn en halv times kjøring unna sykehus. Ikke har jeg lyst å føde på sykehus engang. Men nå er jo det en irrelevant problemstilling. Jeg ser jo at dere har mye rett her, men jeg klarer likevel ikke bli helt enig ut fra personlig grunnlag.

Gammel 01-02-10, 22:07   #8
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

I mitt hode blir på sett og vis det en slags luksusgreie, så lenge man har tilbud om et trygt og forsvarlig alternativ. (Men så har jeg som sagt heller ikke hatt noen ønsker/drømmer/tanker rundt fødselen, annet enn å få babyen trygt ut.) Derimot HAR jeg opplevd en veldig rask fødsel, så om jeg hadde måttet kjøre særlig mye mer enn en halvtime hadde jeg født i bilen. Sånn sett ser jeg definitivt poenget med å opprettholde fødetilbud i distriktene, i hvert fall.

Gammel 01-02-10, 22:08   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Sånn sett ser jeg definitivt poenget med å opprettholde fødetilbud i distriktene, i hvert fall.

Eller å utvide luftambulansetilbudet, kanskje?

Gammel 01-02-10, 22:10   #10
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Eller å utvide luftambulansetilbudet, kanskje?

Problemet vil vel gjerne være at man ikke skjønner at man trenger luftambulanse før man sitter der med ungen.

Gammel 01-02-10, 22:02   #11
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

For å høste kunnskaper og erfaringer er det rutine som er det aller viktigste, og det klarer man ikke innarbeide ved litt hospitering.

Mannen min har en jobb som gjør at han er mye rundt omkring på sykehus, alt fra de største til de minste. Og han sier rett ut at det er idioti at de små sykehusene gjør mange av inngrepene og undersøkelsene de gjør.
De gjør de så sjelden at de knapt vet hvordan det skal gjøres og i verste fall gjør de det feil. Mens de store sykehusene gjør de regelmessig og har klare rutiner. (Nå gjelder jo ikke dette fødsel, men det blir samme prinsippet.)

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:02   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Hvis det bare var økonomi, så ville jeg ikke argumentert for sammenslåing, men det er virkelig ikke mulig å opprettholde skikkelig kompetanse med så lav aktivitet som noen av disse fødestuene har.

Det er en del ting man bare kan bli virkelig trygg på når man gjør det mye og ofte, der etterutdanning ikke er nok. En jordmor som bare er med på én fødsel i uka og som ikke har annen backup enn en fersk turnuslege, vil aldri kunne skilte gi et likeverdig tilbud i en krisesituasjon, som en jordmor som er med på mange fødsler hver eneste dag, som har styrken ved å alltid kunne konferere med kollegaer som er minst like erfarne og som i tillegg har et kobbel av leger bare et knappetrykk unna.

Gammel 02-02-10, 08:40   #13
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron

Jeg ser definitivt poenget når gjelder økonomi. Men jeg er likevel ikke enig og jeg ønsker at menneskeverdet skal komme før upersonlige fødeklinikker.

Hvorfor skulle det være noen sammenheng mellom "stort sykehus" og "upersonlige fødeklinikker", egentlig? Hva er det som gjør en fødestue mer "personlig"? Holder det med litt hyggeligere maling på veggene og en lenestol? Hvorfor kan ikke sykehus-fødestuer være koselige, da?

Nå har jeg ikke lest alle svarene, da.
Jeg skjønner dilemmaet mellom det å tilby størst mulig sikkerhet for de fødende, versus å tilby kortere vei til fødetilbudet. Hvordan løser man det hvis man legger ned fødestuene?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 09:05   #14
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg har født to ganger på et lite sykehus (Kongsberg faktisk) og siste gangen på et større.
Jeg er ikke i tvil om at jeg ville ha valgt det miste sykehuset om jeg skulle velge "åsted" for en evt. neste fødsel.
Jeg følge meg mye mer ivaretatt og sett på det minste sykehuset. I det hele tatt en mye bedre opplevelse av fødsel og dagene etterpå.

Gammel 02-02-10, 09:15   #15
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Uten vårt tilbud om fødestue ville alternativet vært svært lang reisevei (6 timer i bil) til nærmeste sykehus. Og det må jo være tryggere med en fødestue med ca 120 fødsler i året enn å belage seg på lang reisevei for å komme til et stort sykehus med større kompetanse?

Min personlige erfaring med fødestue har bare vært positiv. Jeg hadde hatt to "etter læreboka fødsler" da jeg ventet mitt tredje barn. Fødselen endte i hastekeisersnitt gjort av en ortoped (det var ikke gynekolog på vakt). Jordmor som var en erfaren dame håndterte situasjonen utmerket og jeg følte meg aldri redd.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 09:21   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mammamia, her.

Uten vårt tilbud om fødestue ville alternativet vært svært lang reisevei (6 timer i bil) til nærmeste sykehus. Og det må jo være tryggere med en fødestue med ca 120 fødsler i året enn å belage seg på lang reisevei for å komme til et stort sykehus med større kompetanse?

For ukompliserte fødsler, er det vel ganske sikkert det. Ukompliserte fødsler kan man jo stort sett ha hvor det skulle være. Jeg kunne hatt min på badet hjemme like gjerne som på sykehuset; resultatet ville blitt det samme.

Det store spørsmålet er om det er tryggere de gangene det skjer noe som kan være farlig for enten mor eller barn.

Gammel 02-02-10, 09:33   #17
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Hvorfor skulle det være noen sammenheng mellom "stort sykehus" og "upersonlige fødeklinikker", egentlig? Hva er det som gjør en fødestue mer "personlig"? Holder det med litt hyggeligere maling på veggene og en lenestol? Hvorfor kan ikke sykehus-fødestuer være koselige, da?

Jeg har aldri født på en fødestue, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan de ser ut. Jeg har dog født både på mykenhet og vanlig føde og jeg syns det var helt greit med mykenheten. For min del så er det ikke lenestolen og fargene som er avgjørende, men at sykehusfølelsen er fraværende. Det er den ikke på vanlige føderom og kan aldri bli det, på grunn av fødeseng, utstyr, m.m.

Gammel 02-02-10, 10:13   #18
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Eg har født ein gong på sjukehus og to gonger på lita fødestue.
Rakk ikkje på sjukehuset (2 timar kjøring) dei to siste gongene så var veldig glad for at me har fødestue her ellers hadde det blitt ambulansefødsel. Da er det tryggare på fødestua.
Skulle eg født på sjukehus måtte eg booka meg inn på hotell eller noko 14 dagar før fødselen.

Me har luftambulansebase her men dei må isåfall få stoppa fødselen for å frakte fødande pga liten plass i helikopteret. Har ikkje hørt om nokon fødande som har blitt sendt med luftambulansen her.

Gammel 02-02-10, 10:24   #19
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Forskjellen på sjukehus og fødestua fra mitt synspunkt

Eg var på sjukehuset i 2 timar før storebror kom og i løpet av den tida hadde eg to forskjellige jordmødre og to barnepleiarar, hugsar dei nesten ikkje.
På fødestua hadde eg min jordmor som hadde fulgt meg i svangerskapa og som eg da kjente godt. Det var utruleg godt og betryggande.

Veldig stressa personale på sjukehuset, træla med amminga men turte til slutt ikkje ringe på og spørre meir. På fødestua hadde dei alltid god tid og tilbydde seg å hjelpe og å ta babyen heile natta (noko eg benytta meg av).
På sjukehuset træla eg på heile natta sjølv, var ikkje mykje hjelp å få før eg var så sliten at eg omtrent stupte. Dei var altfor opptatt med fødslar til å kunne hjelpe meg.

Min jordmor var innom jevnt og trutt under oppholdet på fødestua.

Trangt rom sammen med andre på sjukehuset, stort rom aleine på fødestua.

Mann og barn kunne komme og gå som dei ville utan at nokon brydde seg, me kosa oss masse på rommet. Trengte ikkje gå på besøksstue som me måtte på sjukehuset.

Sikkert meir og men det eg kom på no.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.