|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Advarer mot fødestuer
Føde på vanlig fødeavdeling? Jeg ser jo hva du mener altså, men samtidig hadde jeg ikke den opplevelsen av å være "pasient" på sykehus(iallefall ikke før fødselen, at jeg følte meg som en pasient etterpå handler vel mere om min tilstand, ikke omgivelsene) .Men det igjen er jo en individuell greie.
![]() |
#62 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Advarer mot fødestuerJeg snakker ikke om tipp topp kompetanse. Jeg har jo ikke noe imot fødestuer. Men om disse legges ned, så må det jo være et adekvat tilbud for de som under ingen omstendigheter vil rekke frem. Her er det mange som snakker for større enheter og da er det jo selvsagt slik at man må spørre hva man ser på som løsningen for de som ikke har mulighet til å reise til dette store fylkessykehuset for å føde.
![]() |
#63 |
Bedreviter
|
Det er jo et slikt tilbud vi har i dag. Grei-nok-men-ikke-optimal-kompetanse i hyggelige fødestuer med snille jordmødre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Absolut ateist
|
Joda, men igjen, det er ikke dette jeg spør om. Jeg har stort sett opplevd manglende kompetanse på normal føde på sykehus, de to gangene jeg har født der. Så for meg er ikke stort sykehus ensbetydende med kompetent personell.
![]() |
#65 |
Bedreviter
|
Jeg kan ikke tenke meg at det er aktuelt å fjerne alle. Ikke en gang så godt som alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Advarer mot fødestuerJeg syns ikke noen av de alternativene nevnt er særlig gode. Bedre mottak fjerner ikke for lang reisevei for hurtigføderne. Fødsel i luftambulanse? Nah. Omreisende jordmødre? Hvor mange fødestuer finnes det? Nå har jeg ikke kjennskap til Kongsberg sykehus, hvilken situasjon er det snakk om der?
![]() |
#67 |
Bedreviter
|
Jeg synes heller ikke noen av alternativene er helt optimale, men hva man skal gjøre for å få optimale forhold, det vet jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
I farta!!
|
![]() Sv: Advarer mot fødestuerVanskelig det der. Å føde i luftambulansen er ikkje eit alternativ, for å sende ei fødande med luftambulanse må dei stoppe fødselen først.
![]() |
#69 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Advarer mot fødestuerHer i strøket har de plassert ut ambulanser rundt omkring med ambulansepersonell som har ganske bra opptrening, og lokale jordmødre. Med det er mest for de som føder på en halvtime-time, eller etter at ferja har stoppa for kvelden. I områder som er virkelig langt fra allfarveg pleier de vel å legge inn kvinnene på hotel noen uker før fødselen?
![]() |
#70 |
can-jur
|
Må bare komentere dette, før jeg leser resten.
![]() |
![]() |
#71 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Svigerinnen min bor i en bygd som ligger 2 t unna nærmeste sykehus eller noe. Det er værhardt og ikke gitt at helikopter kan lande, og om vinter er veien ofte stengt, evt med kolonnekjøring. Der er det rutine at man bor på hotell i sykehusbyen 3 uker før termin.
![]() |
#72 |
Bedreviter
|
Bare hvis de kjenner igjen symptomene på at noe er galt og tør iverksette tiltak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
can-jur
|
Altså, jeg kan bare svare for min fødestue og der er de aldri alene om en fødsel, de er alltid 2 og gjerne en til på telefon.
![]() |
![]() |
#74 |
Absolut ateist
|
Jeg er som sagt farget av egne opplevelser ved å føde på sykehus, på ordinær føde. En av grunnene til at jeg er skeptisk til større enheter er nettopp at jeg tror at samlebåndsføding kan føre til at man i større grad følger "boken", dvs flere pitocinfødsler, flere snitt. Kanskje ikke i morgen, eller neste år, men på sikt. Jeg tror ikke man vil bli istand til å ha et tett forhold til den fødende og at man får færre ansatte per fødekvinne og dermed må få fødslene unnagjort.
![]() |
#75 |
Absolut ateist
|
Jeg har også for høy BMI ifølge "boken" til å ha gode svangerskap og perfekte fødsler, men min track record er mye bedre enn mange andres og jeg får nok føde der jeg vil på grunn av det.
![]() |
#76 |
Bedreviter
|
Mine erfaringer er selvsagt akkurat like lite relevante som dine, men jeg har altså følt meg fantastisk godt ivaretatt både under fødselen og på barsel etterpå, og jeg fødte begge mine barn på St. Olavs. (Det het RiT da jeg fikk Frøkna, dog.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Advarer mot fødestuerJa, og statistikken tilsier at hjemmefødsler er trygge, hvorfor er da ikke fødestuer trygge om kvinnene der vurderes under de samme kriteriene?
![]() |
#78 |
can-jur
|
![]() Sv: Advarer mot fødestuerMen sier ikke også statestikken at folk på lander er tjukker, trener mindre, drikker og røyker mer og har lavere utdannelse.
![]() |
![]() |
#79 |
Bedreviter
|
Jeg vet ikke, men jeg gjetter at kun de som har absolutt ukompliserte graviditeter velger å føde hjemme? Og de bor gjerne ganske sentralt også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Ja, men da må man jo se på mengden hjemmefødsler også. Og der kan vi ikke sammenligne oss med f.eks. Nederland slik som mange i denne saken gjør, rett og slett pga. av avstanden til sykehusene vi har her i landet. Nederland er jo ett av europas tettest befolkede land, vi er ikke helt der.
![]() |
|
|