|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg fikk velferdspermisjon med lønn i noen få dager da min svigermor døde. Da min far døde hadde jeg ferie. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Sykemelding ifm sorg
Ja, barn ja, de glemte jeg visst. Fortrengte visst det faktum at barn kan dø.
|
|
|
#23 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg tenker at dersom man mister en av sine aller nærmeste, er det overhodet ikke rart at man er arbeidsufør i en periode. Jeg skjønner prinsippet med at ordet "sykdom" og dermed "sykemelding" skal forbeholdes syke, og at sorg per def ikke er en sykdom i seg selv, men en tilstand, men til slutt blir det et spørsmål om hvor mange ordninger man skal ha som ulike variasjoner over et tema. Såpass pragmatisk er jeg nok. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg har vært i dyp sorg én gang, og da var det virkelig ingen nytte i meg. Verken på jobb eller hjemme eller noe sted. Men jeg hadde en flott arbeidsgiver som så at jeg trengte å komme på jobb hver dag likevel, så han satte bort det meste av oppgavene mine og lot meg sose rundt på jobb å bare være forvirret, fordi det var det jeg tengte. Hadde ikke dette vært en mulighet hadde jeg klart gått for sykemelding. Om man er i en tilstand der man ikke klarer å gjøre jobben sin (sykdom, sorg, sjokk, ett-eller-annet) så er sykemelding på sin plass.
|
|
|
#25 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg synes det er helt greit med noe sykmelding. Etter jeg fikk HELLP og således mistet min førstefødte fikk jeg lang sykmelding. Fysisk kom jeg meg jo men mentalt var jeg veldig kjørt. Å kunne ta en tilbakevending til jobb i mitt tempo var viktig. Arbeidsgiver hjalp til med tilpassede oppgaver, men å begynne gradert gjorde at jeg ikke presset meg selv. Det var alfa omega. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg er imot at sykemelding skal brukes til andre ting enn sykdom. Normal, fersk sorg er smertefull og utmattende, men man er ikke syk. Derfor mener jeg velverdspermisjon bør dekke fravær pga sorg. Eller at det innføres en slags krisepermisjon som også dekker fravær forårsaket av andre ting enn sykdom. Går sorgprosessen i stå og utvikler seg til patologisk sorg, så er sykemelding på sin plass. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Off the map.
|
det tenkte jeg også på. Hvis noe skulle ha skjedd med en av dem i dag, at jeg da skulle ha begynt å jobbe igjen rett etter en begravelse virker litt utenkelig. Men hvem vet, kanskje var det det som skulle til for å overleve selv. Men dette blir så vanskelig bare det å tenke på det, at jeg håper ikke legene er restriktive mht sykemeldinger i sånne situasjoner.
|
|
|
#28 |
|
Guardian of the galaxy
|
Det er en slik type sorg/opplevelse som garantert ville fått meg til å ønske meg tilbake på jobb så raskt som mulig. Gjerne med mer oppgaver enn normalt.
|
|
|
#29 |
|
X First Lady
Jeg stusser overhodet ikke. Det verste en kan oppleve i livet er å miste et barn og dette skjedde i en traumatisk ulykke. Mulig er det også andre omstendigheter vi ikke vet om rundt ulykken og før. Og kanskje har det vært vært mye som har opptatt deres tid og krefter etter dødsfallet. Sist redigert av Michelle : 02-02-10 kl 13:55. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg er også litt skeptisk til den biten med sykemelding uten oppfølging. Det er sunt å sørge, og man skal ta seg tid til å kjenne på saker og ting. Men jeg ser støtt og stadig folk som nekter å gi slipp. Som nekter å la livet gå videre. Det er jo heller ikke bra. Man bør få hjelp til slikt.
|
|
|
#31 |
|
X First Lady
Ja man bør få hjelp til slikt. Nå finnes det sorggrupper men det passer ikke alle å snakke i ei slik gruppe, og jeg har hørt noen si at de der følte det ble for mye prat. Og ikke fokus på det å vende tilbake. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Peppy!
|
Jeg er ikke imot at sykemelding benyttes, ettersom vi ikke har et alternativ som kan dekke sorg. Kanskje burde sykemelding hete noe annet, som "midlertidig arbeidsufør-melding" eller noe slik, så kan sorg og denslags dekkes inn. For jeg er enig i det som stod over her, at leger nok har en kompetanse som gjør at de kan vurdere om det er nødvendig for den sørgende å være borte fra jobb. Å benytte velferdspermisjon går vel ikke, for da er det arbeidsgiver som dekker lønnen. (Det er slik, er det ikke?) Og dersom det er arbeidsgiver som dekker lønnen vil det være arbeidsgiver som utsteder permisjonen, og det kan bli veldig feil. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Slim på hovednerven
Jeg ser poenget ditt med arbeidsgiver og velferdspermosjon ift sykemelding når det gjelder hvem som skal betale, men arbeidsgiver betaler jo uansett de første 14 dagene av en sykemelding. Som regel vil en som sørger være tilbake i jobb innen den tid, men skulle vedkommende trenge litt lenger tid uten at sorgprosessen nødvendigvis er patologisk, så har vi vel kun sykemeldingsalternativet igjen. Jeg hadde gjerne sett et tredje alternativ, finansiert av staten slik at ikke sykemeldingsordninga og sykdomsberepet blir fullstendig utvannet. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Og noen trenger mye mer enn det.
Jeg er veldig enig. Jeg har vært skikkelig ordentlig lei meg en gang i mitt liv. Jeg har aldri følt meg så alene, og ute av stand til å ta grep om min egen hverdag. I ettertid ser jeg at jeg skulle ha bedt om hjelp, men der og da er det vanskelig å erkjenne sin egen virkelighet. Er man vant til å fikse ting, skjønner man ikke at noe plutselig blir tilnærma ufikselig.
|
|
|
#35 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg synes ikke det bør hete sykemelding i alle fall. Det blir jo en form for velferdspermisjon, blir det ikke det, da? Noen dager/en uke |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Til tider hjulbeint
|
Sv: Sykemelding ifm sorgI utgangspunktet er det permisjon og ikke sykemelding som er riktig synes jeg. Men når det er din kone og mor til 3 små barn som omkommer i en stygg ulykke så er det mer enn bare sorg som melder seg. I dette tilfellet så var det angst, fullstendig handlingslammelse og posttreumatisk stressyndrom og etter 4 år greier ikke vedkommende å jobbe mer enn 60 %. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Yes, we can!!
|
Selvsagt. Poenget mitt var at det er ikke lett å sette opp noe fast for det, for relasjonene kan være så forskjellige og helt utenfor "standard".
|
|
|
#38 |
|
Slim på hovednerven
Disse er jo kjente lidelser og selvsagt kan sykemelding/delvis uføretrygd være et helt legitimt alternativ i dette tilfellet. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#40 |
|
X First Lady
Ja det er nettopp det som kan skje og flere opplever, men der kan terapeuten eller den som er faglig ansvarlig for gruppen ta grep. Og ikke alle passer det å snakke i en slik gruppe. |
|
|
|
![]() |
|
|