Sv: Noe pels ok?
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Du får mene akkurat det du vil, selvsagt. Jeg er og kommer alltid til å være sterkt imot pelsdyroppdrett, for jeg ser på det som en uhyre unødvendig industri som ikke burde finnes i det hele tatt. Jeg selekterer ikke dyr ut fra hvor søte de er i det hele tatt, feks. plager det meg ikke i det hele tatt at de spiser katter i Kina, men jeg synes måten de dreper dyrene på er hårreisende. Og selv om jeg er imot pelsdyroppdrett betyr ikke det at jeg automatisk elsker slakterinæringen og alt den står for, det går fint an å bry seg om begge deler, selv om man mener den ene burde finnes og den andre ikke burde det.
Men hvorfor synes du det er greit at vi behandler en okse på den måten vi gjør, og ikke en rev?
Forskjellene er altså helt margnale.
Om det er DYRET som er viktig, ikke etikken bak, så spiller det ingen rolle hvor nødvendg eller ikke nødvendig produksjonen er.
Jeg an ikke forstå at man kan være motsatander av pels på grunn av måten dyrene stalles opp, men samtidig spise storfekjøtt kjøpt på Rema.
Det er ingen forskjell på økologisk og konvensjonelt på dette.
Skal man tenke etikk og storfe kjøtt må man ut og håndplukke produsenter selv og kjøpe ungdyrkjøtt, helst av hunndyr, direkte fra produsenten.
Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.
Sånn når jeg tenker på det, så er det igrunn merkelig at det er verre å avle og drepe et dyr for pelsen sin skyld, enn det å avle og drepe for maten sin skyld. Det er jo ett fett, egentlig...
Men samtidig; mat må vi ha, pels må vi ikke ha.
I bunn og grunn så er det vel måten pelsdyr blir behandlet på som er kluet for meg. Både oppdrett og måten de jaktes på. Rev og mink som står i trange bur, hvor de går på netting som ødelegger bena deres, og hvor de tråkker og ligger i egen avføring. Skremmende.
Dyr som skal brukes til kjøtt blir som oftest bedre behandlet, fordi at dyrets levemåte visstnok er med på å avgjøre hvordan kjøttet blir.
Det siste er feil. Det første som ryker på et pelsdyr er nettopp pelsen. Pelsdyrnærnga driver nesten uten tilskudd, og er 100% økonomisk avhengige av kvalteten på det produktet de leverer.
På storfekjøtt vil utbetalt pris ha lite og si, forhold til hvordan dyret har hatt det. Ett møkktrekk er vel det du risikerer og det svir, rikignok.
Men årsaken til møkktrekket er IKKE dyrevelferd, men mathygien.....