Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.
Kvinnesyn i hjemmene. Stort skille mellom synet på vestlige, yrkesaktive kvinner og stadig flere av mødrene til eleven i Oslo-skolen. Handler veldig mye om hva hjemmet respekterer og ikke. Hore var ikke et vanlig skjellsord for 20 år siden. Til tross for at samfunnet var mer tradisjonelt kjønnsdelt enn i dag, for den etnisk norske befolkningen.
Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.
Det er jo litt klassisk grenseutprøving over slik adferd da. Dersom man har vokst opp i et hjem der fysisk avstraffelse er vanlig sanksjonsmiddel og møter den annet kinn og en kosesamtale i skolesammenheng, så innbiller jeg meg at man muligens har et stykke å gå. Å se en voksen person akseptere å bli spyttet på vil nok bli oppfattet som en bekreftelse på etablerte grumsete fordommer snarere enn en aha-opplevelse som leder til selvransakelse og refleksjon. Kvinnelige lærere er i seg selv en utfording, men menn som ikke viser reelt sinne ved fornærmelser av det slaget tror jeg er meget uvanlig i de fleste migrasjonsmiljøer. Det vil tolkes som svakhet og diskrediteres.
Det er for tidlig på morgenen. Jeg orker ikke rødkjefte.
Men det er ikke sånn at det er "de der" som kaller lærerne stygge skjellsord og at alt var mye bedre før innvandrerne kom, Brutus. Dette er ikke et innvandringsfenomen.
Du får finne en annen tråd å rasistere i. 
|