|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Ja, nemlig, Zoë.
![]() |
#82 |
Passiv
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Det er så viktig å se det poenget for desverre er det et bilde på det samfunnet vi lever i. Mange barn og unge har det langt fra godt i vår norske enhetsskole og lærerne er ikke utdannet til å takle situasjonen. Jeg ser helt klart at det ikke er den enkelte lærers feil at det er liten kompetanse på området, det er utdanningsinstitusjonene som vektlegger dette for lite i utdanningen av lærere. |
![]() |
![]() |
#83 |
Ustabil
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Jeg kan ikke uttale meg om hvorvidt språkbruk og spytting er "normal" atferd blant ungdom, til det kjenner jeg for få ungdommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei. Jeg snakker ikke om atferdsproblemer, jeg snakker om at ytterst få av de som har stygg språkbruk har atferdsproblemer. For noen er det en del av et mer komplekst bilde, men da er det veldig ofte andre, og mer påfallende, aspekter som viser seg før stygg språkbruk. Det er veldig mange ungdommer som har stygg språkbruk - det regner jeg med at du også har lagt merke til.
![]() |
#85 |
By the Sea
|
Nok et veldig viktig poeng.
![]() |
#87 |
By the Sea
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Claire, nå har jeg finlest innleggene dine for å se om jeg har misforstått deg. Etter det siste innlegget ditt tenkte jeg at jeg kanskje hadde gjort det. Du skriver nemlig dette:
Så da måtte jeg sjekke om det forholdt seg slik. For da hadde jeg vært helt på linje med deg - ungdommer som sier "faen" når de slår seg og sånn tror heller ikke jeg har det vanskelig hjemme.
Og med det, latterliggjør du faktisk Forsbergs oppfordring om å se bak fasaden til barn som snakker til oss på en utidig måte.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 08-02-10 kl 11:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Passiv
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Brutus. Kjære deg. Kan du klargjøre om du mener at utskjelling av lærere og bruk av betegnelser på kvinners eventuelle promiskuitet er et fenomen oppstått av eller utviklet på grunn av innvandrere med tradisjon for tildekkede kvinner eller om du mener dette er kulturnøytralt? |
![]() |
![]() |
#89 |
weird
Jeg tror vi er mest enige, altså. Så dette blir kanskje flisespikking. Jeg synes bare det er en viktig forskjell på å se at noe kan forårsake en atferd og å trekke likhetstegnet samme vei tilbake.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Grunnen til at jeg er veldig avvisende til "det må være hjemmet"-argumentet, er alle de gangene jeg har opplevd å høre folk (lærere, folk på bussen osv osv) legge ut om lange slektslinjer som forklarer alt en person gjør. Klart ungdommene blir påvirket av hvordan de har det ellers i livet sitt, men det hjelper dem svært lite om alt de gjør blir forklart ut fra hva storebroren gjorde i sin tid. Hvis en ungdom har problemadferd så er det min jobb å legge best mulig til rette for ham/henne slik at h'n kan ha så gode læringsforhold som mulig.
![]() |
#91 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Jeg er enig i at det ikke trenger å være noe i hjemmet, men jeg mener at i de aller fleste så er det "noe". Enten i hjemmet, vennekretsen, i barnet selv osv. Jeg mener at oppførsel som går ut over andre (og da mener jeg slik som Zoe, ikke generell banning, men utskjelling av lærere, andre elever, vold og spytting) har en årsak som man bør prøve å ta tak i. Jeg er ikke med på Steinertankegangen som mener at man er født slik og slik og det er det ingenting å gjøre med, uansett om man er mobber eller mobbeoffer.
![]() |
#92 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ingen grunn til å legge seg flat for min del, iallfall, men det var bl.a slike ting jeg siktet til, ja.
For det første: Jeg vet ikke hvilke lærere du har hatt, men jeg kan love deg at hvis jeg skulle satt himmel og jord i bevegelse hver gang noen sa faen i klasserommet hadde jeg ikke fått tid til noe annet.
Jeg har aldri sagt at jeg tenker "stakkar, du kommer sikkert fra et ødelagt hjem" hver gang jeg hører noen si faen i klasserommet. Jeg sa at min erfaring er at det ofte er noe galt med hjemmet de gangene jeg har hatt elever med utagerende og gjennomgående destruktiv og negativ atferd. Jeg regner for øvrig ikke faen og drit og dra som utagerene atferd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
weird
Veldig godt sagt!
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
weird
Jeg er litt nysgjerrig på hvordan du kommer frem til den konklusjonen, jeg. Hvordan avgjør du hva som er årsaken? Eller om det ene henger sammen med det andre? Hender det at du tenker at dette ikke er ditt kompetanseområde til å vurdere?
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Kie, det blir for dumt om ikke en lærer skal kunne vurdere om det kan være årsaker i hjemmet som er grunnlaget til oppførselen. Det er ikke det samme som å si at det garantert er det.
![]() |
#96 |
Sær og kresen
Dette er jeg veldig enig i. Det er dessuten viktig å gripe tak i konkrete ting, som for eksempel språkbruk, og ta seg tid til å forklare hvorfor det ikke er akseptabelt.
![]() |
#97 |
weird
En lærer har muligens anledning til å tenke at det kanskje er det og uttrykke bekymring for det (til f.eks. barnevernet), men for å konkludere mener jeg at det må annen kompetanse og grad av innsyn til. I tillegg så kan det være litt dumt å konkludere med det som det er mest nærliggende å tro, nettopp fordi hvert enkelt barn fortjener å bli sett. Konklusjoner har det med å utelukke alternative forklaringer veldig ofte og et barn som har foreldre som står midt i en skilsmisse, er rammet av sykdom osv. kan også ha andre problemer det er viktig å se og ta tak i.
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Jeg har heller ikke sagt at du har sagt det, men det er en del som setter likhetstegn mellom å tåle og akseptere, og det er det jeg ville belyse her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Nja, jeg har ikke mye erfaring med spytting, men generelt synes jeg mange av mine kolleger aksepterer altfor mye av nedverdigelser. Med akseptere mener jeg at de overser det, ikke gjør noe med det og ikke melder videre, selv om vi har plikt til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Vi lærere samarbeider med andre, vet du. Foreldre, PPT, helsesøster, forrige skole, andre lærere. Så, nei, jeg sitter ikke i en krok for meg selv og konkluderer verken med det ene eller andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|